Last Updated:

کدام خودروها کارت سوخت شان باطل می شود؟

فرمون

پس از آنکه دولت در ۲۴ آبان ماه با اصلاح قیمت بنزین، نظام سهمیه بندی را بار دیگر برقرار کرد، برخی از شهروندان از ابطال کارت سوخت خودرو یا موتورسیکلت شان متعجب شده بودند. اما داستان از این قرار بود که براساس آئین نامه مصوب هیات دولت، خودرو‌های دارای شرایط فرسودگی، نه تنها کارت سوختشان ابطال می‌شود، بلکه پلیس موظف است از رفت وآمد این خودرو‌ها جلوگیری کند.

ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده

براساس این آئین نامه، خودرو‌های سواری شخصی با عمر ۲۵ سال، سواری دولتی با عمر ۱۵ سال، تاکسی (سواری و ون) با عمر ۱۰ سال، مینی بوس و میدی بوس با عمر ۱۵ سال، اتوبوس درون شهری با عمر ۱۰ سال، اتوبوس برون شهری با ۱۵ سال، کامیون و کشنده با ۲۵ سال عمر، وانت با ۱۵ سال، موتورسیکلت با ۱۰ سال و سایر وسایل نقلیه با گذشت ۲۵ سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب می‌شوند.

ابطال کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث

اما بعد از این ماجرا قانون دیگری نیز کارت سوخت برخی دیگر از خودروها را باطل می کرد و آن قانونی است به اسم قانون بیمه اجباری شخص ثالث که طبق ماده 48 این قانون، هم نیروی انتظامی و هم دیگر نهادهای مربوطه را موظف می کند که کارت هوشمند سوخت برای کسانی که بیمه شخص ثالث ندارند، صادر نشود.

در این قانون آمده است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه و یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه خودداری کند، همچنین در تبصره ای تأکید شده که بیمه مرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند که اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه مذکور را به صورت برخط در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار دهند.

اتفاقی که افتاده آن است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به شرکت ملی پخش که متولی و رابط مردم در زمینه کارت هوشمند سوخت است، لینک ارتباطی بیمه مرکزی را داده و بین سامانه هوشمند سوخت و بیمه مرکزی ارتباط برقرار شده تا به کسانی که بیمه اجباری شخص ثالث ندارند، اخطار دهد که در صورت عدم اقدام برای گرفتن بیمه شخص ثالث، کارت هوشمند سوخت آنها باطل خواهد شد.

روال کار به این صورت است که ابتدا پیامکی در دو فاز برای شما ارسال خواهد شد که البته این پیامک ها اخطار مرحله اول است. البته هنوز زمان دقیقی برای اینکه چه مدت پس از اخطار اول، کارت سوخت کسانی که برای گرفتن بیمه شخص ثالث اقدام نکنند می سوزد، مشخص نشده است؛ اما مطمئنا یک مرحله اخطار دومی نیز وجود خواهد داشت و بعد کارت هوشمند سوخت شما ابطال خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: پیگیری وضعیت کارت سوخت خودرو

برای جلوگیری از غیر فعال شدن همیشگی کارت سوخت چه کار کنیم؟

بیمه شخص ثالث، یک بیمه اجباری و برای ایمنی خود مالکان وسایل نقلیه است، با این وجود افرادی هستند که اقدام به گرفتن بیمه شخص ثالث نکرده اند؛ اگر این افراد بعد از دو مرحله اخطار، نسبت به گرفتن بیمه شخص ثالث اقدام نکنند، کارت هوشمند سوخت آنها ابطال می شود. برای صدور دوباره کارت هوشمند سوخت، باید ابتدا نسبت به گرفتن بیمه شخص ثالث اقدام کنند و سپس درخواست صدور کارت المثنی سوخت بدهند که زمانی حداقل یک‌ماهه را باید منتظر صدور کارت جدید باشند

اگر پیامک ابطال کارت سوخت برایتان ارسال شده باشد چه باید بکنید؟

اگر فردی هستید که بیمه شخص ثالث دارید اما پیامک اخطار ابطال کارت سوخت برایتان ارسال شده باشد، باید به بیمه خود مراجعه کنید و استعلام بگیرید که آیا بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه‌ تان در سامانه بیمه مرکزی ثبت شده یا خیر، چرا که مرجع استعلام، بیمه مرکزی است و اگر در بیمه مرکزی، بیمه شخص ثالث ثبت نشده باشد، آن وسیله نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث شناخته می شود.