Last Updated:

چرا گرفتن عدم خلافی ماشین برای خرید و فروش خودرو ضروری است!

فرمون

همیشه تاکید شده کسانی که می خواهند خودرویی را خرید و فروش کنند، قبل از هرگونه اقدام، به مراکز تعویض پلاک مراجعه و خلافی خودرو را پرداخت کنند و سپس اقدام به ثبت سند و بیمه و مراحل بعدی نمایند. اما چرا این قدر این مسئله مهم است؟ آیا همه چیز تنها به بدهی و میزان خلافی ما به پلیس راهور مربوط می شود؟

مسئله این است که هنگام تعویض پلاک خودرو، گرفتن خلافی، ارائه بیمه نامه و بقیه مدارک خودرو الزامی است. اما از آنجا که برخی از خریداران و فروشندگان خودرو قبل از تعویض پلاک و مشخص شدن اصالت خودرو اقدام به نقل و انتقال خودرو به روش‌های مختلف می‌کنند، این ممکن است در زمان تعویض پلاک مشکلاتی را برای خریدار یا فروشنده ایجاد کند.

با توجه به اینکه مشکلاتی از قبیل سرقتی بودن خودرو، صرفاً در مراکز تعویض پلاک قابل کشف است، درصورت مراجعه فرد به تعویض پلاک و پرداخت خلافی، پیش از هرگونه تبادل وجه، فاقد اصالت بودن خودرو کشف می‌شود، اما در غیر این صورت فرد خریدار ضرر می‌کند، زیرا امکان دارد فروشنده حتی با هویت جعلی اقدام به فروش خودرو کرده باشد. پس حتما پیش از هر گونه اقدامی برای خرید و فروش خودرو به تعویض پلاک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: صفر تا صد تعویض پلاک و آدرس مراکز تعویض پلاک تهران و سایر استانها

همچنین باید بدانید که برگه عدم خلافی یکی از مهم‌ترین اسناد هنگام خرید و فروش خودرو است. این برگه نشان‌دهنده جریمه‌های معوقه و پرداخت نشده خودرو است و پیش از فروش خودرو، فروشنده باید آن را پرداخت کند. دقت کنید که باید چند روز قبل از روز معامله اقدام به دریافت برگه عدم خلافی کنید.

اگر در حال خرید و فروش خودرو هستید بنابراین بدون شک باید مراحل انتقال سند خودرو به نام شخص دیگر را پشت سر بگذارید. چه خود به تازگی ماشین خریده‌ باشید و چه می‌خواهید خودروی خود را بفروشید، باید برای ثبت سند پلاک خودرو را دریافت کنید

مراحل کار به این صورت است که مالک پلاک فعلی، باید تمام جریمه‌هایش را پرداخت کند و برگه عدم خلافی را ارائه دهد. فروشنده (مالک فعلی) به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کند و برگه خلافی خود را می‌گیرد. اگر جریمه‌ای وجود داشت پرداخت می‌کند و فیش پرداخت را به برگه خلافی الصاق می‌کند. اگر هیچ یک از طرفین برگه عدم خلافی نداشته باشند، باید در محل تعویض پلاک، خلافی خودرو را بگیرند و اگر صفر نبود فـــــقط با کارت‌های عابربانک بانک‌های دولتی پرداخت کنند.

مطلب پیشنهادی: آدرس دفاتر پلیس+10 در تهران

دقت کنید، خلافی همیشه یک هفته تاخیر دارد. یعنی در برگه قید می‌شود که این عدم خلاف مربوط به یک هفته پیش است و خلاف‌های یک هفته گذشته در آن قید نشده. اما جای نگرانی نیست، چون خلاف مربوط به پلاک است و فروشنده هرقدر خلاف کرده باشد، ربطی به خریدار ندارد! این خلاف‌ها اگر شش ماه دیگر هم مشخص شوند، به نام پلاکی ثبت می‌شوند که با آن خلاف صورت گرفته است.

