Last Updated:
نحوه اعتراض به خلافی خودرو و کم کردن خلافی

نحوه اعتراض به خلافی خودرو و کم کردن خلافی

فرمون

نحوه اعتراض به خلافی خودرو: در مورد رسیدگی به شکایات تخلفات راهنمایی و رانندگی دو فرآیند وجود دارد.

در فرایند اول اعتراض به قبض جریمه است؛ در صورتی که فرد به برگ جریمه اعتراض داشته باشد باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خودر را در مطرح کند، اینگونه موارد قابل رسیدگی و اصلاح است.

در فرایند دوم اگر فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد ابتدا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کند و در خواست اعتراض می‌دهد، این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شده و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی و پاسخ دهد که البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت رسیدگی و پاسخ داده می‌شود. در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند، ولی در صورتی که قانع نشده باشد می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه نماید، که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر می‌کند، لذا در این مرحله رای صادر شده قطعی بوده و قابل اعتراض نیست. مهلت اعتراض به خلافی و یا قبوض جریمه صادر شده، طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع راننده می رسد، تعیین  شده است.

در صورتی که متخلف در مهلت قانونی ذکر شده اعتراض خود را تسلیم نکند، یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، بایستی جریمه را به مآخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد. رانندگان و مالکان خودرو‌ها می‌توانند با استفاده از روشهای مختلف استعلام و پرداخت خلافی خودرو قبل از اتمام مهلت قانونی اعتراض، خلافی خود را استعلام نموده و در صورت اعتراض برابر دستورالعمل ذکر شده مراجعه کنند.

مطلب پیشنهادی: با سامانه فرمون آنلاین استعلام خلافی بگیر 

آدرس مراکز اعتراض به خلافی خودرو در تهران بزرگ

منطقه 21 -تهرانسر ـ انتهای بلوار یاس تلفن: 44538808

منطقه 16 -خیابان بعثت ـ خیابان رجائی جنوبی ـ خیابان هلال احمرـ مقابل سیلو تلفن:55330307

منطقه 12 -واحد شماره 3 مستقر در منطقه 12 پلیس راهور تهران بزرگ . آدرس: خیابان شوش نرسیده به میدان شوش پشت بوستان بهاران جنب کلانتری 112

منطقه 14 -خیابان نبرد ـ میدان نبرد ـ انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی تلفن: 33057528

منطقه 1 -واحد شماره 5 مستقر در منطقه یک پلیس راهور تهران بزرگ . آدرس: بزرگراه ارتش بلوار اوشان نبش میدان اوشان

منطقه 10 -بزرگراه نواب ـ تقاطع خیابان محبوب مجاز (ویژه جانبازان ـ ایثارگران و خانواده شهداء) تلفن: 55437161

منطقه 20 -شهرری ـ خیابان استخر ـ روبروی فروشگاه شهروند تلفن: 55902110

منطقه 3 -بزرگراه حقانی ـ نرسیده به تقاطع جهان کودک ـ مقابل پارک آب و آتش تلفن: 86083244

منطقه 22 -همت غرب ـ آزادگان جنوب ـ شهرک گلستان ـ بلوار گلها ـ خیابان یاسمن جنوبی تلفن: 44736840

منطقه 1 -واحد رسیدگی دادسرای ناحیه 32. آدرس: خیابان آزادی نبش رودکی پشت راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ

در سایر استان‌ها نیز می‌توان به واحدهای رسیدگی مرکز استان مراجعه نمود.

همچنین در نظر داشته باشید در حال حاضر اعتراض به خلافی خودرو از طریق اینترنت امکان‌پذیر نیست.

 

اینفوگرافیک اعتراض به خلافی خودرو

 

مدارک لازم

  • اصل کارت شناسایی و اصل سندمالکیت خودرو
  • تکمیل فرم درخواست
  • کارت شناسائی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن

تذکر:

واحد رسیدگی حداکثر به مدت یک هفته نسبت به بررسی اعتراض و صدور رای اقدام و ضمن ابلاغ به معترض نتیجه را توسط نماینده پلیس راهور در سامانه اجرائیات ثبت می نماید. درخواست هایی که قبلا رسیدگی شده است پذیرش نخواهد شد از پذیرش درخواست شرکتها و سازمانها بصورت فهرستی خودداری می شود. به استناد ماده 5 قانون مذکور رای صادره توسط واحد رسیدگی قطعی است.

