Last Updated:

گم شدن پلاک و یا سرقت پلاک؛ چه اقدامی کنیم؟

فرمون

اگر پلاک خود را گم کنید بسته به اینکه یکی از پلاک ها را گم کرده باشید و یا هر دو سرقت شده باشند باید اقدام متفاوتی انجام دهید.

اگر یکی از پلاک ها گم شده باشد مالک خودرو باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. در این مراکز، پلاک دیگر هم فک و وارد لیست سیاه شده و پلاک جدید با انجام مراحل قانونی تخصیص داده می شود.

اما اگر هردو پلاک مفقود شده باشد ابتدا باید به کلانتری مراجعه شود تا شماره ی پلاک خودرو در لیست سیاه پلیس آگاهی قرار گیرد. سپس برای گرفتن پلاک جدید طبق روال اقدام می شود.

اگر پلاک شما سرقت شده است در ابتدا با 110 تماس بگیرید تا مامور اعزام و صورتجلسه شود. پس از اعلام به نیروی انتظامی، هرگونه سوءاستفاده از این پلاک از شما سلب مسئولیت می شود.

برای تعویض پلاک نیز باید از قبل به صورت اینترنتی نوبت بگیرید و بدون نوبت نمی توانید کاری از پیش ببرید. برای اطلاع از نحوه اخذ نوبت اینترنتی تعویض پلاک این مطلب را بخوانید.

هنگام مراجعه به تعویض پلاک باید مدارک زیر را همراه ببرید:

-ارائه اصل سند خودرو اعم از کارت خودرو، برگ سبز خودرو

-ارائه اصل مدرک احراز هویت اعم از شناسنامه یا کارت ملی

-ارائه مدارک احراز محل سکونت

-ارائه برگه عدم خلافی

-پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه

-ارائه بیمه نامه شخص ثالث معتبر

-داشتن معاینه فنی معتبر

اگر معاینه فنی ندارید ابتدا باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه و پلاک موقت بگیرید سپس برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنید و معاینه فنی یک روزه دریافت می کنید. بعد از اخذ معاینه فنی می توانید به تعویض پلاک مراجعه و پلاک جدید دریافت کنید. پس از آن می توانید برای دریافت معاینه فنی یکساله اقدام کنید.