Last Updated:
خرید طرح ترافیک ۱۴۰۲ روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالیانه

خرید طرح ترافیک 1402 روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالیانه

فرمون

از اول مهر سال گذشته طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در تهران از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۸ اجرا می شود. همچنین  امکان یک‌بار خروج رایگان نیز که تا پیش از این وجود داشت لغو شده است و ساکنین محدوده‌های ترافیکی می‌توانند تا قبل از ساعت ۹ از یک‌بار خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ از یک‌بار ورود رایگان استفاده نمایند.

طرح‌ ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوای شهر تهران در سال ۱۴۰۲ با تغییرات کمی اجرا می شود. تا اطلاع ثانوی، طرح‌های ترافیکی پایتخت از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۸ برقرار خواهد بود. در روزهای پنج شنبه نیز صرفاً طرح کنترل آلودگی هوا و از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا خواهد شد. ساعات پایانی طرح ترافیک ساعت ۱۸ خواهد بود.

عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی برای خودروها با توجه به نوع معاینه فنی (اعم از عادی، برتر و یا هیبریدی- برقی)، محدوده سکونت، محدوده تردد، ساعات تردد، پس از دریافت تصاویر آن پردازش و محاسبه می‌شود. ساعات اوج تردد صبح‌ها از ۶:۳۰ تا 10:00 و ساعات اوج تردد عصرها (فقط ورود) از 16:00 تا 18 تعریف شده و بازه زمانی 10:00 تا 16:00 نیز به عنوان ساعات تردد غیراوج در نظر گرفته شده است.

محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد تهران برای سال ۱۴۰۲ تغییری نخواهد کرد و به مانند سال های گذشته است.

توجه داشته باشید که پیش از ورود به محدوده‌ طرح ترافیک با خودروی خود، می‌بایست نسبت به رزرو در سامانه تهران‌من، اقدام نمایید. در غیر این‌صورت محاسبه عوارض تردد خودروی شما با بیشینه ضرایب به‌ازای هر روز تردد و با نرخ ۱.۱۸۲,۶۰۰ ریال مستقل از محدوده سکونت، ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودروی شما، انجام خواهد شد.

- هر شهروندی که قصد دارد  با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید قبل از اولین ورود، اطلاعات شخصی و خودرو را در سامانه my.tehran.ir ثبت‌نام کند.

- شهروندان در هنگام ثبت‌نام در سامانه my.tehran.ir بعد از اینکه مشخص کردند به عنوان شخصی حقیقی ثبت‌نام می‌کنند، باید کدملی و تاریخ تولد خود را وارد کنند و بعد از مشاهده اطلاعات شناسنامه‌ای، همانند همه ثبت‌نام‌های اینترنتی، نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را درج می‌کنند و سپس از طریق پیامک، کد فعال‌سازی را دریافت می‌کنند و پس از وارد کردن آن، می‌توانند  با رمز خود در قسمت ورود به پنل اصلی سایت دسترسی داشته باشند. همچنین اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصات مندرج بر روی کارت ملی، سند مالکیت خودرو و نیز بارگذاری تصویر آن‌ها در وب سایت مذکور است.

-  سپس در پنل اصلی سایت، امکان ورود مشخصات یک یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد و کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به میزان دلخواه شارژ کنند و از مبالغ آن برای خرید روزانه طرح ترافیک استفاده کنند.

-این مبالغ در حساب شهروندی افراد باقی می‌ماند و صرفا پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک، بسته به تعرفه و شرایط تردد (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن معاینه فنی برتر) ، هزینه طرح ترافیک آن روز محاسبه و از حساب کسر می‌شود و مانده آن برای تردد در روزهای بعد استفاده می‌شود.

-از ابتدای تیرماه ۱۳۹۸ طرح زوج یا فرد حذف شد و طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» یا «حلقه دوم» جایگزین آن گشت. در طرح کنترل آلودگی هوا ورود به طرح زوج و فرد قدیم برای تمامی خودروها با پلاک تهران تنها ۲۰ روز در هر فصل و برای ماشین‌های دارای پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل به صورت رایگان است.

- تردد بیش از سهمیه مجاز(۲۰ روز در هر فصل برای پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک غیرتهران) مشمول پرداخت عوارض می‌شود.

با فرمون در چند دقیقه استعلام خلافی بگیر و پرداخت کن.

