Last Updated:
کشیده شدن فرمان به یک سمت در حین ترمزگیری

کشیده شدن فرمان به یک سمت در حین ترمزگیری

فرمون

وقتی که در موقع رانندگی بیش از 20 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستید و پدال ترمز را می فشارید ممکن است خودرو شما به یک سمت ( چپ یا راست ) کشیده و یا منحرف شود و تا زمانی که فشار به پدال ادامه دارد و تا رها کردن پدال این امر ادامه پیدا کند. این اتفاق دقیقا یکی از مشکلات مهمی است که ممکن است برای رانندگان خودروهای مختلف بوجود بیاید؛ یعنی کشیده شدن فرمان به یک سمت . به همین خاطر قصد داریم تا در این مقاله شما را با اتفاق کشیدگی فرمان در هنگام ترمز کردن و دلایل آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کشیده شدن فرمان به یک سمت خصوصا در هنگام ترمزگیری، عموما می تواند از عدم هماهنگی و توازن در انتقال نیرو به سیستم ترمز و چرخ ها باشد که باعث خواهد شد که خودرو به سمت چپ و یا راست کشیده شود و قطعاتی که در این اختلال مرتبط هستند عبارتند از :

نشت روغن از سیلندر و یا لوازم ترمز در چرخ ها , ضعیف شدن سیلندر ترمز چرخ ها , معیوب شدن پمپ ترمز , چرب شدن دیسک ها توسط روغن یا گیریس

در صورت مشاهده این موارد حتما باید به تعمیرگاه و مکانیکی مراجعه کنید زیرا این مشکل و ایراد با گذشت زمان بیشتر شده و علاوه بر ایجاد خطر به قطعات وابسته سیستم ترمز و جلوبندی و تعلیق آسیب وارد می کند و خودرو را منحرف می کند و خطرات بسیار زیاد و جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت .

در ادامه به چند مورد از محتمل ترین عواملی که ممکن است باعث ایجاد چنین مشکلی شوند، اشاره خواهیم نمود.

دلایل کشیده شدن فرمان به یک سمت در حین ترمزگیری

۱- تمام شدن لنت های یک سمت

معمولا لنت ترمز باید به صورت جفتی تعویض شوند، اما در برخی موارد اشکالاتی به وجود می آید که یک لنت زودتر از لنت های دیگر تمام می شود. در این مواقع هنگامی که پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهید، به دلیل دیرتر درگیر شدن لنت تمام شده، خودرو به سمتی که لنت های بهتری دارد، کشیده خواهد شد و همین عامل سبب می شود تا احساس کنیم خودرو به یک سمت کشیده می شود.

۲- خراب شدن پمپ اصلی ترمز

اگر پمپ ترمز خودرو دچار مشکل شده باشد، در این هنگام به علت عدم توازن میان ترمز های خودرو، ممکن است ترمز یکی از چرخ ها به خوبی کار نکند و در نتیجه خودرو به یک سمت کشیده شود.

۳- چرب شدن یکی از دیسک ها

چرب شدن دیسک که معمولا در اثر نشت روغن از سیلندر ترمز پیش می آید، باعث می شود تا در هنگام ترمز گرفتن، لنت روی دیسک چرب شده، لیز بخورد و در نتیجه خودرو به یک سمت کشیده شود.

۴- تابیدگی یا خش دار شدن دیسک

اگر دیسک های ترمز خودرو دچار شکستگی، تابیدگی و یا دچار خش افتادگی عمیق شوند، نیروی ترمز به یک میزان در چرخ های خودرو تقسیم نمی شود. این مشکل سبب می شود تا خودرو به یک سمت کشیده شود.

 

 

مطلب پیشنهادی: در صورت ترمز بریدن چگونه خودرو را کنترل کنیم؟

چرا فرمان خودرو به یک سمت کشیده می شود؟

1. تنظیم بودن باد لاستیک

باد لاستیک های خودرو را تنظیم کنید. اگر باد لاستیک ها تنظیم نباشد میتواند باعث کشیده شدن فرمان شود. کمبود باد لاستیک باعث کاهش عمر لاستیک میشود. استفاده از باد نیتروژن هم برای لاستیک های خودرویتان میتواند تا چند درصد به حل این مشکل کمک کند.

2. عاج لاستیک ها را بررسی کنید

جنس لاستیک و یکی نبودن آج لاستیک ها در سیستم تعلیق تاثیر گذار است. برای امتحان میتوانید لاستیک ها را جا به جا کنید. اگر با جا به جایی لاستیک کشیدن فرمان به جهتی دیگر تغییر کرد ایراد از لاستیک خودرو است.

3. سیلندر ترمز و لنت ترمز را بررسی کنید امکان چسبیدن لنت به دیسک چرخ و گیر کردن سیلندر ترمز را هم در نظر بگیرید. در این صورت اگر با ترمز گرفتن فرمان خودرو کشیده میشود، ایراد از سیستم ترمز خودرو است.

4. بلبرینگ چرخ را بررسی کنید

با خرابی بلبرینگ چرخ، بلبرینگ چرخ معیوب حرکت نا متعادل تری نسبت به چرخ سالم دارد و تعادل را به هم میریزد.

5. میل تعادل و لاستیک های تعادل را بررسی کنید

این قطعات در سیستم تعلیق و جلوبندی خودروی شما نقش مهمی را اجرا میکنند. میل تعادل و لاستیک تعادل همان طور که از اسمشان پیداست برای تعادل خودرو بسیار اهمیت دارند.

شاسی خودرو را بررسی کنید

6. تصادفات شدیدی که به شاسی خودرو آسیب میزند یکی از دلایل مهم گیج بودن و کشیده شدن فرمان خودرو میباشد. شاسی خودرو در اصل قسمتی مهم در تعادل خودرو است. همانطور که میدانید بدنه ی خودرو روی شاسی خودرو سوار شده است. در اصل شاسی خودرو حکم اسکلت در ساختمان را دارد.

فرمان را چک کنید

7. خرابی و نامیزان بودن قرقری فرمان هم نقش مهمی در تعادل فرمان دارد. tie rod end یا همان قرقری فرمان همانطور که از نامش پیداست وظیفه ی فرمان پذیری خودرو را بر عهده دارد. قرقری فرمان از یک میله ثابت و یک قطعه ی آهنی شبیه توپ تشکیل شده که متحرک است. این قطعه توسط انتهای آن که رزوه ای است به سیستم فرمان متصل میشود.

خرابی بوش طبق یا همان bush arm در سیستم تعلیق نقش حیاتی در تعادل فرمان ایجاد میکند. بوش طبق از قسمت آهنی پلاستیکی تشکیل شده است که خراب شدن و خورده شدن قسمت پلاستیکی آن باعث گیج شدن و کشیده شدن فرمان میشود. نامیزان بودن فرمان و یا همان انجام کار میزان فرمان بصورت دوره ای در سلامت سیستم تعلیق و لاستیک ها تاثیر گذار است. معمولا تا ۲۵ درصد خرابی های سیستم تعلیق از نامیزان بودن فرمان به وجود می آید.