Last Updated:
دلیل قفل کردن ترمز و روش تعمیر آن

دلیل قفل کردن ترمز و روش تعمیر آن

فرمون

از جمله ایراد های جدی که خودرو شما می تواند پیدا کند، قفل کردن ترمز یا همان گیر کردن لنت به روی دیسک خودرو است و همان طور که می دانید سیستم ترمز خودرو چیزی نیست که بشود با آن شوخی کرد.

پس اگر خودرو شما ایراداتی در سیستم ترمز پیدا کرده است، حتما تا آخر مقاله را مطالعه کنید تا به علت قفل کردن ترمز و سایر ایراداتی که در سیستم ترمز ماشین رخ می دهد پی ببرید.

قفل کردن ترمز چیست؟

ممکن است هنگام رانندگی پیش ‌آمده باشد که پس از ترمز گرفتن احساس کنید همچنان لنت‌های ترمز با دیسک خودرو درگیر است و صدای خش خش زیادی شنیده می‌شود و یا عملاً سیستم ترمز خودرو باعث می شود که خودرو نتواند با سرعت و شتاب مناسب به راه خود ادامه دهد. در صورتی که درگیر شدن و یا قفل شدن ترمز در یکی از چرخها اتفاق افتاده باشد خواهید دید که تعادل خودرو نیز به خوبی قبل نخواهد بود و اصطلاحاً خودرو به یک سمت جاده متمایل خواهد شد.

در این حالت مسائل و مشکلات زیادی ممکن است برای سیستم ترمز خودروی شما اتفاق افتاده باشد. برای مثال می تواند اهرم پدال ترمز دچار مشکل شده باشد و عملکرد سیستم ترمز همچنان در گیر مانده باشد. یک احتمال رایج دیگر نیز جام کردن و یا گیر کردن لنت های ترمز در قسمت داخلی کاسه چرخ و یا بر روی دیسک ها است که باعث می شود به لنت ترمز و همچنین قسمت نگهدارنده که شامل کاسه چرخ و یا دیسک می باشد آسیب جدی وارد گردد.

در صورتی که مشکل از گیر کردن لنت بر روی دیسک خودرو ایجاد شده باشد بایستی سیستم چرخ خودرو باز شده و ترمز رفع گیر شود.

دلایل قفل کردن ترمز خودرو کدام است؟

1- سنگین بودن بیش از حد خودرو و ترمز های پیاپی در سرازیری های جاده که می تواند باعث قفل کردن ترمز نیز گردد.

2- ممکن است خودروی شما دچار مشکلی در سیستم بوستر ترمز شده باشد که نتواند روغن ترمز را تخلیه نماید و عملاً فشار وارد شده بر روی دیسک های خودرو همچنان به قوت خود باقی بماند؛ که در این حالت نیز قفل کردن ترمز اتفاق خواهد افتاد. در این حالت معمولاً پیستون موجود در بوستر ترمز دچار اختلال در عملکرد شده و نمی تواند به خوبی عمل کند که بایستی برای رفع عیب و تعمیر آن حتماً به تعمیرگاه های مجاز مراجعه نمایید.

3- خراب بودن نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها بر روی آن قرار گرفته‌اند نیز در نوع ترمز کاسه ای می تواند مشکل ساز باشد. در نوع ترمز کاسه ای که مدل قدیمی سیستم ترمز خودروها می باشد شکستگی فنر کفشک ها نیز می تواند باعث ایجاد چنین مشکلی گردد.

برای حالت قفل شدن ترمز به موارد زیر هم می توان اشاره کرد:

• گیر کردن پدال ترمز • لقی و یا تنظیم نبودن لنت ها • مشکل داشتن سیلندرهای ترمز روی چرخ ها • داغ کردن لنت ها و افزایش درجه حرارت سیستم ترمز • گرفتگی لوله های ترمز

در ادامه قصد داریم که به دیگر مشکلاتی نیز که ممکن است برای ترمز خودرو شما ایجاد شده بپردازیم که اگر همچنان مسئله ترمز خودرو شما حل نشده است بتوانید با اطلاعات زیر مشکل خودرو خود را رفع کنید.

