Last Updated:

معاینه فنی برتر چیست؟

فرمون

خودروهای نو(صفر کیلومتر) برای بهره مندی از تخفیف 30 درصدی عوارض طرح جدید ترافیک پایتخت، نیازمند اخذ برگه معاینه فنی برتر هستند.

خودروهای نو تا چهار سال از اخذ معاینه فنی معاف هستند، این معافیت به منزله داشتن معاینه فنی برتر نیست.

مالکان خودروهای نو برای بهره مندی از 30 درصد تخفیف عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران، باید نسبت به اخذ معاینه فنی برتر خودرو اقدام کنند.

در حال حاضر خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند در صورت تردد در سطح شهر تهران، پلاک آنها از طریق دوربین های مکانیزه ثبت و اعمال قانون (50 هزار تومان جریمه) می شوند.

متقاضیان دریافت معاینه فنی برتر می توانند به یکی از مراکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران مراجعه کنند.

در مورد تفاوت بین آزمون معاینه فنی معمولی و برتر باید گفت که آزمون های معاینه فنی برتر به ویژه در بخش تست های آلایندگی هوا سختگیرانه تر است.

تفاوت اصلی معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی تنها در نوع تست آلایندگی است. تست آلایندگی معاینه فنی برتر به صورت سخت‌گیرانه‌تر، در دو دور آرام و ۲۵۰۰ انجام می‌شود.

در معاینه فنی برتر، علاوه بر کارکرد درجا، تولید آلایندگی خودرو‌ها در دور موتور بالا نیز سنجیده می‌شود. این معاینه فنی برای کنترل آلایندگی خودرو کارایی بیشتری دارد چرا که در بسیاری مواقع آلایندگی در حالی اتفاق می‌افتد که خودرو‌ها در دور موتور بالا کار می‌کنند.

در معاینه فنی عادی که تاکنون صادر می‌شد، در تست‌ها دور موتور آرام در سرعت پایین ملاک تست خودرو‌ها بود؛ اما در معاینه فنی برتر دور موتور پایین و بالا بررسی خواهد شد که این موضوع کار را برای اخذ معاینه فنی سخت کرده است.

مطلب پیشنهادی: هزینه معاینه فنی برتر و مدارک لازم

دریافت معاینه فنی برتر در حال حاضر تنها در شهر تهران انجام می‌شود. در تهران تمامی خودرو‌ها می‌توانند برای کسب معاینه فنی برتر اقدام کنند، اما در صورتی که خودرویی نتوانست معاینه فنی برتر را دریافت کند به صورت اختیاری این امکان وجود دارد که معاینه فنی معمولی بگیرد. البته برای دریافت معاینه فنی معمولی نیز خودرو باید شرایط لازم برای کسب این معاینه فنی را داشته باشد.

براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، درحال حاضر 2 طرح محدوده «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» در شهر تهران اجرا می شود که ورود به محدوده ترافیکی منوط به داشتن مجوز و ورود به محدوده طرح آلودگی هوا در صورت داشتن سهمیه تردد، رایگان می باشد.

زمان اجرایی این 2 طرح از ساعت 6:30 الی 18 خواهد بود ضمن اینکه روزهای تعطیل رسمی این طرح ها اجرا نخواهد شد. پنجشنبه ها فقط طرح کنترل آلودگی هوا تا ساعت 13 اجرا می شود. 

ساعت تردد خودروها در طرح جدید ترافیک در 3 محدوده زمانی 6:30 دقیقه تا 10، 10 تا 16 و از 16 تا 18 تقسیم‌بندی شده است.

نرخ ورود به محدوده طرح جدید ترافیک نیز با توجه به ساعت ورود و خروج و معاینه فنی تعیین می شود. 

در طرح جدید ضرایب و تخفیف هایی برای تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک شامل داشتن معاینه فنی برتر(30 درصد تخفیف) و همچنین زمان تردد در محدوده در نظر گرفته شده است.

براساس ضوابط طرح جدید، عوارض ورود به محدوده طرح برای جانبازان و معلولان به صورت کلی با 50 درصد تخفیف دریافت می شود و عوارض طرح برای جانبازان بیش از 70 درصد و همین‌طور جانبازان اعصاب و روان بیش از 25 درصد به صورت رایگان است.

همچنین 3 درصد مجموع سهمیه طرح جدید ترافیک تهران با ضریب نیم درصد(50 درصد تخفیف) به گروه های خاص از جمله خبرنگاران و روزنامه نگاران و عکاسان خبری اختصاص داده شده است.

عوارض تردد وسایل نقلیه پلاک تهران از جمله آژانس ها، موسسات اتومبیل کرایه و حمل و بار نظیر وانت بارها و سرویس مدارس که دارای مجوز یا پروانه فعالیت از شهرداری تهران باشند، در سقف مجوزهای ورودی در سال با اعمال ضریب نیم درصد تعیین و محاسبه خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: معاینه فنی ویژه چیست؟