 

-فروش عوارض برای تردد بیشتر از ۲۰ روز، به صورت روزانه است که مبلغ آن در حدود ۵۰ درصد مبلغ عوارض ورود به محدوده طرح آلودگی هوا است که مبلغ آن براساس فاکتورهایی مانند معاینه فنی و ساعت ورود به طرح متغیر خواهد بود.

طرح ترافیک 1400

 

-شهروندان دقت داشته باشند که زمان اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد جدید (کنترل آلودگی هوا) در تمام روزهای سال به‌استثنای روزهای تعطیل رسمی از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ است. (پنجشنبه ها فقط طرح کنترل آلودگی هوا اجرا می شود.)

- طرح ترافیک روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است.

-نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای هر روز براساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه می‌شود.

- هزینه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج و غیراوج ترافیک متفاوت است و همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر از 30 درصد تخفیف برخوردار خواهند بود.

در صورتی که خودرویی چندبار توسط دوربین ها شناسایی شود اولین ورود و آخرین خروج آن ملاک قرار خواهد گرفت.

-تردد خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی در سراسر شهر تهران و از جمله در این محدوده ممنوع است.

-عوارض طرح محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق)برای روزهای مازاد بر سهمیه مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک است.

-همه خودروها برای تردد در محدوده طرح کنترل ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا «حلقه دوم» (زوج و فرد سابق) باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کنند. خودروهایی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده باشند، پس از هر تردد اضافی در محدوده، تا یک ماه فرصت دارند عوارض خود را بپردازند و در صورتی‌که در مهلت یک‌ماهه عوارض را پرداخت نکنند، علاوه بر بدهی، مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند.

بدون ثبت نام در سامانه «تهران من»، امکان استفاده از سهمیه ۲۰ یا ۱۵ روز ترددِ رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) را نخواهید داشت.

-بدون ثبت نام در سامانه «تهران من»، امکان استفاده از سهمیه ۲۰ یا ۱۵ روز ترددِ رایگان را نخواهید داشت. خودروهایی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام نکرده باشند علاوه بر این‌که مشمول بدهیِ عوارض و جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند، امکانِ استفاده از سهمیه ۲۰ یا ۱۵ روز ترددِ رایگان را نخواهند داشت، چرا که پیش از ثبت‌نام، روزشمار تردد برای آن‌ها در سامانه فعال نمی‌شود.

-وسایل نقلیه برقی یا هیبریدی از ۹۰ درصد و وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران از 30 درصد تخفیف عوارض بهره‌مند خواهند شد.

-آژانس‌ها و وانت‌بارها دارای ۵۰ درصد تخفیف عوارض تردد هستند و در صورت داشتن سند سفر یا بار برگ این تخفیف به ۷۰ درصد می‌رسد.

• در صورت تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده(محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا) تنها عوارض مربوط به تردد در محدوده طرح ترافیک اخذ می‌شود و عوارض حلقه دوم به آن اضافه نمی‌شود.

در سال 1402 اولین روزی که طرح ترافیک اجرا شود تعرفه های 1402 در همه مجوزها و سهمیه ها اعمال خواهد شد. مثلا سهمیه خبرنگاران 90 درصد تخفیف دارد و باقی رقمی که به عنوان هزینه مجوز طرح میپردازند از سال 1402 مشمول افزایش نرخ خواهد بود. این امر درباره همه تعرفه های افراد سهمیه بگیر و عادی اعمال خواهد شد اما اعتبار سهمیه ها تا زمان تخصیص سهمیه جدید، برقرار است.

امتیاز ویژه تردد رایگان برای ساکنان محدوده طرح ترافیک جدید

قوانین ساکنین محدوده طرح ترافیک تهران برای سال ۱۴۰۲، مشابه سال قبل است و بهای طرح ترافیک برای ساکنان محدوده  50 درصد کمتر از بقیه تعیین شده است.

-بر اساس مصوبه شورای شهر ساکنین محدوده قبل از ساعت ۹ یک خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ یک ورود رایگان به محدوده به عنوان سهمیه دارند و تعرفه عوارض ورود به طرح ترافیک و آلودگی هوا برای ساکنین نصف قیمت خواهد بود.

-برای خودرو‌های ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا تهران، ۵۰ درصد تخفیف از پرداخت عوارض در نظر گرفته ‌شده است و به ازای هر واحد مسکونی، فقط به یک پلاک خودرو تعلق می‌گیرد.

-البته ساکنان محدوده دوم «کنترل آلودگی هوا» یا همان زوج یا فرد سابق دقت داشته باشند که فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردارند و چنانچه وارد محدوده طرح ترافیک شوند تخفیف ۵۰ درصدی به آنها تعلق نخواهد گرفت.

