Last Updated:

دوربین کنترل سرعت چگونه کار می‌کند؟

فرمون

دوربین کنترل سرعت جهت افزایش کیفیت زندگی از طریق کمک به اجرای بهتر قوانین چند سالی است که به‌صورت گسترده در معابر نصب‌شده است. کارشناسان راهنمایی و رانندگی اعتقاد دارند،‌ نقض قوانینی مثل تخلف سرعت لحظه‌ای، عبور از چراغ‌قرمز، پارک در محل ممنوع، سبقت غیرمجاز و … به‌واسطه نصب دوربین کنترل سرعت کاهش پیدا می‌کند.

 دوربین کنترل سرعت پلیس

دوربین کنترل سرعت پلیس باید توانایی این را داشته باشد که در شرایط جوی مختلف با خطای حداکثر ۲% درصد و تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت، عکس‌برداری و فیلم‌برداری کند. دوربین کنترل سرعت پلیس ضمن اینکه وظیفه پلیس کنترل نامحسوس را انجام می‌دهند وضعیت ترافیکی شهر را به‌صورت زنده به مراکز کنترل ترافیک انتقال می‌دهند.

فرار از دوربین کنترل سرعت

فرار از دوربین کنترل سرعت با راه‌اندازی نرم‌افزارهایی که راننده را از وجود دوربین مطلع می‌‌کند و هم‌زمان با آغاز طرح ترافیک و روشن شدن دوربین‌های کنترل ترافیک شدت بیشتری پیداکرده است. علاوه بر فرار از دوربین کنترل سرعت به‌واسطه نرم‌افزارهای این‌چنینی ترفندهای مختلفی جهت دور زدن دوربین کنترل سرعت رواج دارد . پیدا کردن روشی جهت دور زدن دوربین کنترل سرعت باعث استفاده از روش‌های جدید در فرار از دوربین کنترل سرعت شده است. ازجمله راه‌های خوانده نشدن پلاک خودرو توسط پلیس که توسط افراد متخلف به کار گرفته می‌شود، استفاده از اسپری و تافت مو است.

از دیگر راه‌های خوانده نشدن پلاک خودرو توسط پلیس که این روزها روش رایج رانندگان قانون‌شکن برای دور زدن دوربین کنترل سرعت بوده، کندن پلاک عقب خودرو و قرار دادن آن پشت شیشه عقب وسیله نقلیه است. روش کار دوربین کنترل سرعت به این شکل است که تصویر پلاک عقب خودرو را ثبت می‌کند. رانندگان متخلف با جابه‌جایی پلاک خودرو باعث ایجاد اختلال عملکرد دوربین کنترل سرعت می‌شوند. در نظر داشته باشید اشخاصی که اقدام به پوشاندن پلاک خودروی خود می‌کنند، اگر توسط نیروی پلیس‌راه مشاهده شوند، علاوه بر توقیف و جریمه وسیله نقلیه، به شش ماه تا یک سال حبس مجازات محکوم می‌شوند.

دوربین‌های کنترل سرعت چگونه کار می‌کند؟

دوربین کنترل سرعت به دو روش راداری و لیزری کار می‌کند. دوربین کنترل سرعت با استفاده از تکنولوژی خودکار تشخیص پلاک (ANRP) به‌راحتی می‌توانند شماره پلاک خودروهایی را که سرعتی بالاتر از حد مجاز دارند، ثبت کنند. این نکته قابل ذکر است که چنانچه راننده محل نصب دوربین کنترل سرعت را بداند و سعی کند قبل از رسیدن به آن سرعت خویش را کاهش دهد، باز هم قادر نخواهد بود تا فاصله‌ای را که سریع‌تر از حد مجاز بین مسیر دو دوربین ثبت سرعت در جاده طی کرده، جبران کند. بنابراین رعایت سرعت مطمئنه توسط رانندگان در طول مسیر باید موردتوجه قرار گیرد.

دوربین‌های کنترل سرعت جاده‌ای

دوربین‌های کنترل سرعت جاده‌ای به نحوی طراحی شده‌اند که بتوانند در تمامی شرایط جوی به‌صورت هوشمند و خودکار تخلفات رانندگی را ثبت، عکس‌برداری و فیلم‌برداری کنند. طبق گزارش‌های مراکز معتبر جهانی، نیمی از تصادفات مرگبار جاده‌ای، به دلیل سرعت غیرمجاز است. دوربین‌های کنترل سرعت جاده‌ای جهت جلوگیری و کاهش میزان تلفات جاده‌ای به‌وسیله کنترل سرعت ایجادشده‌اند.

مبلغ جریمه دوربین‌های کنترل سرعت

مبلغ جریمه دوربین‌های کنترل سرعت در صورت طی کردن بیش از 30 کیلومتر با سرعت غیرمجاز در کلان‌شهرها 60 هزارتومان و دیگر شهرها 45 هزار تومان است. مبلغ جریمه دوربین‌های کنترل سرعت در راه‌های روستایی 30 هزار تومان در نظر در نظر شده است. چنانچه بیش از 30 کیلومتر با سرعت غیرمجاز رانندگی کنید مبلغ جریمه شما در کلان‌شهرها 200 هزار تومان سایر شهرها 180 هزار تومان و راه‌های روستایی100 تومان خواهد بود.

نکته‌ای که در ارتباط با مبلغ جریمه دوربین‌های کنترل سرعت وجود دارد این است که رانندگان می‌توانند نسبت به تخلف ثبت شده توسط دوربین‌ها اعتراض کنند.

برنامه دوربین کنترل سرعت

برنامه دوربین کنترل سرعت همان‌طور که از نامش پیداست عمدتاً جهت آگاه ساختن راننده از دوربین کنترل سرعت و پیچ‌های خطرناک ایجادشده است. استفاده از برنامه دوربین کنترل سرعت منجر به کنترل سرعت در رانندگی و توجه به قوانین راهنمایی رانندگی خواهد شد.

برد دوربین‌های کنترل سرعت

برد دوربین‌های کنترل سرعت چیزی حدود 250 کیلومتر در ساعت است. عملکرد دوربین کنترل سرعت بدین شکل است که در شرایط جوی گوناگون سرعت 250 کیلومتر در ساعت را با خطای 2 درصد ثبت می‌کنند.

نرم‌افزار اعلام‌کننده دوربین کنترل سرعت

مدتی است که نرم‌افزار اعلام‌کننده دوربین کنترل سرعت یا برنامه ردیاب دوربین پلیس که در واقع هشداردهنده سرعت است بین رانندگان رواج پیداکرده است.  نرم‌افزار اعلام‌کننده دوربین کنترل سرعت با نمایش نقشه دوربین کنترل سرعت تهران به‌صورت لحظه‌ای راننده را از دوربین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کنترل سرعت و چراغ‌های موجود در مسیر مطلع می‌سازد. برنامه ردیاب دوربین پلیس با گوشی‌های هوشمند هماهنگ بوده و وظیفه هشدار قبل از رسیدن به دوربین‌های کنترل سرعت را بر عهده دارد. ردیاب دوربین پلیس با نزدیک شدن به دوربین‌های ثابت و متحرک هشدار دوربین کنترل سرعت آن به کار می‌افتد.

برنامه «فرمون» یکی از نرم‌افزارهای هشداردهنده سرعت است. با نصب این برنامه روی گوشی هوشمندتان، می‌توانید هر زمان که سرعت شما بالاتر از حد مجاز باشد، به‌راحتی و قبل از حادثه و احیانا جریمه شدن آگاه شوید.

این برنامه را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید: