Last Updated:
شرایط معاینه فنی خودرو 1402+ساعت کاری و مدارک موردنیاز

شرایط معاینه فنی خودرو 1402+ساعت کاری و مدارک موردنیاز

از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا که در دستور کار پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته، داشتن معاینه فنی کلیه خودروهایی است که 4 سال از عمر آن ها می‌گذرد و شما می‌بایست طبق این مصوبه به یکی از شعب معاینه فنی در سطح شهر تهران مراجعه کنید و کارت معاینه فنی خود را دریافت نمایید. در نظر داشته باشید که بر اساس قانون و مطابق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. پس برای این که دقیقا بدانید چه کاری باید انجام دهید تا انتهای متن با ما باشید.

معاینه فنی 1402

خودروهایی که باید در سال 1402 معاینه فنی بگیرند

براساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با توجه به قانون معاینه فنی سال 1402 و الزامی بودن اخذ گواهی معاینه فنی خودروها، امسال 3 گروه از خودروها باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. طبق قانون خودروهای سواری تولید داخل و خارجی که سن آن‌ها بیش از 4 سال باشد ملزم به اخذ گواهینامه معاینه فنی هستند.

بر اساس این قانون مالکان خودروهای تولید داخل به‌سال ساخت 1398 و ماقبل آن، خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۹ (با آغاز سال جدید میلادی 2023 تمامی خودروهای وارداتی ۲۰۱۹ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.) و همچنین خودروهای عمومی سال 1400 و ما قبل از آن در سال جاری باید گواهی معاینه فنی وسیله نقلیه خود را اخذ کنند.

پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است خودروهای مذکور را که فاقد گواهینامه معاینه فنی هستند اعمال قانون کنند.

به بیان دیگه و به طور خلاصه

  • خودروهای سواری تولید داخل و خارج که سن آن‌ها بیش از ۴ سال باشد؛ 1398 و ماقبل آن
  • خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۹ و ماقبل آن
  • خودروهای عمومی و تاکسی سال 1400 و ما قبل از آن
همچنین توجه داشته باشید که بر اساس ماه تولید خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید. برای مثال خودرویی که تولید مهر ماه سال 98 است باید در مهرماه سال 1402 برای اخذ معاینه فنی مراجعه کند.

مطلب پیشنهادی: لیست آدرس و ساعت کار مراکز معاینه فنی خودرو تهران

سرویس های مدارس تا ۹۰ درصد از پرداخت حق هزینه معاینه فنی معاف هستند و تاکسی‌ها برای معافیت از هزینه‌های معاینه فنی به مرکز شماره یک مراجعه کنند.

گفتنی است؛ دوربین‌های نظارتی شب‌ها هم فعال شده و تخلف نداشتن معاینه فنی را ثبت خواهند کرد.

همچنین در خودروهای دوگانه سوز با عمر مخزن بیش از 6 سال علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدرو استاتیک که مختص مخزن گاز CNG است نیز باید انجام شود.

رانندگانی که مخزن خودروهای گازسوز آنان کمتر از 6 سال عمر دارد، پس از انجام تست چشمی تجهیزات گازسوز خودور و تأیید مراکز معاینه فنی می‌توانند از خودرو خود دوباره استفاده کنند. پذیرش بازرسی چشمی خودروهای دوگانه سوزی که روی کارت خودروی آن‌ها دوگانه سوز ذکر نشده باشد درسامانه سیمفا امکان پذیر نمی‌باشد.

همچنین در خصوص خودروهای سنگینی که زیر یک سال از عمر آن ها می گذرد از معاینه فنی معاف هستند و خودروهای سنگین تا ده سال مدت معاینه فنی آن ها ۶ ماه است و خودروهای بالای ۱۰ سال ۳ ماهه هستند. لیست مراکز معاینه فنی سنگین را اینجا ببینید.

ساعات فعالیت مراکز معاینه فنی شهر تهران

شهروندان می‌توانند جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران inspection.tehran.ir مراجعه و یا با سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ در زمان اداری تماس حاصل کنند.

از روز سه شنبه 16 خرداد ماه 1402 در پی مصوبه دولت مبنی بر آغاز ساعت کاری ادارات از ساعت 6 صبح ، این ستاد جهت تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان نسبت به تطبیق شروع ساعت کاری مراکز با این مصوبه اقدام نموده است. مراکز بیهقی، شهید آبشناسان و شقایق همچون گذشته در تمامی ایام هفته به صورت شبانه روزی و سایر مراکز معاینه فنی و واحدهای سیار معاینه فنی در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 6 الی 18 فعال هستند.

همچنین برخی از مراکز در ایام تعطیل نیز فعال هستند. در روزهای جمعه مراکز معاینه فنی شهدای زمان آباد، بعثت، فدائیان اسلام، نیایش، خاوران و امام رضا(ع) از ساعت 7 الی 14 آماده خدمت رسانی به شهروندان می باشند.

 

مراحل معاینه فنی 1400

مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو شامل اصل کارت خودرو یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری می باشد.

هزینه معاینه فنی 1402

هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت خانه های کشور و راه و شهرسازی، نرخ جدید خدمات صدور گواهی معاینه فنی خودرو مخصوص وسایل نقلیه سبک و سنگین را مشخص کرد.

معاینه فنی خودروهای سبک بنزین سوز و دوگانه سوز۹۲.۰۰۰ توماندرصورت مردودی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان
معاینه فنی خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازوئیل سوز و گازسوز۱۱۹.۰۰۰ توماندرصورت مردودی ۲۲ هزار تومان
معاینه فنی موتورسیکلت های بنزین سوز۲۲.۰۰۰ توماندرصورت مردودی ۳ هزار و ۹۰۰ تومان

همچنین بهای دریافتی برای بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (به جز مخزن) برای خودروهای سبک دوگانه سوز و خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز مبلغ ۲۴ هزار تومان تعیین گردید.

نرخ بازرسی چشمی مخزن گاز طبیعی فشرده CNG (بدون باز کردن) به ازای هر مخزن برای خودروهای سبک دوگانه سوز و خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز (۲۸ هزار تومان)

همچنین به موجب مصوبه دولت، نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت ها برای هر بار مراجعه بعدی ظرف ۱۵ روز پس از مراجعه اول، به شرح زیر تعیین شد:

خودروهای سبک: تا دو آزمون (۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان)، سه آزمون و بیشتر (۳۰ هزار تومان)

خودروهای نیمه سنگین و سنگین: تا دو آزمون (۲۲ هزار تومان)، سه آزمون و بیشتر (۳۳ هزار تومان)

موتورسیکلت ها: (۳ هزار و ۹۰۰ تومان)، سه آزمون و بیشتر (۶ هزار تومان)

گفتنی است، بعد از انقضای ۱۵ روز پس از مراجعه اول، مراجعه بعدی به عنوان اولین مراجعه محسوب می‌شود.

همچنین مراکز معاینه فنی باید از دریافت هر مبلغی بیشتر از نرخ های مذکور، با توجه به لحاظ کلیه کسورات قانونی در آنها خودداری نمایند.

نوبت دهی معاینه فنی

با ارسال عدد 1 به سامانه پیامکی 2000112 و یا از طریق سایت معاینه فنی به آدرس inspection.tehran.ir در مراکز از طول صف مطلع شوید و خلوت‌ترین مرکز را براحتی انتخاب کنید.

برای این منظور به بخش سامانه طول صف مراکز معاینه فنی تهران مراجعه و با انتخاب مرکز معاینه فنی مورد نظر خود از زمان انتظار آن باخبر شوید.

با استفاده از خدمات سامانه نوبت‌دهی آنلاین با تعیین وقت قبلی به آدرس مرکز معاینه فنی مورد نظر مراجعه نمایید. جهت اطلاع از نحوه نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی این مطلب را بخوانید. 

پذیرش در 10 مرکز معاینه فنی خودرو شهر تهران صرفا اینترنتی انجام می شود.مراجعه به مراکز بیهقی، نیایش، شهید آبشناسان، سراج، دماوند و شهید چمران و چهار واحد سیار نوبنیاد، گیلان، هنگام(شماره 4) و هنگام (شماره 8) تنها  با تعیین وقت قبلی از طریق نوبت گیری اینترنتی در سامانه تهران من امکان پذیر است.

همچنین به تازگی امکان نوبت گیری تلفنی معاینه فنی فراهم شده است که با تماس با سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ امکان پذیر است. در حال حاضر ارائه نوبت تلفنی در سه مرکز بیهقی، چمران و شقایق انجام و در صورت افزایش تقاضا تعداد مراکز نیز اضافه خواهد شد.

مراکزی مانند الغدیر در یافت‌آباد، چمران در خیابان شهید رجایی، دماوند در سه‌راه تهرانپارس، امام رضا(ع) در جاده خاوران، شهدای زمان‌آباد در شهرری، فدائیان اسلام و بعثت جزو مراکز بدون صف هستند.

9 مرکز (بیهقی، سراج، الغدیر، شقایق، نیایش، آبشناسان، چمران، دماوند و خاوران) برگه معاینه فنی برتر صادر می‌کنند.

8 مرکز (بیهقی، سراج، الغدیر، شقایق، دماوند، چمران، نیایش و آبشناسان) برای مراجعه اول رایگان معاینه فنی تاکسی‌ها، خدمات ارائه می‌دهند.

 

میزان جریمه معاینه فنی

بر اساس قانون و مطابق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند و میزان این جریمه بعد از یک ماه تردد به ۱٫۵ میلیون تومان می رسد.

مطلب پیشنهادی: با دریافت معاینه فنی برتر،‌ تخفیف ورود به طرح بگیرید

مراحل معاینه فنی

1) ثبت اطلاعات اولین مرحله مربوط به ثبت اطلاعات خودروی شماست. پس از قرائت پلاک خودرو توسط دوربین در قسمت پذیرش کلیه اطلاعات مربوط به خودرو و مالک در سامانه کشوری معاینه فنی ثبت می‌گردد.

