Last Updated:
سامانه گزارش تخلفات رانندگی (پیامکی، تلفنی، سایت راهور)

سامانه گزارش تخلفات رانندگی (پیامکی، تلفنی، سایت راهور)

فرمون
در خبرگزاری های مختلف صحبت از سامانه های پیامکی و یا تلفنی برای ارسال گزارش های مردمی در خصوص اعلام پلاک رانندگان متخلف شده است.
چندی پیش نیز در مصاحبه ای با یکی از مسئولان راهور خبری در خصوص راه اندازی سامانه ای جدید برای ارسال تصاویر تخلفات منتشر شد. قرار بود در سامانه اینترنتی www.rahvar120.ir چنین طرحی گذاشته شود تا رانندگان و شهروندان ضمن دیدن رانندگانی که پرخطر و هنجارشکن تصویری از پلاک خودروهای آنها درحال حرکات نمایشی و پرخطرشان بیندازند و برای پلیس ارسال کنند تا با استفاده از این ظرفیت‌های مردمی بتوان کنترل بهتری بر تخلفات رانندگی داشت. اما تا کنون این سامانه راه اندازی نشده است.

گزارش تخلفات رانندگان اتوبوس بین شهری

سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ توسط پلیس راهور ناجا برای اعلام تخلف رانندگان ناوگان عمومی مسافربری راه اندازی شده است و مسافران می‌توانند در صورت مشاهده خلافی خودرو همچون صحبت کردن راننده با تلفن همراه حین رانندگی، عدم استفاده راننده یا مسافران از کمربند ایمنی، خستگی و خواب آلودگی راننده، رانندگی خطرناک، اشکالات فنی خودرو، عدم توقف برای انجام فریضه نماز و حتی برای تقدیر از راننده به دلیل رعایت مقررات و رفتار مناسب شماره پلاک اتوبوس را به سامانه ۱۱۰۱۲۰ ارسال کنند.
مسافران می‌توانند از طریق شماره پیامکی ۱۱۰۱۲۰ شماره اتوبوس، محل تخلف، کد گزارش و مقصد سفر را اعلام کنند.
پس از ارسال پیامک از سوی مسافر بلافاصله کد رهگیری برای پیگیری گزارش برای فرد ارسال می‌شود و اطلاعات دریافتی در مورد راننده اتوبوس به پاسگاه مسیر حرکت ارسال و ماموران نسبت به تایید صحت و سقم گزارش واصله اقدام کرده و در صورت احراز تخلف نسبت به اعمال قانون، تذکر و یا آموزش راننده اقدام می‌کنند.
مسافران می‌توانند هنگامی که راننده در حین رانندگی با تلفن همراه مشغول به فعالیت است کد یک را به شماره ۱۱۰۱۲۰ پیامک کنند.
مسافران می‌توانند عدم استفاده راننده یا مسافران از کمربند ایمنی را با نوشتن کد ۲ به شماره اعلامی پیامک کرده و کد ۳ را در صورت خستگی و خواب آلودگی راننده به ۱۱۰۱۲۰ پیامک کنند.
گفتنی است؛ ارسال کد ۴ به شماره ۱۱۰۱۲۰ به منزله رانندگی خطرناک، شماره ۵ به معنای اشکالات فنی خودرو و شماره ۶ به منزله عدم توقف برای انجام فریضه نماز و عدد ۷ به منزله تقدیر از راننده به دلیل رعایت مقررات و رفتار مناسب است.
با هماهنگی های صورت گرفته، تصویر پلاک اتوبوس در داخل خودرو نیز نصب می‌شود تا مسافران بتوانند از آن استفاده کنند و با هماهنگی‌های صورت گرفته در مورد اطلاع‌رسانی این سامانه، همراه بلیت اتوبوس اطلاعیه نحوه استفاده از این سامانه نیز در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت؛ همچنین بر روی بلیت‌ها نیز متن کوتاهی در مورد نحوه ارتباط با این سامانه درج شده است.