Last Updated:
استعلام تعویض پلاک خودرو

استعلام تعویض پلاک خودرو

فرمون

زمانی که شما به دنبال خرید یک خودرو دست دوم هستید و یا می خواهید خودرو خود را بفروشید، دقیقا زمانی که در پروسه خرید و یا فروش خودرو می افتید، حتما عنوان استعلام پلاک خودرو به گوشتان خواهد خورد. شما به عنوان فروشنده و یا خریدار در دو زمان به این استعلام نیاز دارید و برای اطمینان از معامله ای که انجام می دهید باید حتما آن را جدی بگیرید.

به عنوان یک خریدار قبل از اقدام برای بستن قراداد خودرو باید یک استعلام از تعویض پلاک خودرو بگیرید که شما را از دزدی نبودن خودرو مطمئن می کند و به عنوان یک خریدار و یا فروشنده بعد از بستن قرارداد نیز باید استعلام فک پلاک خودرو را بگیرید که مطمئن شوید این مراحل به درستی طی شده است تا در آینده به مشکل برنخورید.

در ادامه مقاله جرئیات این امر و نحوه گرفتن هر دو این استعلام ها را به شما آموزش خواهیم داد.

از برنامه فرمون استعلام سوابق تعویض پلاک را دریافت کنید.

 

 

استعلام تعویض پلاک خودرو

استعلام پلاک خودرو یکی از قواعد اصلی عقد قراردادهای خرید و فروش خودرو است و چشم‌پوشی از آن می‌تواند عواقب قضایی جبران‌ناپذیری را برای خریدار به همراه داشته باشد. اما چه زمانی به استعلام پلاک خودرو نیاز داریم؟

۱.زمانی که می‌خواهیم برای خرید خودرو مبایعه‌نامه امضا کنیم و به فروشنده بیعانه بدهیم. قبل از اینکه به فروشنده بیعانه بدهید حتما پیگیر وضعیت پلاک خودرو باشید تا مبادا خودرو سرقتی نباشد.

۲.زمانی که خودرو را به صورت وکالتی خرید می‌کنید. اگرچه ما توصیه می‌کنیم که هرگز خودرو را به صورت وکالتی خریداری نکنید اما اگر به هر دلیلی مجبور به انجام این کار هستید، حتما قبل از دریافت وکالت نسبت به استعلام پلاک خودرو اقدام کنید.

نحوه استعلام تعویض پلاک خودرو

تنها راه برای استعلام پلاک خودرو و اطمینان از سرقتی نبودن خودرو، تماس با پلیس ۱۱۰ است. اما برای دریافت سایر اطلاعات مثل بدهی عوارض شهرداری و خلافی خودرو باید به ترتیب به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری و دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

اگرچه روش‌های آنلاین و پیامکی برای دریافت خلافی خودرو هم وجود دارد اما متاسفانه اطلاعات به دست آمده از این روش‌ها به‌روز نیستند و مربوط به ۱۰ روز قبل می‌شود. بنابراین برای دریافت آخرین وضعیت خلافی خودرو راهی جز مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ ندارید.

البته به تازگی در مراکز تعویض پلاک امکان پرداخت خلافی خودرو فراهم شده است.

فک پلاک خودرو چیست؟

پس از تنظیم قرارداد بین فروشنده و خریدار بایستی فک پلاک و سپس استعلام پلاک خودرو انجام شود.

در واقع در فک پلاک، پلاکی که برای خودرو ثبت شده است از آن فک یا برداشته شده و خریدار می‌تواند پلاک جدیدی برای خودروی مورد معامله بگیرد. به‌طور خلاصه به تعویض پلاک، فک پلاک می‌گویند. اگر خودرویی را معامله کنید اما پلاک را فک و تعویض نکنید، هر تخلفی که توسط خریدار صورت گیرد به نام مالک قبلی خودرو ثبت شده و این فروشنده است که باید در برابر مراجع قضایی پاسخگو باشد.

استعلام وضعیت پلاک خودرو فک شده

پیگیری وضعیت پلاک فک شده بیشتر برای افرادی ضرورت دارد که به‌صورت وکالتی اقدام به انجام معامله کرده‌اند. اگر ماشینی را وکالتی فروخته‌اید حتما باید وضعیت فک پلاک را پیگیری کرده و از انجام آن اطمینان حاصل کنید. چراکه اگر خریدار فک پلاک نکرده باشد و مرتکب جرمی شود، این شما هستید که باید از لحاظ قانونی پاسخگو باشید.