2) بررسی ظاهری بررسی ظاهری خودرو مرحله بعدی و البته نخستین مرحله معاینه فنی است در این مرحله خودروی شما از بابت داشتن چراغ های سالم، سالم بودن آیینه‌ها و شیشه‌ها، داشتن کمربند ایمنی و بوق و نداشتن روغن سوزی ..... بررسی می‌شود. بستن ادوات و تجهیزات غیر استاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله است.

3) آزمون آلاینده‌های خروجی آلودگی هوای کلانشهرها قاتل سلامتی شهروندانی است که هر روز در این شهرها ساعتها رفت و آمد می کنند مرحله سوم معاینه فنی اندازه گیری میزان انتشار سطح آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها مثل HC، CO، CO2، O2 است. در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر دو دور موتور انجام می‌گردد. در حال حاضر معاینه فنی برتر که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است کاملا اختیاری می باشد.

4) آزمون چراغ‌های جلو حتما پیش آمده که وقتی مشغول رانندگی بوده‌اید نور چراغ اتومبیلی که از روبرو می‌آید اذیتتان کند. مرحله چهارم معاینه فنی خودروها سنجش و کنترل شدت نور چراغ‌های جلو و میزان انحراف پرتوهای آنهاست بوسیله دستگاه‌های این بخش می‌توان نور چراغ‌های جلو اتومبیل‌ها را مورد آزمون قرار داد و نتیجه را برای باز بینی در رایانه ذخیره کرد.

5) آزمون لغزش جانبی آیا تابه حال شاهد لاستیک سایی و انحراف خودرو از مسیر مستقیم بوده‌اید؟ گام پنجم معاینه فنی تعیین میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخهای هر یک از محورهای خودروی شماست این آزمون نشان می دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم چقدر است.

6) آزمون کمک فنر مرحله ششم معاینه فنی ارزیابی درصد کارایی کمک فنرهای محورهای جلو و عقب خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد نتایج این آزمون را به دو شکل گرافیکی و عددی نشان می‌دهد. خرابی کمک فنر یکی از علل واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها است.

7) آزمون ترمزها سیستم ترمز خودروها آنقدر مهم است که با کوچکترین اختلال خطر را دقیقا بیخ گوشتان قرار می‌دهد.مرحله هفتم معاینه فنی هم به سنجش قدرت ترمز‌گیری هریک از محورها و قدرت عملکرد ترمز دستی اختصاص دارد. دستگاه این بخش حد نهایی شتاب ترمز گیری خودرو را جهت ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه می‌نماید.

8) آزمون اهرم بندی سیستم تعلیق خودروها از یک سری قطعات تشکیل شده که به هم وصل شده‌اند. نامناسب بودن اتصال هریک از قطعه‌ها می‌تواند حادثه آفرین باشد. مرحله هشتم معاینه فنی بررسی وضعیت نحوه اتصال این قطعات در جلوبندی خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد قطعه‌های جلوبندی خودرو را زیر فشار و کشش قرار می‌دهد تا لقی و ضعف اتصال‌ها مشخص شود.

9) صدور برگه معاینه فنی: صدور گواهی معاینه فنی در صورت قبولی در آزمون‌ها آخرین مرحله کار شماست. بعد از انجام آزمون‌های مختلف نتایج آن توسط مسئول مربوطه کنترل شده و در صورت قبولی، گواهی انجام معاینه فنی و برچسب برای خودرو شما صادر می‌گردد.

افرادی که پس از اخذ معاینه فنی نسبت به تغییر وضعیت ظاهری و نصب تجهیزات غیر استاندارد مانند گارد و یا لامپ‌های زنون و هدلایت اقدام می‌کنند، توسط پلیس متوقف و بلافاصله معاینه فنی آنها ابطال می‌شود.

استعلام اعتبار معاینه فنی

جهت استعلام اعتبار معاینه فنی به آدرس https://s1.symfa.ir/TestCenters/Inquiry/VinPetrolInquiry مراجعه نموده و پس از وارد کردن کد vin  از اعتبار گواهی خود مطلع شوید. متاسفانه این سامانه تاریخ دقیق را اعلام نمی کند و برای اطلاع از زمان دقیق اعتبار باید برگه معاینه فنی خود را بررسی کنید.

اعتبار گواهی معاینه فنی

 

سوالات متداول

-کدام خودروها در سال ۱۴۰۲ باید معاینه فنی بگیرند؟

خودروهای داخلی مدل ۱۳۹۸ و ماقبل آن، خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۹ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

-هزینه معاینه فنی برای خودرو سواری چقدر است؟

در سال ۱۴۰۲ این هزینه  ۹۲.۰۰۰ تومان است.

کدام مراکز معاینه فنی بدون صف هستند؟

- الغدیر در یافت‌آباد، چمران در خیابان شهید رجایی، دماوند در سه‌راه تهرانپارس، امام رضا(ع) در جاده خاوران، شهدای زمان‌آباد در شهرری، فدائیان اسلام و بعثت