 

مطلب پیشنهادی: علائم خرابی سنسور دریچه گاز چیست؟

 

مشکلات متداول در سیستم ترمز و دلایل آن

شل بودن بیش از حد پدال ترمز

شل بودن بیش از حد پدال ترمز نشان دهنده درست کار نکردن سیستم ترمز است و به احتمال زیاد در زمانی که پدال ترمز را فشار بدهید درست عمل نخواهد کرد. این نرم بودن ترمز زیر پای شما می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کم بودن روغن ترمز در مخزن روغن ترمز و یا حتی تخلیه به دلیل نشت و یا مشکلات در سیستم بسته مدار ترمز خودرو

2- هوا داشتن سیستم ترمز خودرو نیز می تواند دلیلی بر نرم بودن پدال ترمز باشد که بایستی با هواگیری آن را برطرف نمود.

3- فاسد شدن روغن ترمز نیز می تواند مسئله نرم بودن ترمز را ایجاد کند. فاسد شدن روغن ترمز بر اثر افزایش رطوبت این ماده شیمیایی امکان‌پذیر خواهد بود. بنابراین در صورتی که احساس کردید سیستم‌ترمز شما خوب عمل نمی‌کند، نشتی و یا هوایی نیز در آن وجود ندارد بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کرده و سیستم روغن خود را از نو روغن نمایید. یعنی روغن سیستم را تخلیه کرده و دوباره آن را روغن گیری و سپس هوا گیری نمایید.

در صورتی که سیستم ترمز شما خوب عمل نمی کند و یا پدال ترمز تان بیش از حد نرم است بهتر است به تعمیرگاه مراجعه نمایید. در صورتی که نشتی از سیستم ترمز شما وجود داشته باشد بایستی محل نشتی مشخص شده کمبود روغن تامین گردیده و هواگیری سیستم ترمز انجام شود تا بتوانید در مواقع لزوم از سیستم ترمز خود به خوبی استفاده نمایید.

سفت شدن یا چوب شدن پدال ترمز

سفت بودن بیش از حد پدال ترمز که به اصطلاح و در عامه به آن چوب شدن پدال ترمز نیز گفته می‌شود، در حالتی پیش می‌آید که پدال ترمز شما بیش از حد سفت باشد؛ ولی با فشردن ترمز عکس العمل خاصی برای ایستادن خودرو مشاهده نمی کنید. این مسئله دقیقاً نقطه مقابل نرم بودن پدال ترمز خواهد بود. بهتر است برای این ایراد نیز به تعمیرگاه‌های متخصص و مجاز مراجعه نمایید. مشکل سفت بودن بیش از حد پدال ترمز در زمان ترمز گیری معمولاً از مشکلات زیر ناشی می شود:

1- میزان نبودن سطح روغن ترمز در مخزن روغن ترمز

2- وجود مشکلاتی در سیستم بوستر ترمز

یک راه بسیار ساده برای تست بوستر ترمز خودروی شما وجود دارد و آن هم این است که وقتی خودروی شما خاموش است پدال ترمز را چند بار فشار دهید تا عملاً پر شده و پدال سفت شود، در دفعه آخر که پدال سفت بود پیشرانه خودرو را استارت زده در صورتی که پدال ترمز نرم شد نشان می دهد که بوستر ترمز شما سالم عمل می‌کند؛ ولی اگر پدال ترمز همچنان سفت باقی مانده نشان دهنده ایراد و اشکالی است که در سیستم بوستر ترمز شما موجود خواهد بود.

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نیز می تواند یکی دیگر از ایرادها و عیوب دستگاه ترمز خودرو باشد. البته دقت داشته باشید که پدالهای هر خودرو با خودروی دیگر اندکی تفاوت خواهند داشت. برای مثال شل و سفت بودن هر کدام از این پدال ها در خودروهای مختلف اندکی با یکدیگر متفاوت است و بالا و پایین بودن پدال ترمز نیز مشابه همین مسئله در خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود ولی پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نشانه وجود عیب و ایرادی در سیستم ترمز خودرو می باشد.

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نشانه وجود برخی از عیوب مانند موارد زیر است:

1- ساییدگی بیش از حد لنت ها

2- خراب شدن سیلندرهای ترمز

3- خوب عمل نکردن بوستر ترمز

4- هواگرفتگی در مدار روغن ترمز خودرو

5- پایین بودن سطح روغن

6- آسیب دیدگی لوله ها و یا مدار ترمز نشتی روغن ترمز

7- یا تنظیم نبودن اجزای مختلف آن

در صورتی که به تعمیرگاه مراجعه کردید و هیچ کدام از این عیب و ایراد در سیستم ترمز خودروی شما وجود نداشت ممکن است مشکل از رگلاژ نبودن ترمز و یا رگلاژ نبودن پدال ترمز شما باشد که به راحتی قابل تنظیم خواهد بود و دردسر زیادی نخواهد داشت.

