Last Updated:

استعلام معاینه فنی از پلاک برای خودروهای سنگین

فرمون

چندی است که مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین به سامانه متمرکز معاینه فنی یعنی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران که به اصطلاح سامانه سیمفا نیز گفته می شود، متصل شده است و عملیات انجام معاینه فنی خودروهای سنگین مانند کامیون ها به صورت «غیر برخط» انجام می شود و نتایج آزمون های انجام شده در مراکز از طریق وب‌سرویس به مرکز داده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که متولی معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین است، ارسال می‌شود.

اطلاعات خودروهای سنگین و نیمه سنگین همگی به صورت یکپارچه در این سامانه ثبت می شود.

اما ممکن است که به یکی از مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین مراجعه کرده باشید و از صحت و اطمینان آن و ثبتش در سامانه سیمفا مطمئن نباشید و یا تاریخ اتمام معاینه فنی خودرو را ندانید و یا حتی ممکن است برای نقل و انتقال خودرو خود به اطلاعات معاینه فنی کامیون خود نیاز داشته باشید، در این صورت راه هایی وجود دارد که  می توانید از طریق آن استعلام معاینه فنی خودرو را بگیرید و به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین

راه های استعلام معاینه فنی برای خودروهای سنگین:

 

شیوه استعلام آنلاین معاینه فنی برای خودروهای سنگین

از سال گذشته، معاینه فنی خودروهای سنگین به سامانه سیمفا پیوسته است و به همین خاطر امکان استعلام معاینه فنی برای خوروهای سنگین و نیمه سنگین نیز از طریق اینترنت و ورود به سایت سیمفا به آدرس symfa.ir با وارد کردن کد VIN فراهم شده است.

برای استعلام معاینه فنی خودروخودروهای سنگین کافیست به وب سایت سیمفا مراجعه کنید. برای اینکه معاینه فنی کامیون خود را از روی پلاک استعلام بگیرید و بدانید که معاینه فنی شما معتبر است تنها کافی است که بر روی قسمت استعلام در گوشه سمت راست کلیک کنید.

استعلام معاینه فنی کامیون

بعد از اینکه گزینه گواهی معاینه فنی سبک و سنگین را انتخاب کردید، صفحه دیگری باز می‌شود که باید در آن شماره VIN خودرو و جواب یک معادله ساده را وارد کنید تا پس از آن پروسه استعلام گیری آغاز شود. در صفحه بعدی نتیجه استعلام معاینه فنی خودرو مشخص می‌شود.

اگر خودرو دارای معاینه فنی ثبت شده در سامانه سیمفا باشد، پیام «گواهی معاینه‌ فنی معتبر است» به همراه تاریخ انقضاء معاینه فنی نمایش داده می‌شود.

استعلام معاینه فنی کامیون

اما درصورتی که خودرو معاینه‌ فنی نداشته باشد یا معاینه فنی آن در سامانه ثبت نشده باشد، پیام «هیچ گونه اطلاعاتی از معاینه فنی خودرو در سامانه سیمفا ثبت نشده است» نشان داده می‌شود

شیوه استعلام معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین از طریق سامانه USSD سیمفا

اگر به هر دلیل به اینترنت دسترسی نداشتید و امکان مراجعه به سایت سیمفا وجود نداشت می توانید با استفاده از سامانه USSD با کد #۲۰۰۸* و بدون نیاز به اینترنت، استعلام گواهی معاینه فنی کامیون خود را بگیرید و اعتبار و اصالت آن را بررسی کنید.

لازم به ذکر است امکان استعلام گواهی معاینه فنی، ۲۴ ساعت بعد از اخذ گواهی امکان پذیر است.

مطلب پیشنهادی: آدرس مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین

شیوه استعلام معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین از طریق سرویس پیامکی سیمفا

 

برای استعلام معاینه فنی کامیون به این روش ابتدا باید عضو این سرویس شوید. برای عضویت در این سامانه باید عدد ۱ را به شماره ۲۰۰۸ ارسال کنید یا با شماره گیری #۲۰۰۸* و ارسال عدد ۹ در سامانه پیامکی عضو شوید.

همچنین برای لغو عضویت می توانید با ارسال عبارت ۱ off عضویت خود را لغو کنید.

دیگر امکانات عضویت در سامانه پیامکی سیمفا

 

1- اعلام زمان اتمام گواهی معاینه فنی خودروهای سنگین

از امکانات سامانه پیامکی سیمفا، یادآوری تاریخ انقضای معاینه فنی خودرو به مالک خودرو است. حدود ۱۰ روز قبل از انقضای معاینه فنی خودرو، پیامک یادآوری برای مالک خودرو ارسال می شود و به شما اخطار می دهد که معاینه فنی خودور شما رو به اتمام است و بهتر است هر چه زودتر به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین مراجعه کنید

2- اعلام ثبت تخلف عدم معاینه فنی خودرو های سنگین و نیمه سنگین

در صورتی که خودرو شما وارد طرح LEZ شده باشد و پلاک خودرو توسط دوربین های نظارتی نصب شده در معابر رصد شود، درخواستی جهت بررسی معاینه فنی خودرو به سرورهای سیمفا ارسال می شود. در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد، یک پیامک اطلاع رسانی به مالک خودرو ارسال می شود تا نسبت به اخذ معاینه فنی برای خودروی خود اقدام نماید. لازم به ذکر است که این سرویس فقط برای خودروهایی فعال است که حداقل یک بار به مراکز معاینه فنی معتبر مراجعه کرده باشند و اطلاعات تماس مالک آنها به درستی در سامانه سیمفا ثبت شده باشد.

برای استفاده از خدمات پیامکی سامانه سیمفا چقدر باید بپردازید؟

استفاده از خدمات این سامانه رایگان نیست و بعد از نهایی شدن عضویت در سامانه پیامکی سیمفا، به ازای هر پیامکی که کاربر دریافت می کند مبلغ ۳۰۰ تومان از اعتبار تلفن همراه کاربر کسر می گردد. لازم به ذکر است در حال حاضر این سامانه فقط برای مشترکین اپراتور همراه اول در دسترس می باشد. (پیامک های اولیه مربوط به اطلاع رسانی جهت عضویت در سامانه، رایگان می باشد).

در نظر داشته باشید هزینه تست برای دریافت معاینه فنی معمولی 20 هزار تومان و برای معاینه فنی برتر 40 هزار تومان است. ضمن آنکه داشتن گواهی معاینه فنی برای خودروهایی که سن آنها بیشتر از 4 سال است اجباری است و درصورتیکه پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه شود خودرویی بدون معاینه فنی حتی خارج از محدوده طرح ترافیک تردد می‌کند، برای آن جریمه صادر خواهد کرد.