طرح ترافیک 1400

-ساکنان در صورت تردد ، باید همانند دیگر شهروندان عوارض پرداخت کنند و متقاضیان استفاده از این امتیاز، باید پس از آنکه همانند دیگر شهروندان مشخصات شخصی و اطلاعات خودروی خود را در سامانه my.tehran.ir ثبت کردند، نشانی محل سکونت خود را نیز در همین وب سایت وارد کنند و سپس با در دست داشتن سند مالکیت یا قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی خود به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند تا مدارک سکونتی آنها مورد تایید قرار گیرد. قراردادهای اجاره باید به صورت قانونی و همراه با کد رهگیری باشد و متقاضیان باید عوارض نوسازی و پسماند را نیز پرداخت کرده باشند.

- اگر ساکن محدوده طرح ترافیک هستید، وقتی خودرو شما وارد محدوده شد دوربین‌ها، ساعت ورود خودرویتان را ثبت می‌کنند و احتیاجی نیست که شما “خود اظهاری” داشته باشید و مثلا بگویید من در فلان ساعت وارد محدوده می‌شوم و آخرین خروج خودرو نیز توسط دوربین‌ها ثبت خواهد شد. اگر بیش از یک بار تردد داشته باشید، تنها اولین ورود و خروج ثبت می‌شود و اگر تعداد بیشتری تردد داشته باشید عوارض خودرویتان را طبق فرمول محاسبه می کند و از حساب کاربری که شارژ شده است کسر خواهد کرد.

- اگر فردی در محدوده طرح ترافیک مستأجر باشد و قرارداد اجاره آنها به زمان پایانی نزدیک است باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و اجاره نامه تمدید شده جدید را ارائه دهند. مالکین ساکن در این محدوده نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک ندارند و فقط باید عوارض خودرو، نوسازی و پسماند را به صورت غیرحضوری پرداخت کنند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید طرح از سایت تهران من my.tehran.ir

تکلیف پنجشنبه‌ها در اجرای طرح کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک

شهروندان دقت داشته باشند که طرح ترافیک و طرح زوج و فرد جدید در تمام روزهای سال به‌استثنای روزهای تعطیل رسمی از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸  و پنجشنبه‌ها از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ است. (پنجشنبه ها فقط طرح کنترل آلودگی هوا اجرا می شود.)

محدوده و مرزهای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲

ابعاد و مرزهای محدوده کنترل آلودگی هوا همان ابعاد و مرزهای محدوده زوج یا فرد سابق است اما مقررات مرتبط با آن تغییر می‌کند. مرز و محدوده طرح ترافیک نیز همانند سال های قبلی است.

مطلب پیشنهادی: نقشه محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا (جایگزین زوج و فرد) تهران

مجوزهای طرح ترافیک جانبازان، معلولان و بیماران خاص

-  بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، از سال ۱۳۹۷ برای جانبازان نسبت به گذشته شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته  شده است. بدین ترتیب که خودروهای با پلاک ویلچر (پلاک ژ) برای اولین بار به صورت قانونی از پرداخت عوارض طرح ترافیک کاملا معاف شده‌اند و این موضوع در مستندات قانونی طرح ترافیک جدید نیز درج شده است. مالکان این دسته از خودروها نیاز به ثبت اطلاعات خود در سامانه طرح ترافیک نیز ندارند.

-بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران مشخصا ذکر شده است که تاکسی‌ها، اتوبوس، خودروهای امدادی اعم از اورژانس، آتش نشانی و خودروهایی که اجازه نصب چراغ گردان سقفی دارند معاف از عوارض هستند و خودروهای پلاک انتظامی نیز مجاز به ورود به طرح ترافیک هستند اما پلاک نظامی شامل این مسئله نمی‌شود و معاف نیست!

- به علاوه، خودروهای پلاک شخصی جانبازان ۲۵ درصد به بالا هم در قالب سهمیه‌ای که همانند سنوات گذشته در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته است، از پرداخت عوارض طرح ترافیک معاف شده‌اند. اطلاعات این دسته از خودروها باید ابتدا  همانند همه افراد در سامانه my.tehran.ir ثبت شده باشد و سپس به تعدادی از این خودروها به میزان سهمیه‌های مقرر، همانند سال‌های گذشته از سوی نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران سهمیه مربوطه واگذار خواهد شد.

