Last Updated:

علت لرزش ماشین در سرعت بالا و نیم کلاچ

فرمون

تجربه لرزش خودرو تجربه ای است که ممکن است برای همه پیش آمده باشد. با این که شاید این عیب خیلی مهم نباشد اما آزار دهنده است و همه دوست داریم که زودتر از دست این لرزش ها خلاص شویم. اما برای این که خودتان به عنوان یک راننده حرفه ای بتوانید تخمین هایی بزنید و بدون مراجعه به تعمیرگاه مشکل را حل کنید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا درباره علل لرزش های خودرو در هنگام حرکت و نیم کلاچ بیشتر بدانید.

لرزش خودرو در ابتدای حرکت و نیم کلاچ

اگر از خودروهای دنده دستی استفاده می کنید، حتما می دانید که یکی از مهمترین اجزای این خودروها سیستم کلاچ است که وظیفه تسهیل تعویض دنده ها را در خودرو بر عهده دارد. یکی از اجزایی که در هنگام حرکت اولیه در خودرو به آن نیاز دارید، کلاچ است. شما با نگاه داشتن کلاچ در وضعیت پایین، خودرو را برای تعویض دنده آماده می کنید. در هنگام حرکت اولیه و شروع به حرکت نمودن خودرو نیز، کلاچ نقش مهمی دارد و بدون درگیر کردن آن، به حرکت در آوردن خودرو، امری دشوار است.

وجود هر گونه اشکال در هنگام به حرکت درآوردن اولیه خودرو، می تواند به وجود اشکال در سیستم کلاچ مربوط شود. یکی از اشکلاتی که ممکن است برای رانندگان در هنگام حرکت اولیه خودرو پیش بیاید، لرزش خودرو در ابتدای حرکت است. در این حالت شما خودرو را روشن کرده و تا هنگامی که پای خود را روی کلاچ می فشارید، هیچ مورد غیر طبیعی خاصی را مشاهده نخواهید کرد. اما به محض اینکه خودرو را در وضعیت دنده یک قرار می دهید و پای خود را به آرامی از روی پدال کلاچ بر می دارید (اصطلاحا نیم کلاچ می کنید) تا خودرو به آرامی شروع به حرکت نماید، متوجه یک سری لرزش های شدید و ناخوشایند از خودرو خواهید شد که تا حرکت کامل خودرو به سمت جلو یا عقب، ادامه خواهد داشت.

ما در ادامه مهمترین دلایلی که می توانند موجب لرزش خودرو در ابتدای حرکت و نیم کلاچ شوند را نام برده و پس از آن سایر دلایل ممکن را نیز ذکر خواهیم کرد.

1-فرسودگی فنرهای خورشیدی

در مورد علت لرزش ماشین خوب است بدانیم که فنرهای خورشیدی که در اصطلاح به آن‌ها فنرهای سه شاخه نیز گفته می‌شود مسئول انتقال نیرو به دیسک است. این فنرها پس از کلاچ‌های پی‌درپی، دیگر کارکرد مفید خود را نخواهند داشت و علاوه بر آنکه به هنگام حرکت می‌تواند منجر به لرزش خودرو شوند بلکه تعویض دنده نیز سخت شده و در هنگام تعویض دنده نیز، راننده این لرزش‌ها را حس خواهد نمود.

2- چرب بودن کلاچ

خود کلاچ یک علت لرزش ماشین است چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارند.

3-تمام شدن صفحه کلاچ

صفحه کلاچ عمدتا باید از حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر تعویض گردد، البته بسته به نوع رانندگی، ترافیک و … این عدد می‌تواند به 70 تا 80 هزار کیلومتر برسد. یکی از مهم‌ترین علایم تمام شدن صفحه کلاچ، لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام حرکت است. از دیگر نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ می‌توان به عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده، نیاز به استفاده از دنده‌های سنگین در سربالایی‌های نیمه‌شدید و … اشاره نمود.

4-مشکل در فلایویل

نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از گذر از فلایویل به جعبه‌دنده منتقل می‌گردد؛ اختلال در عملکرد این قطعه که تحت چرخ طیار نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به لرزش خودرو در هنگام حرکت بیانجامد.

5-خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی

از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ، فنرهای ضدپیچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی، دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و می‌توانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانه‌های این اختلال، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عملکرد مناسب سیستم کلاچ، بسیار بستگی به رانندگی شما داشته و سعی نمایید همواره اصول رانندگی صحیح را رعایت نمایید. کم‌گاز حرکت کنید، به موقع دنده عوض کنید، پا را بر روی کلاچ نگه ندارید و … . با رعایت اصول صحیح رانندگی، تا حدود زیادی می‌توانید مانع از خرابی خودرو و آسیب‌های مالی و معنوی گردید.

البته بد نیست به صورت خلاصه به لرزش های کلی خودرو اشاره داشته باشیم و این که لرزش خودرو فقط مختص به زمان حرکت نیست و در هر لحظه ای حتی در جا کار کردن ممکن است این لرزش موجب بهم ریختن تمرکز و تفکر شما شود.

لرزش خودرو علاوه بر سیستم کلاچ ممکن است بدلیل مشکلاتی در سیستم ترمز یا اکسل خودرو و در بدترین حالت بدلیل مشکلاتی در موتور خودرو باشد.

