Last Updated:
جعبه فیوز پراید و جدول راهنمای فیوزها

جعبه فیوز پراید و جدول راهنمای فیوزها

فرمون جعبه فیوز

گاهی يکی از سيستم های الکتريکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشين، برق پشت صفحه آمپر،کار نکردن ضبط ماشين و گاهی هم برق کلی ماشين قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

در پرايد يک فيوز اصلی وجود دارد که با باز کردن کاپوت جلوی ماشين در قسمت راست ماشين بالای سر باتری می توانید آن را ببینید. این دقیقا همان جایی است که پراید شما را با مشکل برقی روبه رو کرده است. برای همین در این مقاله قصد داریم درباره این جعبه فیوز، به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا بتوانید با تمامی مشخصات این بخش آشنا شوید و مشکل پیش آمده را خودتان به خوبی حل کنید.

فیوز چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که اصلا فیوز چیست. فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ بکار برده می‌شود. زمانی که مدار تحت جریان بار بالای غیر طبیعی (اضافه جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار گیرد با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا قسمتهایی که با مدار در تماس هستند می‌شود.

فیوز چگونه کار می کند؟

فیوزها انواع مختلفی دارند و به تبع آن نیز دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی هستند، همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودرو، دارای المان ذوب‌شونده هستند.

این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که در داخل یک محفظه نارسانا به همراه جرقه‌گیر قرار داده می‌شوند. زمانی‌که جریان بیش از حد مجاز افزایش می‌یابد این نوار فلزی ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان، بسته خواهد شد.

اما خوب است بدانید اکثر سیم فیوز های موجود در بازار از جنس آهن، آهن آبکاری شده و یا سیم معمولی هستند که به علت استفاده از آلیاژهای فلزی غیر استاندارد و نا مرغوب و استفاده از مواد شبه سرامیک بجای سرامیک و هم چنین عدم رعایت استاندارد های ابعادی سر سیمها در فیوز های ساخت کشور چین باعث عدم اتصال پیوسته، بالا رفتن حرارت و عدم قطع برق هنگام اتصال میگردد و در نتیجه باعث آسیب های جدی به دینام، باطری و سیستم الکترونیک و برق و هم چنین ذوب شدن کامل بدنه فیوز که منجر به آتش سوزی در خودرو می گردد. پس حتما همیشه جعبه فیوز ماشینتان را چک کنید.

 

مطلب پیشنهادی: قفل کردن ترمز خودرو و راه های رفع آن

 

جعبه فیوز چیست؟

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است جعبه فیوز در واقع جعبه‌ای است که تمامی فیوزها در آن نصب شده و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارات خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل نموده و اصلاح آن فیوز کافیست.

هر کدام از این سیم های فیوز خودرو برای قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع و وصل می شود بعضی وقت ها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست (ایراد فنی مانند پاره شدن تسمه دینام باعث روشن شدن چراغ چک شده و با تعویض تسمه دینام چراغ چک هم خاموش خواهد شد) و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد شما می توانید با جدا کردن فیوز وسطی(سیم وسطی) و وصل مجدد آن سیستم کامپیوتری آن را ریستارت کنید با ریستارت کردن آن چراغ چک خاموش خواهد شد.

تقریبا تمامی پراید های جدید، از یک نقشه فیوز برخوردارند و تفاوت چندانی میان آن ها وجود ندارد. در زیر نقشه کامل جعبه فیوز پراید را آورده ایم تا با استفاده از آن بتوانید در صورت بروز اشکال در قطعه مربوطه، سریعا فیوز آن را یافته و در صورت خرابی، آن را تعویض نمایید.

علاوه بر این باید بدانید که جعبه فیوز پراید و سایپا ۱۳۲ ، ۱۳۱ و ۱۴۱ تقریبا به یک شکل بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با این حال ممکن است در برخی موارد جای فیوز های A و B در مدل های مختلف متفاوت باشد. اما کلیت نقشه فیوز ها به یک صورت بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

 

 

جدول ذیل راهنمای جعبه‌ فیوز پراید را نشان می‌دهد که بر اساس تصویر فوق تکمیل شده است.

