Last Updated:
گواهینامه رانندگی برای اتباع

نحوه دریافت گواهینامه رانندگی برای اتباع (شرایط و مدارک)

فرمون

اطلاعاتی که در ادامه می خوانید درخصوص دریافت گواهینامه ایرانی برای اتباع خارجی است.

توجه داشته باشید دارندگان گواهینامه های خارجی می تواند تا شش ماه پس از ورود به ایران با همراه داشتن اصل و ترجمه رسمی آن رانندگی نمایند ولی در صورت تمایل به ادامه رانندگی در ایران باید گواهینامه خارجی خود را به ایرانی تبدیل نمایند . انواع گواهینامه خارجی رانندگی با اتومبیل تنها قابل تبدیل به گواهینامه رانندگی پایه دوم ایرانی می باشد . همچنین صدور گواهینامه پایه یک برای اتباع خارجی ممنوع بوده و گواهینامه موتورسیکلت نیز قابل تبدیل به گواهینامه ایرانی است.

اتباع افغانستانی ساکن ایران در صورتی که اقامت قانونی داشته باشند می توانند گواهینامه با اعتبار یکساله دریافت کنند و افرادی که اقامت آنها غیرقانونی است  مشمول دریافت گواهینامه نمی‌شوند. همچنین تجار خارجی که بواسطه سرمایه گذاری در ایران اقامت 3 ساله دارند می توانند گواهینامه با اعتبار 3 سال بگیرند.

برای دریافت گواهینامه رانندگی در ایران اتباع خارجی باید کارت آمایش یا گذرنامه معتبر داشته باشند.

مدارک موردنیاز برای دریافت گواهینامه رانندگی اتباع

برای دریافت گواهینامه، اتباع خارجی باید به اداره مهاجرت و گذرنامه استان محل سکونت خود مراجعه کنند. مدارک موردنیاز گذرنامه معتبر یا کارت آمایش و فتوکپی از آن ها و یک قطعه عکس می باشد. سایر شرایط در ادامه آمده است:

  • تاهل
  • معرفی نامه از ارگان یا نهاد و …
  • دریافت نامه از دفتر سرپرستی دانشجویان غیر ایرانی استان مربوطه
  • معرفی نامه از دانشگاه محل تحصیل
  • داشتن گذرنامه معتبر همراه با کارت آمایش یکی از اعضای خانواده
  • دارا بودن حداکثر سه دانشجو از یک خانواده
  • داشتن بیماری های خاص یا نامه از بهزیستی

مراحل دریافت گواهینامه اتباع

به اداره مهاجرین و اتباع مراجعه نموده و فرم مربوطه را تکمیل و مدارک را تحویل دهید. پس از بررسی انگشت نگاری انجام می شود و برگه ای جهت ارائه به اداره آگاهی و تشخیص هویت صادر می شود. پس از چند روز تشخیص هویت انجام می شود و باید استعلام را به اداره مهاجرت و گذرنامه تحویل دهید.

سپس برای آزمون رانندگی معرفی می شوید. برای شما کاردکس صادر می شود و باید با داشتن کارت گروه خونی معتبر از آزمایشگاه و یا هر مدرک مشابه برای معاینه پزشکی و معاینه چشم مراجعه کنید.

پس از انجام این مراحل می توانید به آموزشگاه رانندگی مراجعه کنید. با گذراندن دوره آموزشهای تئوری و عملی و آزمون های پس از آن موفق به دریافت گواهینامه رانندگی خواهید شد. صدور گواهینامه رانندگی حدود 1 ماه زمان می برد.

هزینه های دریافت گواهینامه و همچنین تمدید گواهینامه برای اتباع خارجی تفاوتی نمی کند و یکسان است. برای اطلاع از هزینه های دریافت گواهینامه رانندگی این مطلب را بخوانید. 

منبع: وبسایت علی محسن زاده- شهرآرا نیوز