در اینجا مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک را آورده ام که اگر قرار باشد به تعویض پلاک مراجعه کنید تمام مدارک را همراه داشته باشید و بتوانید هرچه سریع تر کار خرید و فروش خودرو خود را با خاطری آسوده و اطمینان از این که خرید و فروشی قانونی انجام داده اید به پایان برسانید:

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو

 

برگ سبز و کارت ماشین

برگ سبز و کارت ماشین دو مدرکی هستند که نیروی انتظامی آن‌ها را به عنوان اسناد مالکیت ماشین به رسمیت می‌شناسد. از نظر نیروی انتظامی خودرو متعلق به کسی است که نامش روی برگ سبز و کارت ماشین ثبت شده به همین علت هنگام خرید و فروش باید نام برگ سبز و کارت خودرو به نام مالک جدید تغییر پیدا کند.

مطلب پیشنهادی: 6 نکته ضروری درباره برگ سبز خودرو که باید بدانید

فاکتور فروش یا برگه کمپانی

برگه شرکت سازنده یا همان فاکتور فروش که اصطلاحا به آن برگه کمپانی هم می‌گویند یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای خرید و فروش خودرو است. روی این برگه قیمت اصلی خودرو و سال تولید آن ذکر شده است. اگر نام مالک خودرو روی این برگه با برگ سبز و کارت ماشین همخوانی نداشته باشد باید حتما سند قطعی تهیه شود.

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث باید همیشه و در هر شرایطی همراه ماشین باشد.

مطلب پیشنهادی: محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

مدارک شناسایی

فروشنده و خریدار باید حتما مدارک شناسایی به خصوص کارت ملی همراه خود داشته باشند. اگر فروشنده یا خریدار خود مالکین اصلی خودرو نیستند، وجود وکالت‌نامه رسمی الزامی است. نکته: دقت کنید که طرف معامله شما ممنوع‌المعامله نباشد. این امر به سادگی از دفاتر ثبت اسناد رسمی قابل استعلام است.

عوارض شهرداری

عوارض شهرداری باید پیش از فروش خودرو پرداخت شود. هزینه عوارض در حال حاضر معادل یک دهم درصد قیمت صفر خودرو است. این برگه را می‌شود از دفاتر خدمات الکترونیکی سراسر ایران تهیه کرد.

برگه عدم خلافی

برگه عدم خلافی یکی از مهم‌ترین اسناد هنگام خرید و فروش خودرو است. این برگه نشان‌دهنده جریمه‌های معوقه و پرداخت نشده خودرو است و پیش از فروش خودرو، فروشنده باید آن را پرداخت کند. دقت کنید که باید چند روز قبل از روز معامله اقدام به دریافت برگه عدم خلافی کنید.

مطلب پیشنهادی: استعلام آنلاین خلافی خودرو و آموزش روشهای استعلام و پرداخت خلافی

مدرک احراز محل سکونت

برای صدور هر پلاک خودرو باید یک بار محل سکونت مالک احراز و تایید شود. برای تایید محل سکونت به یکی از مدارک زیر نیاز دارید:

1- سند منزل مسکونی به نام مالک 2- سند اجاره‌نامه منزل مسکونی به نام وسیله نقلیه (همراه با کد رهگیری و هلوگرام) 3- گواهی اشتغال به تحصیل با ذکر آدرس محل سکونت والدین (همراه با تاییدیه آموزش و پرورش) 4- معرفی‌نامه از محل کار خریدار با ذکر آدرس محل سکونت (ویژه کارکنان دولت یا نیروهای مسلح) 5- سند منزل یا اجاره‌نامه به نام پدر یا مادر (برای افرادی که والدین خود زندگی می‌کنند) 6- سند منزل یا اجاره‌نامه به نام همسر (برای افرادی که در منزلی به نام همسر خود زندگی می‌کنند) 7- دفترچه بیمه تامین اجتماعی 8- قبوض آب، برق، گاز و تلفن به نام مالک