با فرمون خلافی بگیرید و عکس محل تخلف را ببینید.

 

 

رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی

الف - رسیدگی به قبض جریمه

مراجعه معترضین موصوف به واحدهای اجرائیات در سراسر كشور

تسلیم اعتراض خود با ذكر دلایل

مهلت اعتراض به خلافی خودرو

توضیح : مهلت مقرر عبارت است ازشصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه ای كه به اطلاع متخلف می رسد.

درصورتی كه شخص دیگری غیر از مالك خودرو مرتكب تخلف شده و معترض می باشد؛ حضور وی الزامی است.

چنانچه معترض پس از دریافت نتیجه رسیدگی اصرار بر رسیدگی مجدد داشته باشد مراتب را به واحد اجرائیات اعلام نماید تا به نزدیكترین واحد رسیدگی معرفی شود.

معترض با همراه داشتن معرفی نامه در مهلت مقرر مذكور دربند 1 به واحد رسیدگی مراجعه نماید.

در صورت راه اندازی سامانه الكترونیكی بجای معرفی نامه ،شماره پیگیری مكفی است.

واحد رسیدگی نسبت به بررسی اعتراض و صدور رای درقالب فرم مربوطه اقدام و ضمن ابلاغ به معترض نتیجه را توسط نماینده پلیس راهور در سامانه اجرائیات ثبت نماید.

مدارك لازم:

  • اصل كارت شناسائی واصل سند مالكیت خودرو
  • تكمیل فرم درخواست
  • كارت شناسائی معتبر مالك وسیله نقلیه یا وكیل قانونی آن
  • كارت شناسائی راننده متخلف(درصورتی كه شخص دیگری غیرازمالك خودرو راننده باشد)
اعتراض به جریمه رانندگی

 

ب - رسیدگی به صورت وضعیت جرایم و تخلفات رانندگی

مراجعه مالك وسیله نقلیه به دفاترپلیس+10،اخذصورت وضعیت،تكمیل فرم درخواست درصورت اعتراض تحویل آن به كاربر اجرائیات دفاتر،پرداخت هزینه مربوطه مطابق فرم الف

 

تذكر :

درخواستهایی كه قبلا رسیدگی شده است پذیرش نخواهد شد.

صورت وضعیتهای شكایت دار پذیرش نشده و می بایست به نزدیكترین واحداجرائیات مراجعه نمایند.

از پذیرش درخواست شركتها و سازمانها بصورت فهرستی خودداری می شود.

زمان رسیدگی غیرحضوری درهیاتها درساعت اداری و ازساعت 7الی 14 می باشد و بعد از ساعت مقرر سامانه غیرفعال می گردد.

نتیجه رسیدگی الترونیكی وغیرحضوری حداكثربعداز24ساعت وازطریق پیامك باشماره تلفن همراه مندرج درفرم درخواست و توسط شركت پژوهش و توسعه ناجی به متقاضی ابلاغ می گردد.

درصورتیكه متقاضی فاقدتلفن همراه برای دریافت پاسخ باشد می تواند به دفاتر خدمات الكترونیك مراجعه و با ارائه شماره پیگیری مندرج دررسیدپذیرش،پاسخ خواسته خود را دریافت نماید.

چنانچه معترض پس ازدریافت نتیجه رسیدگی اصرار بر رسیدگی مجدد داشته باشد مراتب را به كاربر دفتر اعلام نماید.

كاربر دفتر پلیس+10 مراتب اعتراض مجدد را در سامانه رسیدگی ثبت و با ارائه معرفی نامه، معترض را به نزدیكترین واحد رسیدگی معرفی نماید.

در صورت راه اندازی سامانه الكترونیكی رسیدگی مراتب به صورت سیستمی به كارتابل واحد رسیدگی ارجاع می شود.