سایر دلایلی که باعث لرزش خودرو در هنگام حرکت می شوند

1- سیستم محور خودرو تا شده باشد

اگر با تصادفی جزئی و یا حادثه ای مثل تصادف با جدول خیابان مواجه شوید، شاید به نظرتان خسارتی به ماشینتان وارد نشده است، اما این فکر ممکن است درست نباشد، زیرا با وارد شدن آسیب کوچکی نیز ممکن است سیستم محورتان خم شود و کم ترین خم شدگی در این قسمت بسیار مهم، می تواند منجر به تکان های شدید خودرو به خصوص وقتی که سرعتتان زیاد است، شود.

در انتهای سیستم محور قطعه ای به نام constant velocity joint یا cv joint وجود دارد که اگر این اتصالات از هم بازشوند ممکن است خودرو دچار لرزش شود.

2- روتور ترمز تاب برداشته باشد

اگر تکان ها تنها زمانی که ترمز می گیرید اتفاق می افتند و هنگامی که ماشین می ایستد لرزش ها هم متوقف می شوند ممکن است روتور ترمزتان تاب برداشته باشد، روتور قسمتی از خودرو شما است که درست داخل چرخ قرار دارد و با گذشت زمان روتور ها در اثر اصطکاک فرسوده می شوند، همان طور که می دانید هنگامی که روتور به طور کامل از بین برود، با هربار ترمز گرفتن لرزشی را حس می کنید .

3- چرخ های ماشین لق شده باشند

یک چرخ شل و ول می تواند منجر به تکان های جدی شود و در صورت عدم رسیدگی فوری می تواند منجر به تصادف شوند، اگر چرختان محکم چسبیده باشد ممکن است ایراد از یاتاقان چرخ باشد، اگرچه این قطعات برای استفاده دائمی در خودرو طراحی شده اند، اما برخی با زیادی کار کشیدن از آن ها باعث تخریبشان می شوند .

4- چرخ خودرو نیاز به تراز شدن دارد

اگر چرخ هایتان به درستی تراز نباشند در جاده به خوبی عمل نمی کنند در نتیجه لرزش های بدی را در پی دارد! این لرزش ها با گذر زمان بدتر می شوند و می توانند بر دیگر چرخ هایتان نیز اثر بگذارند، مشکلات دیگر ممکن است شامل مسائل هم ترازی یا مشکلاتی مثل کنده شدن روکش لاستیک باشد .

5- ممکن است با جسم خطرناکی برخورد کرده باشید

دلیلی وجود دارد که رانندگان به دست انداز ها و جدول های کوتاه بد و بیراه می گویند، این ها دلایلی برای به وجود آوردن مشکلات جدی برای چرخ ها هستند، اگر اخیراً با دست انداز و یا مانعی برخورد کرده اید و ماشینتان تکان های بدی دارد ممکن است برای چرخ هایتان مشکلی به وجود آمده باشد که مستلزم بررسی توسط یک مکانیک چرخ ماهر است .

6- احتمال گیر کردن کولیس ترمز

این اتفاق عجیبی است که می تواند برای وسیله نقلیه تان رخ بدهد، اما این قطعا سهمی در لرزش های ماشین دارد، زمانی که کولیس گیر می کند و خودرو شما به سرعت خاصی معمولا بین 40 تا 50 مایل در ساعت می رسد، شروع به تکان خوردن می کند و هرچه سرعت تان بیشتر شود این لرزه ها بدتر می شوند و زمانی که ماشین از حرکت باز می ایستد ممکن است بویی مثل لاستیک روی آتش به مشام تان برسد .

7- خنک کننده رادیاتور خراب شده است

زمانی که خنک کننده خراب شود، خیلی ناجور می شود، همچنان برای روشن شدن تلاش می کند، اما لنگ می زند و اگر خنک کننده رادیاتورتان خراب شده باشد، خودرو شما به خصوص زمانی که سرعت بالا دارید تکان می خورد .

8- پایه موتور لق شده است

موتور وسایل نقلیه توسط پایه موتور به بدنه ماشین متصل شده است، بیشتر وسایل نقلیه حداقل چهار یا بیش از چهار پایه موتور دارند حتی اگر یکی از پایه ها لق یا جدا شود بدین معنا است که موتور شما فضای بیشتری برای حرکت دارد و حرکت می کند، داشتن پایه موتور شل لرزش های قابل توجهی به همراه دارد .

مطلب پیشنهادی: علت های اصلی لرزش موتور خودرو

برای از بین بردن لرزش خودرو چه کاری باید انجام دهید ؟

اول یک نگاه به کاپوت ماشین بیاندازید گاهی اوقات مشکلاتی مثل شکستگی خنک کننده رادیاتور یا ترکیدگی پایه موتور بسیار واضح هستند، همه چیز را بررسی کنید و تا زمانی که ماشین خنک شود صبر کنید و بعد به سراغ چرخ ها بروید.

چرخ هایتان را خوب بررسی کنید تا ببینید مشکلی مثل ناحیه ای برآمده، جایی که لاستیک ها پایین می آیند یا ناحیه هایی که روکش لاستیک در آن خیلی نازک شده است یا به طور کامل از بین رفته است، همچنین به کناره های لاستیک نگاهی بیندازید تا چیزی مثل بریدگی یا شکاف روی آن نباشد، مثل کنده شدن روکش لاستیک از پایه.

بعد از آن دیواره ها را چک کنید تا کثیفی جمع نشده باشد، مثل لجن یا شن. زیرا سبب میشود چرخ ها از هم ترازی در بیایند.و پیش از همه این ها حتما به کلاچ خود نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که سالم هستند.

این مشکلات تنها با مراجعه به یک تعمیرگاه محلی با انجام تعمیرات معمولی مثل چرخاندن لاستیک ها، تعویض قطعات از کار افتاده و بررسی کاپوت توسط تعمیرکار با تجربه قابل حل است و جای نگرانی ندارد.