 

 رنگ

مدارهایی که تحت مراقبت قرار داندظرفیتموقعیت 

قرمز

برف پاک کن و شیشه شوی جلو15 آمپربرف پاکن جلوA

آبی

برف پاک کن و شیشه شوی عقب15 آمپربرف پاک عقبB
زردچراغ های مه شکن20 آمپرچراغ مه شکن

C

نارنجی

فن خنک کننده موتور

40 آمپر

فن خنک کننده

D

زرد

پنکه خنک کننده – دستگاه تهویه هوا20 آمپردمنده هوا «………» تمامی مدلهاE
آبی

تهویه هوا – بخاری

15 آمپربخاری «………..» انژکتری جدید 

سبز

کلید شیشه برقی30 آمپرشیشه برقیF

قرمز

دستگاه مولد برق آلترناتور10 آمپرموتورG
قرمزدستگاه مولد برق آلترناتور5 آمپرانژکتوری

 

قرمز

دستگاه مولد برق آلترناتور و پمپ بنزین10 آمپرانژکتوری بهبود یافته 
قرمزگیج ها و درجه ها ، لامپ های هشدار دهنده و چراغ راهنما10 آمپروسایل سنجش

H

آبی

گرمکن شیشه برقی15 آمپرگرم کن عقبI
آبیبوق و چراغ های استپ عقب15 آمپرتوقف

J

آبی

چراغ های هشدار خطر – ساعت و چراغ15 آمپرخطرK

قرمز

سیستم صوتی،لامپ ها-چراغ های داخل-چراغ های صندوق عقب10 آمپراتاقL
آبیچراغ های راهنمای جلو-چراغ خطر-چراغ نمره-چراغهای کوچک جلو15 آمپرچراغ خطر

M

قرمز

خودروهای انژکتوری ECU مدارهای مرتبط و ورودی به10 آمپر*EGI فیوزN
آبی

فندک ، ساعت ، آنتن

15 آمپر

فدک

O

سبزقفل مرکزی30 آمپرقفل مرکزی

P

کانکتور عیب یاب

Q

 

شما می توانید با داشتن یک کپی از جدول جعبه فیوزها به تفکیک مصرف آمپر و رنگ آنها در خودرو خودتان، در مواقع مواجه شدن با مشکل، با کمک این جدول موقعیت فیوز سوخته شده را در جعبه فیوز پیدا کنید و نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

چگونه فیوز پراید را تعویض کنیم؟

فیوز در اثر اضافه جریان عمل نموده و در اصطلاح می‌سوزد، لذا باید تعویض گردد. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم؛ بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد این موضوع با چشم قابل رویت است، در غیر اینصورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای اینکار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده نمایید. جهت تست کردن، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل نمایید، چنانچه چراغ تست روشن و یا بوق زده شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر اینصورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض گردد.

 

مطلب پیشنهادی: دلیل ریپ زدن خودرو چیست؟

 

نکاتی که هنگام تعویض فیوزها باید آن را رعایت کنید

• سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید

• در جعبه فیوز را باز کرده و با توجه به جدول راهنما، به دنبال فیوز معیوب بگردید

• انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است.

• فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمائید. استفاده از فیوز با ظرفیت بالاتر از حد مجاز ممکن است باعث بروز خسارت یا حتی آتش سوزی شود. حتی بصورت موقتی نیز ، از سیم به جای فیوز استفاده ننمائید. این عمل می تواند باعث صدمه دیدن سیم کشی یا حتی آتش سوزی گردد.

اگر فیوز تعویضی مجددا سوخت، نشان می دهد که در سیستم الکتریکی خودرو مشکلی وجود دارد بنابراین از سیستم الکتریکی مربوطه استفاده نکنید و برای رفع مشکل به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید