Last Updated:
اتمام زمان اعتبار وکالت نامه تعویض پلاک و تمدید وکالت نامه در صورت ابطال

اتمام زمان اعتبار وکالت نامه تعویض پلاک و تمدید وکالت نامه در صورت ابطال

فرمون

همانطور که می دانید اگر در مهلت تعیین شده برای تعویض پلاک اقدام نکنید اعتبار وکالت نامه شما تمام می شود و نیاز به یک وکالت نامه جدید برای شماره گذاری خودرو دارید.

زمان وکالت را طرفین معامله بایکدیگر مشخص می کنند و هیچ سازمانی نمی‌تواند زمان وکالت را کم یا زیاد کند.

به ‌محض اتمام مدت وکالت‌نامه اعتبار آن به اتمام می‌رسد و امکان تعویض پلاک با آن وکالت‌نامه ساقط می‌شود. تنظیم مجدد وکالت‌نامه مشمول هزینه خواهد بود بنابراین توصیه می شود که خریدار حتما در فرصت و مهلت تعیین شده برای تعویض پلاک اقدام کند.

یکی از مشکلات معاملات وکالتی همین مورد تعویض پلاک هست و اغلب توصیه می شود معاملات به صورت وکالتی انجام نشود.

غالباً بعد از انجام معامله خودرو، فروشنده در همان محل ثبت سند در دفتر اسناد رسمی ، وکالت‌نامه‌ای با وضعیت محدود و برای مدت‌زمانی کوتاه و محدود به خریدار می‌دهد تا از طریق آن، خریدار بتواند شخصاً برای تعویض به پلاک به مراکز تعویض پلاک مراجعه نماید.

از آنجا که حضور شخص فروشنده برای این نقل ‌و انتقال پلاک خودرو الزامی است. در واقع با اعطای این وکالت‌نامه الزام حضور فروشنده برطرف می‌شود و این موضوع برای تسهیل امور بوده است.

فروشنده در صورت عدم اعطای وکالت جدید یا عدم تعویض و فک پلاک از طریق دادگاه ملزم به فک پلاک و... می‌شود و وکالت را نمی‌شود بدون رضایت فروشنده تمدید کرد و این موضوع حتی با رأی دادگاه هم انجام نمی‌شود.

در صورتی که خریدار در مهلت مقرر اقدام به تعویض پلاک نکند، فروشنده باید مجدد برای تعویض پلاک به خریدار وکالت دهد یا خود فروشنده در محل تعویض پلاک حاضر و مدارک را امضا کند

به‌رغم هشدارهای پلیس راهور ناجا بسیاری از افراد نسبت به تعویض پلاک بی‌توجهند و آن را به زمانی دیگر موکول می‌کنند. تعویض پلاک خودرو به معنای فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید برای وسایط نقلیه است، این در شرایطی است که یکی از مشکلاتی که برخی از فروشندگان خودرو با آن درگیر می‌شوند عدم فک پلاک توسط خریدار جدید است.

به‌طوری‌که پس از معامله به‌رغم اینکه خریدار وکالت تعویض پلاک را از فروشنده دریافت می‌کند، ولی از تعویض پلاک امتناع کرده و با پلاک قبلی خودرو تردد می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا هرگونه تخلفات و حتی جرایمی که از سوی وی انجام می‌شود به پای مالک قبلی که پلاک وی هنوز روی خودرو نصب است نوشته شود.

در این بین هر چند پلیس نسبت به جرایمی که در این زمینه به وقوع می‌پیوندد به فروشندگان خودرو هشدار می‌دهد، اما برخی از آنها با اطمینان به خریدار در این زمینه کوتاهی می‌کنند. بر این اساس پلیس همیشه تاکید دارد که خریدار و فروشنده به‌صورت همزمان برای تعویض پلاک مراجعه کنند تا از وقوع جرایمی در این مورد جلوگیری شود. اما دادن وکالتنامه برای تعویض پلاک هم خود عامل ایجاد مشکلاتی است چراکه معمولا در زمان‌هایی که خریدار اقدام به اخذ وکالتنامه برای تعویض پلاک می‌کند، یا در این زمینه کوتاهی صورت می‌گیرد یا قصد اعمال مجرمانه با پلاک فروشنده را دارد.

در هر صورت بر اساس قانون از سال ۸۳، پلاک خودرو، ملاک عمل بوده؛ به‌طوری‌که برابر با قانون راهنمایی و رانندگی، اگر فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید انجام نگیرد و خودرو توسط فروشنده به خریدار تحویل شود در این صورت از نظر سیستم شماره‌گذاری، مالک اصلی همچنان فروشنده بوده و تخلفات نیز به نام او ثبت و اعمال خواهد شد؛ بنابراین لازم است فروشنده و خریدار قبل از نقل و انتقال خودرو به همراه یکدیگر به یکی از مراکز تعویض پلاک یا راهنمایی و رانندگی مراجعه و نسبت به فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید به نام خریدار اقدام کنند. در این زمینه یک کارشناس آگاه به امور شماره‌گذاری خودرو عنوان می‌کند که با توجه به اینکه پلاک متعلق به خودرو نیست و مادام ‌العمر به نام شخص صادر می‌شود، به همین دلیل چنانچه تخلفی با پلاک قبلی صورت گیرد صاحب اصلی خودرو که اقدام به تعویض پلاک نکرده است باید پاسخگو باشد.

پیشنهاد می کنیم پیش از خرید خودرو حتما استعلام تعویض پلاک بگیرید.

هزینه صدور وکالت‌نامه تعویض پلاک با کدام طرف معامله است؟

پرداخت هزینه محضر در خودرو عرفا به عهده فروشنده است و اگر فروشنده پرداخت نکند، خریدار می‌تواند بعد از پرداخت به فروشنده رجوع کند. اما اگر مهلت وکالت نامه تمام شود و خریدار در مهلت قانونی اقدام به تعویض پلاک نکند هزینه تمدید وکالت نامه بر عهده خریدار است.

همچنین هزینه تعویض سند به عهده خریدار است.

عدم تعویض پلاک توسط خریدار

حال اگر خریدار در مهلت معین اقدام به تعویض پلاک نکرد و برای تعویض پلاک پیگیری نمیکرد چه اقدامی می توان انجام داد؟

باید دادخواست الزام به فک پلاک تنظیم کنید و یا میتوانید دستور موقت مبنی بر توقیف خودرو بگیرید تا ایشان آمادگی خود را مبنی بر تعویض پلاک اعلام کنند.