Last Updated:

برای انتقال سند خودرو چه مراحلی باید طی شود؟

فرمون

پس از آن که قرارداد و مبایعه نامه بین خریدار و فروشنده خودرو تنظیم شد و به امضای دو طرف رسید، باید قرار و مداری برای انتقال سند خودرو گذاشته شود و لازم است تا همه مراحل تا انتها به سرانجام برسد تا مشکلی نه برای خریدار و نه فروشنده آن ایجاد نشود. در این مقاله یک به یک مراحلی که باید طی شود و همچنین مدارک مورد نیاز و هزینه هایی که باید بپردازید را آورده ایم تا در طی مراحل انتقال سند خودرو با مشکلی روبه رو نشوید.

مراحل انتقال سند خودرو:

1- مراجعه فروشنده و خریدار به مراکز تعویض پلاک

2- مراجعه فروشنده و خریدار به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند قطعی منقول وسایل نقلیه

مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو

اصل اساسی در انتقال سند خودرو این است که قبل از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده باید با هم یک روزی را مشخص کنند و هر دو به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و مستندات مربوط به فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید، برای خریدار را ارائه دهند.

اگر خریدار یا فرشنده به دلایل مختلف نتوانستند با هم در مرکز تعویض پلاک حضور داشته باشند. در این شرایط می توانند به دفتر خانه مراجعه کرده و اقدام به تنظیم وکالت نامه بکنند که فروشنده باید پس از تعویض پلاک خودرو دوباره به همراه خریدار برای تنظیم کردن سند قطعی خودرو به دفتر خانه مراجعه کند. علاوه بر این کار، می توان در دفتر خانه وکالتی به نام وکالت فروش خودرو تنظیم کرد که در این حالت نیازی به حضور فروشنده در دفتر خانه نیست، اما باید توجه کرد که هزینه تنظیم کردن این نوع وکالت از تعویض پلاک بیشتر است. بنابراین بهتر است است که فروشنده و خریدار هر دو برای تعویض پلاک حاضر باشند.

مطلب پیشنهادی: ۶ شیوه رایج کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو

شرایط و مدارک لازم جهت تعویض پلاک

۱- همراه داشتن اصل شناسنامه فروشنده و خریدار و كارت ملی طرفین

۲- همراه داشتن اصل سند مالكیت خودرو صادر شده توسط پلیس راهور ناجا (در صورت مفقود شدن سند مالکیت درج یک نوبت آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار مبنی بر فقدان سند و قبول هر گونه مسئولیت در قبال کشف فساد احتمالی الزامی است.)

۳- همراه داشتن اصل كارت شناسایی خودرو

۴- حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آنها به همراه خودرو (در مرکز تعویض پلاک)

(در صورت مفقود شدن كارت شناسایی اخذ تعهد از مالك یا نماینده قانونی وی الزامی است.)

۵- گواهی مفاصا حساب از اجرائیات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه

۶- مدارك احراز سكونت خریدار در آدرس اعلامی

۷- بیمه نامه شخص ثالث معتبر

۸- برگ معاینه فنی صادره از مراکز مکانیزه مجاز برای خودروهای شخصی و دولتی که بیش از ۴ سال از زمان تولید و خودروهای عمومی که بیش از یکسال از زمان تولید آن(بر اساس مدل) سپری شده باشد.

۹- واریز مبلغ یک میلیون ریال به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۳۰۰۲ بنام خزانه داری كل نزد بانك مركزی بابت هزینه نقل و انتقال خودرو

۱۰- پرداخت هزینه صدور و ارسال کارت مشخصات هوشمند خودرو برابر تعرفه مصوب شرکت پست ج . ا. ا. کلیه هزینه های نقل و انتقال و تعویض پلاک از طریق دستگاه های کارت خوان (pos) موجود در مراکز تعویض پلاک دریافت می شود بنابراین حتما با خود کارت پول همراه داشته باشید

مراجعه به دفترخانه برای نقل و انتقال خودرو

شاید شنیده باشید که کسانی می گویند برای انتقال خودرو نیاز به دفترخانه نیست و بعضی تاکید می کنند که حتما باید مراجعه کنید و دلیل آن هم این است سازمان ثبت می گوید بر اساس قانون بعد از شماره گذاری خودرو سند مالکیت باید در دفترخانه ثبت شود ولی پلیس می گوید نیازی به این کار نیست.

