Last Updated:
استعلام کارت ماشین به 3 روش سریع

استعلام کارت ماشین به 3 روش سریع

فرمون

وقتی برای اولین بار ماشین می خریم و یا بعد از مدتی آن را تعویض می کنیم، باید چند وقتی منتظر بمانیم تا مدارک ماشین به دستمان برسد. اما معمولا اطلاع دقیقی از این که چه زمانی به دست به ما خواهد رسید و یا در کدام مرحله گیر کرده است وجود ندارد و این شاید ما را کلافه کند و دوست داشته باشیم حداقل بدانیم در چه محدوده زمانی به دستمان خواهد رسید. البته راه هایی برای این مسئله وجود دارد که می توانید از طریق آن از وضعیت کارت ماشین خود استعلام بگیرید و پیگیر آن باشید. با ما همراه باشید تا با این راه ها آشنا شوید.

کارت خودرو شامل مشخصات خودرو از جمله شماره پلاک، نوع و مدل خودرو، شماره VIN، رنگ و مشخصات فنی خودرو و همچنین مشخصات مالک خودرو  (نام، کدملی، نام پدر و کد پستی) است. کارت ماشین به نوعی سند خودرو محسوب می شود و باید هنگام رانندگی همیشه همراه خود داشته باشید.

در چه مواردی به کارت خودرو نیاز است؟

برای اخذ معاینه فنی، تعویض پلاک، ترخیص خودرو از پارکینگ، صدور کارت سوخت و ... نیاز به کارت خودرو دارید. بنابراین در حفظ این کارت بسیار دقت کنید.

کارت ماشین چند روزه صادر می شود؟

اولین سوال و مهم ترین سوال آن است که اصلا کارت خودرو چند روزه صادر می شود؟ برای دریافت کارت خودرو، شما باید در زمان تعویض پلاک مدارک مورد نیاز احراز سکونت را بدهید تا کارت خودرو از طریق پست به آدرس شما ارسال شود. این کار برای احراز محل سکونت مالک جدید خودرو و تایید و تصحیح بانک اطلاعاتی راهور انجام می شود. برای این که کارت خودرو با کمترین مشکل به دست شما برسد کافی است تا آدرس دقیق خود را وارد کنید تا برگشت نخورد. اگر کارت خودرو به دست مالک به هر دلیلی نرسد، کارت خودرو برگشتی محسوب می شود و برگشت می خورد.

صدور کارت خودرو به طول معمول زمانی حداقل 10 روز تا چند ماه به طول می انجامد.

راه های پیگیری و استعلام کارت خودرو

اما اگر به هر دلیلی کارت ماشین به دست شما نرسیده باشد و یا فکر کنید که زمان زیادی گذشته و قاعدتا می بایست تاکنون به دست شما می رسید، می توانید با استفاده از یکی از راه های زیر از وضعیت آن مطلع بشوید.

1-پیگیری و استعلام کارت خودرو از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی

این سامانه جهت رهگیری موارد مختلفی مثل شناسنامه،کارت خودرو، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری طراحی شده است. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید در این سامانه اطلاعات خود را به صورت صحیح وارد نمایید تا بتوانید جستجوی دقیق را انجام دهید. برای پیگیری کارت خودرو می توانید به سایت سامانه رهگیری مرسولات سازمانی مراجعه کنید و از میان گزینه های موجود کارت خودرو را انتخاب کنید. بعد از وارد کردن شماره پلاک خودرو و اعداد کنترلی موجود در کادر مشخص شده ، گزینه جستجو را کلیک نمایید تا نتایج برای شما نشان داده شود و ببینید که کارت خودرو شما در چه مرحله ای قرار دارد و کی به دست شما خواهد رسید.

 

 

2- پیگیری و استعلام کارت خودرو برگشتی از طریق کد #۱۱۰*

یک روش دیگر برای پیگیری کارت خودرو از طریق شماره گیری کد #۱۱۰* است. البته در حال حاضر تنها خدمتی که توسط این کد USSD ارائه می شود استعلام خلافی خودرو است. از آنجا که سامانه در حال به روز رسانی است برای اطمینان این روش را نیز امتحان کنید. بعد از اینکه این کد را از طریق تلفن همراه خود شماره گیری کردید برای شما یک منو به نمایش در می آید که شامل گزینه های زیر است:

  • پلیس +۱۰
  • خدمات راهور
  • کلانتری و پاسگاه
  • پلیس آگاهی

با انتخاب گزینه دوم، یعنی خدمات راهور می توانید از روند پیگیری کارت و سند خودرو خود آگاه شوید و اقدامات لازم را در صورت نیاز انجام دهید. سپس به مرحله بعد می روید و با توجه به نیاز خود گزینه مورد نظر را انتخاب نمایید.