- جانبازان و ایثارگرانی که متقاضی بهره‌مندی از سهمیه ورود به طرح ترافیک هستند، پس از ثبت‌نام در سایت مزبور باید مدارک خود را به دفاتر بنیاد ارائه دهند و نیازی به مراجعه به دفاتر الکترونیک شهر ندارند.

طرح ترافیک 1400

- در خصوص بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی نیز همانند گذشته سهمیه‌هایی در نظر گرفته شده است که به تعدادی از خودروهای این اقشار تخصیص می‌یابد. مجوزهای طرح ترافیک این دو گروه نیز به مانند سال‌های قبل به واسطه نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه معلولان و بیماران خاص، بین متقاضیان توزیع می‌شود. متقاضیان این سهمیه‌ها باید پس از آنکه مانند دیگر شهروندان، اطلاعات شخصی و مشخصات خودرو را وارد سامانه کردند، به نهادهای مذکور مراجعه کنند و نیازی به حضور و ارائه مدرک در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ندارند.

- لازم به تأکید است ثبت‌نام اولیه این اقشار به معنای بهره‌مندی از سهمیه طرح ترافیک نیست و قطعی شدن آن، منوط به اختصاص سهمیه بر اساس تعداد در نظر گرفته شده از سوی نماینده نهادهای متصدی امر خواهد بود. بدیهی است سایر عزیزانی که به واسطه محدودیت‌های فوق امکان دریافت سهمیه را پیدا نمی‌کنند، می‌توانند همانند سایر شهروندان به صورت روزانه از طرح ترافیک استفاده کنند.

-1000 سهمیه برای خانواده های دارای بیمار مبتلا به اوتیسم: برای برخورداری از این سهمیه، خانواده‌های اوتیسم باید ابتدا در سایت «تهران من» ثبت‌نام کرده و عوارض خودروی خود را بپردازند. خانواده‌های اوتیسم برای دریافت این سهمیه ابتدا باید با ورود به سایت تهران من، عوارض مالیاتی خودرو را صفر کنند، سپس باید به واحد مددکاری انجمن اوتیسم با شماره ۴۸۰۸۵۰۰۰ تماس بگیرند و خود را معرفی کنند. این خانواده‌ها برای دریافت این سهمیه یا باید مدرکی بیاورد که از مرکز درمانی یا توانبخشی واقع در منطقه طرح ترافیکی،  خدمات دریافت کرده‌اند یا اینکه سند و قولنامه ای بیاورد که خانواده در منطقه طرح ترافیک سکونت دارد همچنین وسیله نقلیه خانواده حتما باید به نام پدر یا مادر فرزند اوتیسم باشد.

تکلیف خودروهای پلاک شهرستان برای ورود به طرح جدید

ورود و خروج کلیه خودروها در محدوده طرح ترافیک ثبت می شود و طبق قانون پلیس باید تمام خودروهایی که به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح می‌شوند را جریمه کند. اما از آنجا که سیستم عوارض شهرداری، سیستمی یکپارچه نیست و همچنین به دلیل ناهماهنگی بین شهرداری و راهنمایی رانندگی، اعمال جریمه رخ نمی دهد و باعث شده همچنان خودروهای پلاک شهرستان به صورت غیرمجاز و بدون اعمال قانون در محدوده‌ طرح ترافیک تردد کنند.

ورود خودروهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک جدید

آماده‌باش دوربین‌های پایتخت

- طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲ با رعایت دقیق قانون و مصوبات مراجع ذیربط آغاز خواهد شد. هرگونه تردد در محدوده طرح ترافیک، تنها بر اساس ضوابط جدید مجاز خواهد بود و در غیر این صورت تردد غیرمجاز تلقی خواهد شد.

- در صورتی که خودرویی بدون ثبت‌نام و دریافت مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شود، طبق قانون هم جریمه خواهد شد و هم بدهی او بابت عوارض تردد به حساب خودرو منظور و از طرق قانونی دریافت خواهد شد.

- سامانه my.tehran.ir که ثبت‌نام، شارژ حساب شهروندی و خرید مجوز روزانه در آن انجام می‌شود، تا پایان سال فعال خواهد بود و شهروندان تا قبل از اولین ورود به محدوده طرح می‌توانند در آن ثبت‌نام کرده و مجوز روزانه خریداری کنند تا تردد ایشان قانونی محسوب شود و مشمول جریمه نشود.

