Last Updated:

سن معاینه فنی خودروهای سنگین و مدت اعتبار آن

فرمون

به نقل از  معاون فنی و نظارت اداره کل حمل و نقل جاده ای، خودروهای سنگینی که زیر یک سال عمر دارند از معاینه فنی معاف هستند و خودروهای تا ده سال مدت اعتبار معاینه فنی آن ها ۶ ماه است و خودروهای بالای ۱۰ سال مدت اعتبار معاینه فنی آنها ۳ ماه است.

با توجه به آمار بالای تصادفات در کشور و سهم بالای تصادف به دلیل نقص فنی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت كاهش آمار تصادفات جاده ای مربوط به خودروهای سنگين و نيمه سنگين تصميم به ايجاد سامانه برخط معاينه فنی گرفت تا بتواند به كمك ساير دستگاههاي نظارتی بر عملكرد مراكز معاينه فنی خوروهای مذكور نظارت دقيقتر نمايد.

نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی خودرو های سنگین  توسط  اداره کل راهداری ، اداره کل محیط زیست ، استانداری و پلیس راه  به صورت ماهانه و مستمر انجام می شود. عملکرد این مراکز از طریق سامانه کنترل و نظارت انجام  می شود که تمام خودروهای سنگینی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند به صورت آنلاین تصویر و زمان ورود و خروج آن ها ثبت می شود.

آزمونی که در مراکز  انجام می شود تست ترمز ، آلایندگی، لغزش جانبی و تست های بصری و ظاهری مانند : وضعیت اتاق ، شیشه ها و لاستیک توسط کارشناس معاینه فنی  انجام می شود.

حدود 3800 خودروی سنگین به صورت ماهانه به مراکز معاینه فنی  مراجعه می کنند که این تعداد متغیر است و  تعداد وسایل نقلیه سنگین مردود شده بین  ۱۰ الی  ۲۵ درصد می باشد .

خودروهای سنگین جهت اخذ معاینه فنی به دو دسته خودروهای سنگین درون شهری و برون شهری تقسیم می شوند. خودروهای سنگین درون شهری تحت نظامات شهرداری ها ساماندهی و مدیریت می شوند یا در داخل محدوده و حریم شهرها فعالیت مینمایند. خودروی سنگین برون شهری نیز تحت نظامات سازمان راهداری ساماندهی و مدیریت می شوند و خارج از محدوده و حریم شهرها فعالیت مینمایند.

مطلب پیشنهادی: لیست مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین

کدام دسته از وسایل نقلیه در گروه خودروهای سنگین هستند؟

کلیه خودروهای سنگین حمل بار و مسافر شامل انواع اتوبوس، میدلباس و مینی بوس و وسایل نقلیه باری با ظرفیت بیش از 5/3 تن نظیرکامیونت (ون باری، لوری)، کامیون، تریلر، کشنده، تانکر، یدک و نیمه یدک با پلاک مستقل با هر نوع سوخت

چه مواردی در معاینه فنی خودروهای سنگین چک می شود؟

از جمله مواردی که رانندگان خودرو‌های سنگین باری و مسافری پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی به آن توجه کنند کنترل موارد ایمنی و فنی مانند کیفیت آج لاستیک ها، وضعیت چرخ ها، شیشه‌ها و آینه ها، چراغ ها، کمربند ایمنی، اعتبار شارژ کپسول اطفاء حریق، جعبه کمک‌های اولیه، وضعیت باک ها، درب‌ها، سیستم ترمز خودرو، وضعیت اگزوز و میزان آلایندگی، وضعیت جلوبندی و فرمان، کیلومتر شمار و سایر موارد فنی است.

مطالب مرتبط:

راه های استعلام معاینه فنی خودروهای سنگین

ممنوعیت ورود خودروهای سنگین بدون معاینه فنی به تهران 

مراحل معاینه فنی خودرو از صفر تا صد