Last Updated:
کد رنگ خودرو محل درج آن در خودروهای مختلف

کد رنگ خودرو محل درج آن در خودروهای مختلف

فرمون

رنگ خودرو مهم ترین جلوه اتومبیل شماست، که احتمال زیادی دارد تا در معرض آسیب و خط و خش قرار گیرد. اگر به هر دلیلی قسمتی از رنگ خودروی شما دچار آسیب دیدگی یا آفتاب سوختگی شود، برای ترمیم آن نیاز دارید تا حتما از همان رنگ بدنه استفاده کنید. اگر این دو رنگ، ذره ای با یکدیگر تفاوت داشته باشند، باعث ناهماهنگی در بدنه خودرو می شود و جلوه بسیار بدی به خودرو شما می دهد. به همین دلیل، ضروری است که بدانید کد مربوط به رنگ خودرو خود را در کجا می توانید پیدا کنید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه پیدا کردن محل درج کد رنگ خودرو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کد رنگ با نام رنگ خودرو چه تفاوتی دارد؟

کد رنگ اتومبیل با نام رنگ تفاوت دارد. بعضی به اشتباه فکر می‌کنند کد رنگ همان نام رنگ است اما اینطور نیست. برای مثال فرض کنید رنگ یک تاکسی زرد است. این رنگ زرد می‌تواند در طیف های گسترده ای باشد. مثلا” تیره تر یا روشن تر . این تفاوت ممکن است حتی با چشم غیر مسلح تشخیص داده نشود.

به همین دلیل اگر رنگ خودرو شما نقره ای خاکستری است نمی‌توانید با رفتن به فروشگاه رنگ اتومبیل رنگ نقره ای خاکستری بخرید. چیزی که باید داشته باشید کد رنگ است. تنها با کد رنگ می‌توان به ترکیب رنگ مورد نیاز شما دسترسی داشت. مطمئن ترین رنگ برای پوشش خودرو شما رنگ های کد دار است که با رنگ بدنه اتومبیل شما سازگار است.

همین مساله برای شرکت تولیدکننده اتومبیل هم صادق است. شرکت سازنده می‌تواند از همان نام رنگ در کاتالوگ محصول استفاده کند ولی ممکن است کد رنگ متفاوت باشد. ممکن است کد رنگ یک اتومبیل خاص مدل به مدل تفاوت داشته باشد. اما چیزی که در اسناد ثبتی و کارت ماشین خود مشاهده می‌کنید ، نام رنگ است و نه کد رنگ. به همین دلیل باید حتما” به جستجوی کد رنگ خودرو خود بپردازید.

محل نوشته شدن کد رنگ خودرو

همانطور که اشاره شد، هر خودرو یک کد رنگ متفاوت دارد. اگر قسمتی از رنگ بدنه خودروی ما دچار آسیب شود، برای ترمیم آن نیاز است که دقیقا از همان رنگی استفاده کنیم که بدنه خودرو دارد. اگر این دو رنگ، ذره ای با یکدیگر تفاوت داشته باشند در نتیجه باعث ناهماهنگی در بدنه خودرو شده و جلوه بسیار بدی به خودرو می دهند. بنابراین اگر قصد دارید تا خودتان اقدام به ترمیم رنگ خودرو خود نمایید، بهتر است قبل از تهیه رنگ، قلم خش گیر و یا هر مورد دیگری، کد رنگ خودروی خود را پیدا کنید.

کجا می‌توانید کد رنگ را بیابید؟

حداقل به دو روش می‌توان به کد رنگ دسترسی پیدا کرد.

  •  برچسب اطلاعات خودرو
  •  شماره شناسایی خودرو ( VIN )

برچسب اطلاعات خودرو

به برچسب اطلاعات خودرو، SPID ، VCL و یا CIS هم می‌گویند. این برچسب حاوی اطلاعاتی در خصوص رنگ خودرو و اطلاعاتی درباره مدل و سال ساخت خودرو است. آن را با برچسب بازدهی مصرف انرژی اشتباه نگیرید. برچسب انرژی خودرو فقط اطلاعاتی در مورد بازدهی مصرف انرژی ارائه می‌دهد. خودرو های ساخت ایران معمولا” برچسب اطلاعات خودرو ندارند.

این برچسب را می‌توانید در این قسمت ها بیابید:

  • درب سمت راننده
  • سایبان آفتاب سمت مسافر جلو
  • در زیر صندلی راننده
  • داخل فضای کاپوت جلو روی عایق گرمای موتور
  • محفظه چرخ زاپاس

اگر هم نمی‌توانید آن را بیابید از روی کاتالوگ همراه اتومبیل می‌توانید موقعیت آن را پیدا کنید.

وقتی آن را یافتید ، به دنبال کدی بگردید که نام آن با کلمه ای مانند PNT یا paint و یا C/TR مشخص شده است. این کد رنگ اتومبیل شماست.

 

شماره شناسایی خودرو

اگر برچسب اطلاعات خودرو شما حاوی کد رنگ نیست، نگران نباشید. می‌توانید کد رنگ را از روی VIN یا شماره شناسه خودرو بیابید. کد VIN در واقع یک کد استاندارد 17 رقمی شامل اعداد و حروف لاتین است. هر خودرو یک شناسه منحصر به فرد دارد.

به خاطر داشته باشید که کد VIN اتومبیل شما کد رنگ نیست . بلکه کد رنگ را می‌توان از آن استخراج کرد.

برای مثال وب سایت decodethis می‌تواند اطلاعات فنی خودرو و کد رنگ را از روی کد VIN استخراج کند.

معمولا” در اکثر خودرو های داخلی کد VIN به همراه کد رنگ اتومبیل و شماره مدل و اطلاعات دیگر روی پلاک فلزی داخل کابین موتور حک شده است. همچنین این کد بر روی کارت ماشین شما نیز ثبت شده است.

همچنین در ادامه در جدول زیر محل نوشته شدن کد رنگ خودرو در خودروهای مختلف ارائه شده است.

 

سازنده خودرومحل قرارگیری کد رنگ خودرو
سایپامحفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی
ایران خودرومحفظه موتور – روی سینی فن – روی پلاک فلزی
پارس خودرومحفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی
تویوتاروی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
کیاروی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
هیوندایروی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
بی ام ومحفظه موتور – روی پلاک فلزی – یا درب سمت راننده
بنزمحفظه موتور – روی پلاک فلزی – یا درب سمت راننده
دوومحفظه موتور – روی سینی فن – روی پلاک فلزی
لکسوسروی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
مزداروی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
نیسانمحفظه موتور – روی پلاک فلزی – یا درب سمت راننده
پژومحفظه موتور – روی پلاک فلزی
سوزوکیمحفظه موتور – زیر آبپاش – یا درب صندوق عقب – روی پلاک فلزی