- کلیه دوربین‌های ورودی، خروجی و داخل معابر محدوده طرح ترافیک، تردد خودروها را ثبت می‌کنند و با توجه به افزایش تعداد و تقویت دوربین‌ها، به عموم راکبان خودروها توصیه می‌شود از مسیر قانونی برای ثبت‌نام و تردد در محدوده اقدام کنند تا با انباشت هزینه مضاعف جریمه و بدهی عوارض توأمان روبه‌رو نشوند.

مطلب پیشنهادی: نحوه خرید طرح کنترل آلودگی هوا ( طرح زوج و فرد سابق)

نحوه شارژ حساب شهروندی چگونه است؟

- در صفحه اصلی سایت، امکان ورودِ مشخصات یک یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد. در این مرحله، کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به میزان دلخواه شارژ کنند تا از آن برای خرید روزانه طرح ترافیک برای هر یک از خودروهای خود استفاده کنند.

-  این مبالغ در حساب شهروندی افراد باقی می‌ماند و صرفاً پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک، بسته به شرایط تردد (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن گواهی معاینه فنی برتر)، هزینه طرح ترافیک آن روز محاسبه و از حساب کسر می‌شود و مانده آن برای روزهای بعد استفاده می‌شود.

نحوه رزرو روزانه و هفتگی طرح ترافیک

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران درباره شرایط ورود به محدوده طرح ترافیک اعلام کرد: امکان "رزرو مجوز روزانه طرح" از ظهر روز چهارشنبه هر هفته، برای هفتۀ آتی وجود خواهد شد و امکان "رزرو مجوز روزانه طرح" برای روزهای هفته‌‏ای که در آن قرار داریم، در صورت عدم تکمیل ظرفیت روزانه، وجود دارد.

-در صورتی‌که ظرفیت مجاز روزانۀ "رزرو مجوز روزانه طرح" به پایان برسد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدودۀ طرح ترافیک نخواهید بود و در صورت تردد، بیشینۀ ضرایب برای محاسبۀ عوارض برای خودروی شما اعمال و مبلغ از کیف پول شهروندی شما کسر و یا به حساب بدهی شما منظور خواهد شد.

-مبلغ پرداختی از بابت ثبت "رزرو مجوز روزانه طرح" برای ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، در حساب شهروندی شما مسدود خواهد شد.

-امکان لغو رزرو مجوز روزانه طرح برای هر روز تا ساعت ۶ صبح همان‌روز امکان‌پذیر است.

-درخواست‌های ثبت ‌شده برای رزرو مجوز روزانه طرح شما منحصر به پلاک خودروی مشخص است و درصورتی ‌که شما چند خودرو در حساب کاربری دارید، باید برای تردد هر یک جداگانه اقدام به ثبت رزرو کنید.

-امکان جابه‌‌جایی رزرو از یک خودرو به‌ خودروی دیگر وجود ندارد و باید رزرو خودرو اول لغو و درصورت وجود ظرفیت برای خودروی دیگر ثبت رزرو شود.

-مبلغ نهایی عوارض ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، پس از بررسی ترددهای خودروی شما حداکثر ده روز پس از تاریخ آن، از مبلغ مسدود شده کسر و مابقی آن به حساب شما عودت داده خواهد شد و در صورتی‏‌که خودروی شما تردد نکند و یا توسط دوربین‏‌ها رویت نشود، مبلغ 105.120 ريال از مبلغ مسدودی شما کسر و مابقی به حساب شما مسترد خواهد شد.

-مبلغ مسدودی بابت ثبت "رزرو مجوز روزانه طرح" به ازای تردد خودروی شما به‌شرح ذیل است:

  • مبلغ 1.182.600 ریال به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی عادی
  • مبلغ 827.820 ریال به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی برتر
  • مبلغ 118.260 ریال به‌ازای خودروی برقی یا هیبریدی

تعرفه های سال ۱۴۰۲ طرح ترافیک 

تعرفه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافته است و بهای طرح ترافیک برای ساکنان محدوده  50 درصد کمتر از بقیه تعیین شده است.

همچنین در مقررات جدید طرح ترافیک داشتن معاینه فنی برتر در میزان تعرفه پرداختی تأثیر زیادی دارد.

گفتنی است با تصویب طرح ترافیک جدید ساعات ورود و خروج به طرح در هزینه پرداختی توسط شهروند نیز دارای اهمیت شد. به این ترتیب که در ساعات اوج ترافیک نرخ حضور در محدوده طرح ترافیک بیشتر از ساعات دیگر است. ملاک محاسبه حضور در ترافیک اوج یا غیر اوج، اولین و آخرین مشاهده پلاک توسط دوربین‌هاست. این روال در سال جدید نیز ادامه دارد.

