Last Updated:

مقاومت شهروندان مقابل اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای

فرمون

برخی از شهروندان برای جلوگیری از اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌‌ای به تخریب زیر ساخت‌ها در معابر هدف این طرح اقدام می‌کنند. محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در پایتخت اظهار کرد: منطقه ۲ شهرداری تهران جهت انجام این طرح به عنوان منطقه پایلوت (اجرای طرح بصورت آزمایشی) انتخاب شده است، اما باید گفت متاسفانه زیرساخت‌های انجام این طرح به صورت کامل آماده نیست و علت آن هم در برخی از نقاط و معابر مشخص شده است.

وی افزود: یکی از دلایلی که در روند انجام طرح اختلال ایجاد کرده این است که برخی از افراد در منطقه ۲ پایتخت اقدام به تخریب تابلو‌های نصب شده جهت اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای می‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در سال‌های گذشته نسبت به اجرای به موقع و صحیح طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای غفلت شده است که این غفلت در نهایت امروز برای برخی از افراد ایجاد حق کرده است و موجب شده که برخی از آن‌ها با قرار دادن چهارپایه و یا زنجیر کشیدن در کنار گذر، معابر را شخصی تصور کنند و با اجرای طرح مدیریت هوشمند حاشیه‌ای، منافع خود را در خطر ببینند.

مقاومت شهروندان مقابل اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای/ تخریب زیرساخت‌ در برخی معابر

علیخانی بیان کرد: پیاده‌راه و گذرگاه متعلق به هیچ فردی نیست که بخواهد با قرار دادن چهارپایه و زنجیرکشی معابر آن مسیر را متعلق به خود بداند.

وی افزود: البته قانونگذار این اقدام افراد را جرم دانسته و شهرداری می‌تواند با معرفی افراد متخلفی که اقدام به تخریب تابلو‌های مدیریت پارک هوشمند می‌کنند به مراجع قضایی، تمامی خسارت وارده را از فرد خاطی دریافت کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: سال‌ها به مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای کم توجهی شده است و امروز که می‌خواهیم مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای را طبق قوانین و ضوابط اجرا کنیم، تبدیل به پروژه‌ای زمان‌بر شده است.

علیخانی تصریح کرد: با تمام این مشکلات و سنگ اندازی‌های صورت گرفته، مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای در منطقه ۲ تهران تا پایان خرداد ماه اجرایی می‌شود.

آیا اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند در مناطق مسکونی صحیح است؟

امیرحسین حیدرنیا معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲ شهرداری تهران، درباره تخریب زیرساخت‌های طرح مدیریت پارک هوشمند در برخی از معابر منطقه ۲ تهران، گفت: زمانی که عملیات اجرایی این پروژه در انتهای سال ۹۷ آغاز شد، خط کشی معابر و نصب تابلو‌های مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای، در معابر هدف این منطقه انجام شد.

وی افزود: با نصب تابلو‌ها ساکنان و کاسبان منطقه که از معابر عبور می‌کردند، با هدف شهرداری تهران مبنی‌ بر اجرای مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای آگاه شدند.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲ شهرداری تهران تصریح کرد: به طور حتم اجرای این طرح برای برخی از افراد محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و منافع آن‌ها را از بین می‌برد، به عنوان مثال مغازه‌داری که از ساعت ۸ صبح جلوی مغازه خود موانعی را قرار می‌داد تا وسیله شخصی خود را در آنجا پارک کند و تا ساعت ۱۰ شب که می‌خواست مغازه را ببندد، وسیله نقلیه‌اش جلوی چشمش بود و هیچ هزینه‌ای هم نمی‌داد، متوجه شد که با اجرای این طرح این امکان از او گرفته می‌شود.

حیدرنیا گفت: نه تنها میان کاسبان بلکه در میان کارمندان اداره‌ها و مراکز دولتی نیز رقابتی در ساعات اول صبح وجود داشت که کدامیک سریع‌تر می‌رسند و می‌توانند خودروی خود را در محل مناسب پارک کنند.

وی افزود: این افراد احساس نگرانی کردند که فضایی که تا دیروز به رایگان در اختیار آن‌ها بود، با اجرای مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای از دست آن‌ها می‌رود و اگر بخواهند وسیله نقلیه خود را پارک کنند، باید هزینه آن را پرداخت کنند و یا رفت و آمد آن‌ها با وسیله نقلیه شخصی به محل کار منتفی شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲ شهرداری تهران گفت: این دسته از افراد در ۹۵ معبری که برای مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای در منطقه ۲ تعیین شده است، تعدادی از تابلو‌هایی که شهرداری تهران برای اجرای این طرح نصب کرده بود را تخریب کردند.

حیدرنیا تصریح کرد: باید به این نکته اشاره کرد که تمام زیرساخت‌های پارک هوشمند به طور صد در صد تخریب نشده است و بیشتر در مناطق مسکونی، افراد با این باور که نباید در منطقه مسکونی آن‌ها این طرح اجرا شود، تعدادی از تابلو‌های نصب شده مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای را تخریب کردند.

داشتن بیش از یک خودرو برای هر خانواده و نبود پارکینگ علت تخریب و مقاومت؟

وی افزود: استدلال برخی از ساکنان منطقه این بود که ما ۳ دستگاه خودرو داریم و پارکینگ منازل تنها گنجایش یک دستگاه خودرو را دارد و ما مجبور هستیم خودرو شخصی خود را در خیابان پارک کنیم و به این علت نباید مشمول این طرح شویم.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲ شهرداری تهران گفت: با این استدلال برخی از افراد شبانه اقدام به انداختن تابلو‌های نصب شده مدیریت پارک هوشمند در معابر کردند و در جواب ما به توجیه گفتند که این تابلو‌ها مزاحم نمای ساختمان ما شده است.

حیدرنیا تصریح کرد: راهکاری برای این اقدام از سوی معاونت ترافیک منطقه ۲ در نظر گرفته شده است و ما بررسی‌های لازم را برای جا به جایی برخی از این تابلو‌ها انجام دادیم که باید به این نکته اشاره کرد، برای اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای نیاز نیست به طور حتم در تمام طول معابر تابلو نصب شود و تنها یک تابلو در ابتدا، یک تابلو در قسمت میانی و یک تابلو در انتهای معبر کفایت می‌کند تا شهروندان متوجه شوند که این معبر مشمول طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای شده است.

وی افزود: برخی از افراد نیز با اسپری رنگ اقدام به مخدوش کردن تابلو‌های مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای در معابر کردند که همکاران ما در خدمات شهری تابلو‌ها را مجدد پاکسازی کردند و شهروندان باید توجه داشته باشند که خط کشی معابر برای آگاه سازی آن‌ها نسبت به اجرای طرح مدیریت پارک حاشیه‌ای کفایت می‌کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲ شهرداری تهران گفت: ذکر این نکته الزامی است که مخدوش کردن و یا کندن تابلو به این معنی نیست که دیگر در محل طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای اجرا نمی‌شود و شهروندان باید بدانند که تمام معابر هدف به وسیله دوربین‌های ترافیک شهری رصد می‌شود.

حیدرنیا تصریح کرد: برخی از شهروندان به صورت حضوری مراجعه کردند و خواستار این شدند که تابلو‌های این طرح از جلوی معابر و محل کسب آن‌ها حذف و به نقطه دیگری منتقل شود که شهرداری در حال بررسی درخواست آن‌ها است و در صورت تأیید درخواست، تمهیداتی در این باره اندیشیده می‌شود.

وی افزود: کاسبان و صاحبان مشاغل باید از این طرح استقبال کنند، زیرا منجر به رشد اقتصادی آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال اگر بخواهم به مطب پزشکی مراجعه کنم و اطلاع داشته باشم که در محل مطب آن پزشک هیچ جای پارکی پیدا نمی‌شود، از رفتن به آن مطب منصرف می‌شوم، اما با اطلاع از مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای در آن منطقه با خیال راحت با وسیله شخصی خود به پر ترافیک‌ترین معابر پایتخت می‌روم و مطمئن هستم که جای پارک نیز پیدا می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲ شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران از اشخاصی که اقدام به تخریب زیرساخت‌های نصب شده مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای کرده‌اند به مراجع قضایی، شکایت می‌کند یا خیر؟ گفت: تمام تلاش ما این است که این طرح را با کمترین تبعات به سرانجام برسانیم و اگر صلاح بدانیم از افرادی که در چندین نوبت اقدام به تخریب زیرساخت‌های این طرح کرده‌اند به مراجع قضایی شکایت کرده و ضرر و زیان آن را از افراد دریافت خواهیم کرد.