همان طور که می دانید خریداران و فروشندگانی که قصد انجام فک پلاک خودروی مورد معامله را دارند باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند تا برگه‌ای مخصوص را دریافت کنند. اگر از آدرس و شماره تماس نزدیکترین مرکز تعویض پلاک به محل سکونت خود مطلع نیستید می‌توانید به مقاله آدرس مراکز تعویض پلاک ما مراجعه کرده و تمام اطلاعات مربوط و ساعات مراجعه را مطالعه فرمایید.

زمانی‌که به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنید به شما برگه‌ای داده می‌شود که حاوی شماره نوبت و باجه‌ای است که باید به آن مراجعه کنید. پس از اینکه خودروی خود را در پارکینگ مرکز قرار دادید با مدارک زیر به باجه‌‌ی مربوطه مراجعه کنید: شناسنامه، کارت ملی، سند خودرو، فیش آب، برق یا تلفن. شما باید مبلغی را بابت قبض پست، پلاک و برگ سبز خودرو پرداخت کنید. توصیه می‌کنیم که برای انجام تمام مراحل حتما کارت بانکی خود را همراه داشته باشید.

خریدار می‌تواند مراحل برگ سبز خودرو و تعویض پلاک را همراه با مالک قبلی ماشین انجام دهد و یا از او وکالت بگیرد.

پس از طی تمام مراحل ذکر شده برگه‌ای به شما تحویل می‌دهند که باید توسط بازرسین خودرو پرشود، و پس از آن باید برگه را به همان باجه‌ای که در ابتدا برگه را تحویل گرفته بودید برگردانید. حالا با برگرداندن برگه می‌توانید مدارکی که در ابتدا ارائه کرده بودید را تحویل گرفته و به محل فک پلاک بروید. در محل فک پلاک که حاضر شدید باید پلاک قبلی را تحویل داده و منتظر دریافت پلاک جدید بمانید. زمانی که باید منتظر بمانید ممکن است کوتاه و یا طولانی‌تر باشد، اگر قبلا پلاکی به نام شما ثبت شده‌ باشد باید زمان بیشتری را منتظر بمانید.

پس از انجام فک پلاک و نصب پلاک جدید برای خریدار که از اولین مراحل معامله خودرو است، حال فروشنده و مالک جدید می‌توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی اقدام به انجام باقی مراحل قانونی نمایند.

پیگیری وضعیت پلاک فک شده با کد ملی

جهت پیگیری وضعیت پلاک فک شده می‌توانید به سایت پلیس راهور مراجعه کرده و در قسمت “وضعیت پلاک فک شده” با وارد کردن شماره ملی خود و یا صاحب فعلی خودرو و سپس وارد نمودن کد امنیتی نشان داده شده، از وضعیت پلاک موردنظر مطلع شوید. اگر فک پلاک به‌درستی انجام شده باشد اطلاعات آن برای شما نمایش داده خواهد شد.

 

در صورتی که پلاک خودروی فروخته شده فک شده باشد اطلاعات آن به شکل زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

 

 

نکات مهم انتقال مالکیت خودرو

1. بعد از رویت خودرو و توافق خریدار و فروشنده برای انجام معامله بایستی قولنامه‌ای دقیق میان طرفین تنظیم شود که شامل اطلاعات زیر است: درج مشخصات کامل طرفین معامله، درج مشخصات کامل خودرو، درج تمام جزئیات انجام معامله از قبیل قیمت، میزان و شرایط انتقال وجه، مدت زمان عقد سند رسمی خودرو، و هرگونه شروط مورد نظر طرفین. برای جلوگیری از هرگونه اشتباه مقاله شیوه های رایج کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو را بخوانید.

2. زمانی‌که خریدار و فروشنده قولنامه را تنظیم کردند بایستی نسبت به تعویض پلاک خودروی مورد نظر اقدام نمایند.

3. از دادن هرگونه وکالت خودداری کرده و شخصا تمام مراحل قانونی را انجام دهند تا راهی برای سوءاستفاده‌های احتمالی باقی نماند.

ج)تاکید می‌کنیم که تا قبل از پایان تمامی مراحل تعویض پلاک به هیچ وجه سند رسمی مالکیت را تنظیم نکنید.