پلیس می گوید اینکه خودرویی معامله شود و یکبار در مرکز تعویض پلاک و یکبار در دفاتر اسناد ثبت سند کنند، فقط بوروکراسی اداری است و وقت و هزینه‌های مردم را تلف می‌کند. اما معاون قوه قضائیه رسما اعلام کرده کە مالک سند سبز خودرو مالک قانونی خودرو محسوب نمی شود.

پس دقت کنید که برای تنظیم سند رسمی خودرو حتما باید به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنید تا از بروز هر گونه مشکل در این زمینه پیش گیری کرده باشید.

مدارک لازم برای سند زدن خودرو در دفترخانه

• حضور خریدار و فروشنده یا نماینده ی قانونی آن‌ها

• برگ سبز جدید یا همان شناسه خودرو(به نام خریدار) و تاییدیه انتقال خودرو (صادره در مرکز تعویض پلاک خودرو)

• اصل شناسنامه و کارت‌ملی خریدار و فروشنده

• اصل سند فروش کارخانه یا برگه کمپانی به نام فروشنده.

• بیمه‌نامه شخص ثالث

• کارت سوخت خودرو

• برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری

• برگه عدم خلافی

مطلب پیشنهادی: نکات اساسی درخصوص قولنامه خودرو 

هزینه‌های تنظیم انتقال سند خودرو 206 در دفاتر ثبت

 

هزینه های انتقال سند خودرو بر عهده کیست؟

هزینه های ناشی از انتقال سند خودرو در دفتر خانه های تمام کشور برابر می شود زیرا آن ها را براساس جداول مالیاتی تنظیم می کنند. هزینه های انتقال سند خودرو شامل دو بخش است: هزینه حق الثبت و مالیات نقل و انتقال که مخصوص دولت می باشد و هزینه حق التحریر که مخصوص دفترخانه می باشد. این هزینه ها برای هر خودرویی با مدل های متفاوت یکسان نیست و برای هر خودرویی هزینه متفاوتی در نظر گرفته شده است. هزینه ای که برای دولت است، از طرف فروشنده باید پرداخت شود اما هزینه ای که مخصوص دفتر خانه است بر عهده هر دو طرف می باشد، مگر در شرایطی که خریدار و فروشنده بر خلاف شرایط گفته شده توافق کرده باشند که در این صورت، این نظر محترم بوده و پرداخت ها بر این اساس صورت می گیرد.

مطلب پیشنهادی: نحوه تشخیص کیلومتر کارکرد واقعی خودرو

ده نکته مهم در خصوص نقل و انتقال خودرو

براساس قانون، تا زمانی که سند قطعی خودرو در دفتر اسناد ثبت نشده باشد، حتی بعد از تعویض پلاک، مالکیت خودرو همچنان به نحوه قبلی برقرار است. خریدار بلافاصله بعد از تعویض پلاک باید نسبت به ثبت رسمی سند خودرو اقدام کند، در غیر این صورت ممکن است موقع فروش خودرو دچار مشکل شود. از جمله مشکلاتی که ممکن است برای خریدار در صورت عدم‌ثبت رسمی سند خودرو پیش بیاد، عدم پرداخت مالیات خودرو توسط مالک یا مالکین قبلی است.

1- ممکن است خودرو چندین بار بدون ثبت سند رسمی معامله شده باشد و در نهایت یکی از مالکین که آگاه به قانون است بخواهد برای ثبت سند رسمی اقدام کند، وقتی به دفتر ثبت اسناد مراجعه کند، چون سند رسمی مالک قبلی وجود ندارد و به اغلب مالکان قبلی دسترسی ندارد، امکان ثبت سند رسمی معامله وجود نخواهد داشت.