 

مطلب پیشنهادی: علت گازخوردن و بالا رفتن دور موتور چیست؟

 

صدای سوت لنت ترمز

صدای سوت لنت ترمز یکی از مسائلی است که در برخی از خودروها و توسط برخی از دارندگان خودرو جدی گرفته نمی شود. اما این مسئله می‌تواند باعث آسیب دیدگی قطعات دیگری مانند دیسک ترمز خودرو گردد. دقت داشته باشید در برخی از موارد تنها در هنگام ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز شنیده می شود ولی در برخی از خودروها بدون فشردن پدال ترمز صدای سوت لنت ترمز شنیده خواهد شد در صورتی که بدون فشردن پدال ترمز مشکل سوت لنت ترمز وجود داشته باشد بایستی سیستم ترمز به طور کلی بررسی شود؛ چون ممکن است سیستم ترمز شما قفل کرده باشد.

دلایل صوت کشیدن ترمز:

1- در صورتی که فقط در موقع ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز را می‌شنوید ممکن است لنت های شما تمام شده باشد و قسمت انتهایی قطعه لنت بر روی صفحه دیسک کشیده شده و صدای ناهنجار را ایجاد می نماید.

2- جنس لنت های تعویض شده برای خودروی شما جنس خوبی نباشد و باعث ایجاد سر و صدای اضافه گردد. در هر حال بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید و این مسائل را بررسی نمایید یکی دیگر از نکاتی که در مورد تعویض لنت باید به آن دقت نمایید این است که بیشتر لنت‌های ترمز موجود در بازار دارای گارانتی می باشند، یعنی در صورتی که صدای سوت لنت ترمز پس از نصب شنیده شود می‌توانید به تعمیرگاه مراجعه کرده و لنت های شما بایستی بدون هزینه تعویض گردد.

انحراف خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری

اگر چنین حالتی را در خودرو خود مشاهده کردید ، نشان دهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخ ها منتقل نمی شود و این بدان معناست که ترمز یکی از چرخ ها عملکرد درستی ندارد و خودرو به سمتی که ترمز قوی تری دارد منحرف می شود.

این مشکل می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

1- چرب بودن سطح لنت و دیسک ترمز به دلیل ریختن روغن ترمز و یا گریس و … بر روی آن

2- معیوب بودن و چسبنده بودن گیره نگه دارنده پیستون ترمز و یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها

3- اگر از لنت هایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دلیل متفاوت بودن جنس گوشت لنت و توان ترمز گیری متفاوت هر کدام از لنت ها نیز این مشکل بروز می کند. پس باید لنتهای استفاده شده در دو طرف یکسان باشد.

 

کورس حرکتی زیاد پدال ترمز

اگر لنت ها فرسوده باشند یا در خودروهای با سیستم ترمز عقب، کاسه ای کفشک ها تنظیم نباشند و همینطور در سیستم حباب هوا وجود داشته باشد این حالت رخ می دهد. وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز، خودرو باید کورس بیشتری طی کند در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد افزایش می یابد و می تواند منجر به حادثه شود.

مطلب پیشنهادی: در صورت ترمز بریدن چگونه خودرو را کنترل کنیم؟

درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز

اگر لنت ها به صورت دائمی مقداری با دیسک ها درگیر باشند باعث رفتار ناموزون فرمان ، داغ شدن لنت ها ، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسک ها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز می شود. اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند و یا در نوع کاسه ای فنرکفشک ها شکسته باشند ، لنت و یا کفشک بیش از حد به دیسک و درام نزدیک شده و با آن درگیر می شود.

لرزش فرمان و اتاق هنگام ترمز گیری

این مشکل زمانی رخ می دهد که دیسک های ترمز تاب بردارند و دیگر سطح آن ها صاف نباشد. از علل تاب برداشتن دیسک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سرد و گرم شدن ناگهانی دیسک ها

2- غیر یک نواخت بودن سایش در سطح آن ها

منظور از سرد و گرم شدن دیسک ها این است که به عنوان مثال به دلیل ترمز گیری سطح دیسک گرم شده باشد و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح دیسک ها پاشیده شود که باعث تاب برداشتن سطح دیسک می شود.همچنین گرم شدن بیش از حد دیسک ها بر اثر ترمز های پیاپی باعث تاب برداشتن دیسک می شود.می توان در صورت صلاحدید مکانیک، دیسک ها را تا حد مشخصی تراش کاری کرد و یا در صورت لزوم دیسک ها تعویض شوند.