Last Updated:
ساعت طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲

ساعت طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲

فرمون

طرح ترافیک در تهران هر ساله تغییراتی داشته است از نرخ آن گرفته تا ساعت اجرای آن. در سال ۱۴۰۲ ساعت اجرای طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ الی 18 می باشد. همچنین  امکان یک‌بار خروج رایگان نیز که تا پیش از این وجود داشت لغو شده است و ساکنین محدوده‌های ترافیکی می‌توانند تا قبل از ساعت ۹ از یک‌بار خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ از یک‌بار ورود رایگان استفاده نمایند.

محدوده طرح ترافیک به مانند سالهای قبل است و تغییری در سطح پوشش طرح ترافیک صورت نگرفته است. تنها تغییری که از حدود سه سال قبل در محدوده طرح ترافیک داشته ایم تغییر نام محدوده زوج و فرد به محدوده کنترل آلودگی هوا بوده است. برای مشاهده نقشه محدوده طرح ترافیک به این مطلب مراجعه کنید.

ساعت طرح ترافیک تهران

طرح ترافیک تهران هر روز از ساعت ۶:۳۰ صبح شروع و تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت. شرط ورود به محدوده‌ طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا و جلوگیری از جریمه خودروها، ثبت‌نام و ثبت مشخصات خودرو در سامانه تهران من است.

در سال ۱۴۰۲ همانند سال قبل طرح ترافیک اصلی در روزهای پنجشنبه اجرا نمی شود و تنها طرح کنترل آلودگی هوا (همان زوج و فرد سابق) برقرار خواهد بود. ساعت طرح کنترل آلودگی هوا (طرح زوج و فرد سابق) در روزهای پنجشنبه از ۶:۳۰ الی ۱۳ بعدازظهر است.

هر خودرو با پلاک تهران ۲۰ روز سهمیه تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا در هر فصل دارد. خودروهایی با پلاک غیر از تهران در هر فصل ۱۵ روز سهمیه تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارند. برای استفاده از تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا بایستی در سایت تهران من ثبت نام کنید.

در صورت تردد مازاد سهمیه رایگان در محدوده طرح آلودگی هوا باید هزینه آن را پرداخت کنید. عوارض تردد در طرح آلودگی هوا نصف عوارض طرح ترافیک اصلی است.

محدوده طرح ترافیک

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و 18 شهریور است و از سوی دیگر طرح جدید کنترل آلودگی هوا از لحاظ محدوده جغرافیایی تغییری پیدا نکرده و همان محدوده طرح زوج و فرد قدیم است. مرزهای طرح آلودگی هوای تهران از شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید چمران) ، از سمت جنوب به بزرگراه بعثت ( از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید نواب)، از سمت شرق به بزرگراه امام علی(ع) از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) و از سمت غرب به بزرگراه شهید چمران ( از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) محدود خواهد شد.

جریمه‌های طرح ترافیک

در حال حاضر جریمه ورود به طرح ترافیک مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است. در صورت ورود بدون رزرو طرح ترافیک، پیامک اخطار دریافت می‌کنید که باید برای جلوگیری از جریمه شدن از سوی راهور، در سایت تهران من ثبت نام و عوارض ورود به طرح را پرداخت کنید.

عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی برای خودروها با توجه به نوع معاینه فنی (اعم از عادی، برتر و یا هیبریدی- برقی)، محدوده سکونت، محدوده تردد، ساعات تردد، پس از دریافت تصاویر آن پردازش و محاسبه می‌شود. ساعات اوج تردد صبح‌ها از ۶:۳۰ تا ۱۰:۳۰ و ساعات اوج تردد عصرها (فقط ورود) از ۱۴:۳۰ تا 18 تعریف شده و بازه زمانی ۱۰:۳۰ تا ۱۴:۳۰ نیز به عنوان ساعات تردد غیراوج در نظر گرفته شده است.

هزینه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج و غیراوج ترافیک متفاوت است و همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر از ۳۰ درصد تخفیف برخوردار خواهند بود.

همه خودروها برای تردد در محدوده طرح کنترل ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا «حلقه دوم» (زوج و فرد سابق) باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کنند. خودروهایی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده باشند، پس از هر تردد اضافی در محدوده، تا یک ماه فرصت دارند عوارض خود را بپردازند و در صورتی‌که در مهلت یک‌ماهه عوارض را پرداخت نکنند، علاوه بر بدهی، مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند.

قوانین ساکنین محدوده طرح ترافیک تهران برای سال ۱۴۰۲، مشابه سال قبل است و بهای طرح ترافیک برای ساکنان محدوده  ۵۰ درصد کمتر از بقیه تعیین شده است.