شهروندان تهرانی  بایستی قبل از حضور در محدوده طرح، هزینه آن را از طریق درگاه «تهران من» به نشانی my.tehran.ir پرداخت نمایند. اما پیش از آن می‌بایست در این سایت ثبت نام کرده و اطلاعات خودروی خود را ثبت کرده و اصطلاحاً دارای یک حساب شهروندی شده باشند. به این ترتیب شهروندان می‌توانند اطلاعات مربوط به ترددهای خود را با جزییاتی مثل هزینه، تاریخ، ساعت، دقیقه و ثانیه در سامانه مشاهده کنند.

قابل ذکر است داشتن یک حساب شهروندی در سامانه تهران من کاملاً رایگان بوده و علاوه بر مسائل مربوط به طرح ترافیک، سایر سرویس‌های شهروندی دیگر همانند خدمات املاک و شهرسازی، پرداخت هزینه پارکومتر، خرید بلیت تک سفره مترو و بلیت برج میلاد و... را پوشش می‌دهد. همچنین تعداد این سرویس‌ها در حال افزایش است.

قیمت طرح ترافیک 1402
 

در برنامه فرمون به راحتی می تونید استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت بگیرید.

 

 

تغییرات طرح ترافیک سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲ ضمن افزایش 20 درصدی نرخ طرح ترافیک امکان رزرو بسته های اعتباری نیز فراهم شده است.

امکان رزرو یک ماهه سه ماهه و شش ماهه طرح ترافیک

پیش از این امکان خرید طرح ترافیک تنها به صورت روزانه و هفتگی فراهم بود اما از سال گذشته این امکان فراهم شد که با خرید بسته های اعتباری یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه  طرح ترافیک را با تخفیف تهیه کنید.

با توجه به مصوبه شورای شهر بسته‌های یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه برای شهروندان با کمی تخفیف در نظر گرفته شده است که شهروندان می‌توانند با توجه به نوع خودرو و میزان تردد در محدوده طرح، بسته مورد نظر را مانند بسته های اینترنتی رزرو کنند که برایشان مقرون به صرفه خواهد بود.

جدول تعرفه بسته های یکماهه، سه ماهه و شش ماهه در سال 1402
نوع معاینه فنیبسته شش ماههبسته سه ماههبسته یک ماهه
معاینه فنی عادی70.920.000 ریال37.680.000 ریال13.320.000 ریال
معاینه فنی برتر49.632.000 ریال26.400.000 ریال9.312.000 ریال
برقی - هیبریدی7.092.000 ریال3.768.000 ریال1.332.000 ریال

درخصوص بسته های ترافیکی، بسته های تخفیفی طرح مثلا یک ماهه از همان روزی که خریداری میشود تا 30 روز بعدش اعتبار خواهد داشت. تعطیلات از جمله روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نیز جزو 30 روز خواهد بود. بعد از خرید بسته ها در فهرست تراکنش ها قسمت توضیحات تاریخ شروع و پایان را نمایش میدهد.

در صورت عدم استفاده مبلغی به حساب بازگردانده نمی شود.

خرید طرح ترافیک روزانه از عابر بانک و از طریق اس ام اس

در سال های قبل می توانستید با مراجعه به ATM (عابر بانک) و وارد کردن شماره موبایل خود، طرح مورد نظر خود برای یک روز یا به صورت هفتگی خریداری کنیدکه در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

همینطور شماره گیری کد دستوری #۱۳۷* از دیگر روشهای قدیمی و منسوخ خرید طرح ترافیک بود که در حال حاضر کاربردی ندارد. اما چنانچه در سایت تهران من ثبت نام کرده اید و حساب خود را از قبل شارژ نموده اید ، می توانید با شماره گیری #6*137* رزرو طرح ترافیک انجام دهید.

تنها روش خرید طرح ترافیک در حال حاضر ثبت نام در سایت تهران من است.

سوالات متداول

-برای خرید طرح ترافیک به چه سایتی مراجعه کنیم؟

برای خرید طرح ترافیک باید به سایت my.tehran.ir مراجعه و ثبت نام کنید.

-حداکثر هزینه خرید طرح ترافیک برای یک روز چقدر است؟

حداکثر مبلغ ۱.۱۸۲,۶۰۰ ریال است. البته این مبلغ با توجه به نوع معاینه فنی، ساعت ورود در محدوده، تردد در محدوده طرح اصلی یا محدوده کنترل آلودگی هوا تعیین می شود.

-ساعت طرح ترفیک چگونه است؟

طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در تهران از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۸ اجرا می شود.