3. توجه داشته باشید که از نظر اداره راهنمایی و رانندگی انجام انتقال مالکیت خودرو تا مرحله تعویض پلاک کفایت می‌کند. اما از دید مراجع مراجع قضایی بایستی انتقال سند رسمی صورت گیرد و مالک خودرو کسی است که سند خودرو به نام او باشد. بنابراین اگر بدون انتقال سند نسبت به خرید خودرو اقدام و به مشکل حقوقی برخورد کنید مجبور می‌شوید تا به دنبال فروشنده بگردید و آن زمان با دردسرهای زیادی نسبت به انتقال سند رسمی اقدام کنید.

نمونه قرارداد قولنامه ماشین یا مبایعه نامه در فرمت WORD را از این مطلب دانلود کنید.

پرسش‌های متداول استعلام تعویض پلاک

در زیر به تعدادی از سوالات متداول کاربران در خصوص مراحل خرید و فروش و استعلام تعویض پلاک خودرو می‌پردازیم:

نحوه شکایت از خریدار به‌علت عدم تعویض پلاک خودرو به چه صورت است؟

شما بایستی دادخواست مطالبه ثمن قرارداد فروش خودرو را تنظیم و به دادگاه ارائه دهید. علاوه‌بر آن باید ضمن ارائه دادخواست تقاضای تامین خواسته فوری، با تامین خواسته خودرو موردنظر را توقیف کنید.

از کجا باید بفهمیم که از پلاک خودرو شکایت شده است یا خیر؟

چنانچه از پلاک خودرویی شکایت به عمل آمده باشد و به جرم‌های منافی عفت باشد از طریق ارسال پیامک برای مالک خودرو او را به دادسرا فرا می‌خوانند، اما اگر شکایت کیفری و یا حقوقی باشد احضاریه صادر و ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است که درصورت عدم ابلاغ به هر دلیلی متاسفانه خودرو توسط پلیس توقیف خواهد شد.

بعد از تعویض پلاک نحوه صدور کارت خودرو چگونه است؟

پس از انجام تعویض پلاک، کارت خودرو توسط پست ارسال خواهد شد و از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی قابل پیگیری است.

برای دریافت پلاک تهران باید چه کار کرد؟

دریافت پلاک هر استانی منوط به سکونت در همان استان است.

می‌خواهم پلاک شهرستان خودروی خود را در تهران تعویض کنم، باید چه‌کار کنم؟

شما بایستی به تهران نقل مکان کرده باشید و یا در تهران دارای منزل مسکونی باشید. در این‌صورت باید با همراه داشتن مدارک سکونت خود به دفتر پلیس + 10 مراجعه کرده و پس از آن با رفتن به یکی از مراکز تعویض پلاک تهران باقی مراحل را انجام دهید.

آیا برگه معاینه فنی برای انجام تعویض پلاک ضروری است؟

بله، برگه معاینه فنی یکی از مدارک مورد نیاز برای انجام تعویض پلاک خودرو است.

در صورت گم شدن پلاک چگونه اقدام به تعویض پلاک کنیم؟

به کلانتری مراجعه کنید و اعلام مفقودی پلاک کنید. سپس با تمامی مدارک خودرو و مدارک هویتی و مدارک احراز سکونت منزل به یکی ازمراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. طی پروسه نقل و انتقال، پلاک مفقود شده شما وارد لیست سیاه آگاهی می شود ( از طریق باجه آگاهی مستقر در مرکز تعویض پلاک ) سپس پلاک گم شده غیر فعال شده و دیگر قابل استفاده نیست و باید پلاک جدید یا پلاک فک شده قبلی را دریافت کنید.

هر فرد چه تعداد پلاک می تواند ثبت کند؟

هر فرد تا 5 پلاک می تواند ثبت کند اما گرفتن پلاک های ششم به بعد تبعاتی دارد (اگه شخصی بیش از 5 پلاک ثبت شده در سیستم شماره گذاری داشته باشد هربار که مبادرت به تعویض پلاک کند باید خلافی تمام پلاکها چه نصب و چه آزاد را پرداخت کند )

آیا امکان مرجوع کردن پلاک های صادره قبلی وجود دارد؟

پلاک صادر شده به هیچ وجه و به هیچ طریقی لغو نمیشود. فقط درصورتیکه قصد تغییر آدرس از یک شهر به شهر دیگر را دارید میتوانید پلاکهای قبلی را غیر فعال کنید و پلاک جدید با آدرس جدید بگیرید.

 

منبع: فرمون- همراه مکانیک