2- بخشی از هزینه ثبت سند در دفترخانه مربوط به مالیات نقل و انتقال خودرو است که مستقیم به حساب خزانه‌ دولت واریز می‌شود که به عهده ی فروشنده است و چون موقع تعویض پلاک، اقدامی برای پرداخت مالیات انجام نمی‌شود بنابراین هر زمان که مالک خودرو بخواهد اقدام برای فروش خودرو بکند باید همه مالیات‌های معوقه قبلی را نیز پرداخت کند. ثبت نکردن سند رسمی برای فروشندگان نیز خالی از دردسر نیست. چون در صورت رخ دادن هرگونه تخلف، آد‌م‌ربایی، آدم‌کشی یا حمل مواد‌مخدر یا عمل مجرمانه دیگری که خودروی مذکور در آن استفاده شود مالک خودرو فردی شناخته می‌شود که سند رسمی به نام او وجود دارد.

3- حتی اگه معامله خرید‌و‌فروش خودرو را میان اقوام یا دوستان خود انجام می‌دهید حتما سعی کنید همه مراحل قانونی را کامل اجرا کنید زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل وجود نسبت و آشنایی دردی را دوا نمی‌کند.

4- حتما سعی کنید که قولنامه دقیقی تنظیم کنید و در آن همه جزئیات پرداخت پول، تحویل خودرو، تعویض پلاک و سند زدن را قید کنید. زیرا در صورت بروز مشکل می‌توانید به آن مراجعه کنید و اگر قولنامه یا مبایعه نامه نداشته باشد کارتان خیلی دشوار می‌شود.

5- تنها کسی که می‌تواند خودرو را بفروشد مالک خودرو یا نماینده قانونی او است. نماینده قانونی کسی است که دارای وکالت‌نامه محضری از مالک باشد. در صورتی که خودرو را از نماینده قانونی خریداری می‌کنید حتما از اصالت وکالت‌نامه مطمئن شوید و در صورتی که بعد از خرید خودرو متوجه شدید که فروشنده مالک اصلی نبوده و وکالت‌نامه ای هم ندارد می‌توانید به جرم کلاه‌برداری از او به دادگاه شکایت کنید.

6- در مورد معامله خودروهایی که به صورت قسطی از نمایندگی خریداری شده‌اند، فروشنده باید وکالت‌نامه‌ای به خریدار بدهد که در آن ذکر شود که بعد از تسویه کامل با نمایندگی اجازه ثبت سند رسمی به نام خود را دارد.

7- در صورتی که پول معامله را پرداخت کردید اما فروشنده در دفتر ثبت اسناد حاضر نشد، در این صورت با در دست داشتن مدارکی مثل قولنامه یا مبایعه نامه، رسید فیش های واریزی و برگه تعویض پلاک به مراجع قانونی مراجعه کرده و داد‌خواست «الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی» تنظیم کنید. در این صورت می‌توانید با حکم دادگاه ثبت سند را انجام دهید، در این حالت نماینده اجرای احکام سند نقل‌و‌انتقال را امضا می‌کند.

8- در صورتی که به خریدار برای تعویض پلاک وکالت‌نامه می‌دهید حتما در آن برای انتقال سند تاریخ دقیقی را مشخص کنید. و قید کنید بعد از تاریخ مذکور وکالت‌نامه لغو و حتما باید وکالت‌نامه جدیدی تنظیم شود. به این طریق تا حدودی می‌توانید از شانه خالی نکردن خریدار برای انتقال سند مطمئن شوید.

9- خودرو را نیز مانند اموال غیر‌منقول می‌توان به صورت دانگی و شراکتی معامله کرد. اما برگ سبز خودرو در هر صورت فقط به نام یک نفر می‌تواند باشد. البته به نام زدن خودرو به صورت شراکتی دردسرهای خاص خود را دارد که زیاد توصیه نمی‌شود.

10- اگر خودرویی بدون ثبت سند در دفترخانه چندین بار مورد معامله شده باشد برای گرفتن سند باید همه مالکین قبلی حضور داشته باشند. بنابراین سعی کنید خودروی بدون سند رسمی که فقط برگ سبز دارد را معامله نکنید.

هزینه انتقال سند پراید

هزینه انتقال سند سمند

هزینه انتقال سند 206

هزینه انتقال سند ال 90 / تندر 90

هزینه انتقال سند خودرو جک

هزینه انتقال سند موتور سیکلت