معترض با همراه داشتن معرفی نامه درمهلت مقرر مذكور دربند  1 به واحد رسیدگی مراجعه نماید.

درصورت راه اندازی سامانه الكترونیكی بجای معرفی نامه ارائه شماره پیگیری مكفی است.

واحد رسیدگی نسبت به بررسی اعتراض و صدور رای اقدام و ضمن ابلاغ به معترض نتیجه را توسط نماینده پلیس راهور در سامانه اجرائیات ثبت نماید.

مدارك لازم:

  • اصل كارت شناسائی واصل سندمالكیت خودرو
  • تكمیل فرم درخواست
  • كارت شناسائی معتبر مالك وسیله نقلیه یا وكیل قانونی آن

گزارش تخلفات ماموران پلیس راهنمایی رانندگی

وظیفه اصلی پلیس راهور تأمین نظم و نظارت بر رعایت اصول رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌هاست اما گاهی پیش آمده که برخی افراد به‌ناحق توسط مأمور راهنمایی و رانندگی جریمه شده‌اند. برخی رفتارها و اعمال باعث شده تا جریمه‌های نادرست و خلاف واقع صورت بگیرد که به دو مورد از آنها که بسیار شایع بوده‌اند اشاره می‌کنیم:

متوقف کردن خودروها بدون مشاهده تخلف

طبق ماده 4 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس زمانی می‌تواند خودروی در حال حرکت را متوقف کند که تخلفی مشاهده کند. در غیر این صورت، چنانچه بدون دلیل خودرویی را متوقف کند مامور، مرتکب تخلف شده‌ است. این ماده مقرر می‌کند «به مأموران موضوع ماده 2 این قانون اجازه داده می‌شود متخلفین از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرایم متوقف کنند.» برابر ماده ٢ قانون ذکر شده تنها افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از چنین اختیاری برخوردارند و حتی در صورت مشاهده تخلف از سوی سربازان، سربازان فاقد صلاحیت برای توقف خودرو هستند.

 

توقف خودرو

 

در ماده ٩ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، عدم صلاحیت و اختیار پلیس درخصوص متوقف کردن خودروها بدون مشاهده تخلف آشکار مورد تاکید قرار گرفته است. چنانچه در بند نخست این ماده ضمن بیان تکلیف رانندگان برای همراه داشتن مدارکی مانند گواهینامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث و برگه معاینه فنی برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آن گذشته است، در ادامه می‌گوید: «ماموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می‌کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد.»

طبق ماده ٤٢ قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری مصوب سال 1395، حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه‌نامه موضوع این قانون ممنوع است و تمام دارندگان وسایل نقلیه موضوع قانون مکلفند سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست ماموران راهنمایی‌ و رانندگی یا پلیس‌ راهور ارائه کنند. قانونگذار برای اینکه بی‌دلیل خودروهای اشخاص متوقف نشوند، مقرر داشته است: ماموران راهنمایی‌ و رانندگی و پلیس‌ راه موظفند از طرق مقتضی مانند دوربین‌های نظارت ترافیکی ضمن شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه نسبت به اعمال جریمه‌های مربوط اقدام کنند.

بنابراین همان‌گونه که بیان شد جریمه‌کردن افراد توسط ماموران راهنمایی و رانندگی باید با دلیل و مستند باشد و حتما تخلفی از سوی شخص راننده صورت گرفته باشد در غیر این‌صورت مامور راهنمایی و رانندگی نمی‌تواند خودرو را متوقف و شخص را جریمه کند که این موضوع، تخلف محسوب می‌شود.

مجازات قانونی برای ماموران متخلف

تبصره ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می‌گوید: «در صورتی که ثابت شود مأموران و نیز داوطلبان مذکور در ماده (2) حسب مورد به ناحق قبض جریمه صادر کرده یا با علم و اطلاع گزارش خلاف واقع در مورد امور مربوط به این قانون داده‌اند، ضمن جبران خسارت وارده به مجازات بزه گزارش خلاف واقع محکوم می‌شوند».