مطلب پیشنهادی: چگونگی گرفتن خلافی ماشین به صورت آفلاین

اگر آدرس شما برای دریافت کارت خودرو تغییر کرده است چه کار کنید؟

اگر آدرس و نشانی شما تغییر کرده است، برای دریافت کارت خودرو، باید به مرکزی که تعویض پلاک را انجام داده اید مراجعه کنید. توجه داشته باشید که پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک بایستی به صورت اینترنتی نوبت بگیرید. برای گرفتن نوبت اینترنتی تعویض پلاک باید به آدرس nobatdehi.epolice.ir مراجعه نموده و پس از انتخاب استان و شهر مورد نظر و انتخاب نوع وسیله نقلیه، در بخش خدمات اصلاح مشخصات را انتخاب کنید. با دریافت نوبت اینترنتی می توانید در زمان موردنظر به مرکز تعویض پلاک مراجعه و در بخش استعلام در مرکز تعویض پلاک، آدرس خود را اصلاح نمایید.

اصلاح آدرس کارت ماشین

 

درصورت برگشت خوردن کارت خودرو چه کار کنید؟

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر شما در آدرسی که هنگام خرید خودرو یا انتقال مالکیت خودرو به راهور ارائه کرده اید حضور نداشته باشید ، پستچی منطقه تا 3 بار بسته پستی را به آدرس فوق خواهد آورد ، پس از سومین بار بسته پستی به اداره پست بازگردانده می شود و تا 3 ماه بسته پستی مذکور که می تواند شامل کارت خودرو شما باشد در اداره پست نگهداری می شود تا شما برای دریافت آن به اداره مراجعه نمایید. کارت خودرو برگشتی نیز طبق روال گفته شده تا سه ما در اداره پست می ماند

اگر به هر دلیلی مالکان خودرو موفق به دریافت کارت خودرو از درب منزل نشده اند، کارمند اداره پست موظف است که تا سه بار این مرسوله را تا درب خانه شما بفرستد و همچنین اداره پست می تواند مرسوله را تا ۳ ماه در اداره پست نگهداری نماید تا مالک برای تحویل آن به اداره پست مراجعه نماید.

راه های پیگیری و استعلام کارت خودرو برگشتی

1- پیگیری کارت خودرو برگشتی با کد #110*

همان طور که قبلا گفته شد شما می توانید برای پیگیری وضعیت کارت خود از این کد USSD به همان روشی که پیش از این توضیح دادیم استفاده کنید.

2- پیگیری کارت خودرو برگشتی از راهور ناجا (مراکز تعویض پلاک)

مرحله آخر پیگیری کارت خودرو برگشتی از طریق پلیس راهور انجام می شود. همان طور که گفته شد، طبق اعلام پلیس راهور برای پیگیری کارت خودرو برگشتی، مامور پست موظف است که تا 3 بار به آدرس اعلامی مراجعه نماید و در صورت تحویل نگرفتن کارت خودرو به بخش معطله منتقل می شود. البته چنانچه بعد از 3 ماه نسبت به تعیین تکلیف مرسوله سازمانی اقدامی صورت نگیرد، کارت خودرو برگشتی به (مراکز تعویض پلاک) مجموعه پلیس راهور ناجا مرجوع می شود.

3- پیگیری کارت خودرو برگشتی از شهرک آزمایش

در گذشته پیگیری کارت خودرو برگشتی از طریق شهرک آزمایش امکان پذیر بود که با تغییراتی که در بخش نرم افزاری و سخت افزاری انجام شده، این امور به مراکز تعویض پلاک محول شده است.

توجه داشته باشید که در حال حاضر پیگیری کارت خودرو با اس ام اس امکان پذیر نیست.

4-پیگیری کارت خودرو از طریق تماس با اداره پست

اگر به هر دلیلی نتوانستید از طریق سایت اداره پست نسبت به پیگیری کارت خودرو خود اقدام کنید؛ می‌توانید با برقراری تماس نیاز خود را برطرف کنید. برای این منظور با شماره تلفن 84470000-021 واحد ارتباط با مشتریان شرکت پست تماس بگیرید و اقدام به پیگیری کارت ماشین کنید.

صدور کارت خودرو المثنی درصورت مفقودی کارت ماشین

در صورت گم شدن کارت خودرو باید درخواست صدور کارت ماشین المثنی بدهید. برای درخواست کارت المثنی حضور مالک خودرو (یا نماینده قانونی وی) همراه با خودرو در مرکز تعویض پلاک الزامی است.

مدارک لازم برای صدور کارت المثنی خودرو

  • اصل مدارک شناسایی مالک خودرو شامل کارت ملی و شناسنامه(اصل وکالتنامه برای نماینده قانونی او همراه با مدرک شناسایی معتبر)
  • اصل سند فروش کارخانه سازنده، برای خودروهای تولید داخل
  • اصل سند مالکیت خودرو که توسط پلیس راهور ناجا صادر شده‌ است.
  • مالک خودرو بایستی یک نوبت آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار مبنی بر فقدان شناسنامه مالکیت خودرو خود را درج کند؛ و تا 10 روز پس از تاریخ انتشار آگهی صبر کند.(مالک باید در این مدت تمام مسئولیت کشف فساد احتمالی را بپذیرد).
  • در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه توسط مالک، ارائه گواهی مفاصا حساب اجرائیات الزامی است.
  • واریز فیش بانکی با مبلغ تعیین شده به شماره حساب 0100801426004 بانک ملی بابت هزینه صدور کارت المثنی
  • پرداخت هزینه پستی با مبلغ تعیین شده بابت ارسال کارت خودرو به آدرس مالک
  • اخذ تعهد کتبی از مالک خودرو(یا نماینده قانونی او)