Last Updated:

چگونه کارکرد واقعی خودرو را تشخیص دهیم

فرمون

دستکاری کارکرد واقعی خودرو یکی از راه هایی است که به وسیله آن برخی از فروشندگان خودرو اقدام به فروش بالاتر از قیمت خودرو می کنند. در ایران به خاطر رونق بسیار زیاد خودروهای کارکرده متاسفانه بازار کلاه برداری ها و نیرنگ زدن ها در هنگام خرید و فروش خودرو نیز داغ است. پس خوب است که هنگام خرید خودرو اطلاعات فنی نسبت به خودرو و خصوصا تشخیص کارکرد واقعی خودرو داشته باشید که کمترین زیان در هنگام خرید و فروش برای شما اتفاق بیفتد و با اعتماد به نفس به سراغ خرید خودرو بروید.

تشخیص کارکرد واقعی خودرو اگر چه به نظر خیلی حرفه ای و مربوط به کارشناسان خبره خودرو است (که البته همین طور هم هست) ولی راه هایی وجود دارد که شما هم بتوانید حداقل به کارکرد اعلام شده توسط فروشنده شک کنید و پس از آن از یک کارشناس بخواهید که حتما خودرو را بازدید کند.

راه های تشخیص کارکرد واقعی خودرو

میزان سائیدگی پدال، فرمان و دسته دنده

ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می‌دهد. می‌توانید با بررسی اینکه پدال گاز و فرمان چقدر سائیدگی دارند، یا این که دسته دنده در چه وضعیتی هستند، پی به کارکرد خودرو ببرید. البته این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو هم بستگی دارد. اگر میزان سائیدگی بیش از حد معمول باشد شک برانگیز است و اگر پدال ها تازه تعویض و خیلی نو باشند هم جای شک باقی می ماند. علاوه بر پدال ها، باید به میزان سائیدگی دور فرمان و دسته دنده نیز توجه کرد

توجه به رادیاتور خودرو

فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و ... اندکی افزایش می‌یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان از کارکرد بالای خودرو دارد. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌های غیرمنطقی شدید، باید این احتمال قوی را بدهید که کیلومتر خودرو دستکاری شده است. از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر ۱۵۰ هزار کیلومتر تعویض می‌گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود.

بنابراین چنانچه به خودرویی برخورد کردید که میزان کارکرد اعلامی آن از سوی فروشنده پایین، اما فاصله‌های موجود در رادیاتور زیاد بود، به آن شک کنید. ممکن است سوال کنید که این امکان وجود دارد تا مالک خودرو رادیاتور را تعویض کرده باشد. اما باید دقت کرد که معمولا رادیاتور خودرو به زودی قابل تعویض نخواهد بود و مدت زمان زیادی می‌‌خواهد که رادیاتور آن نیاز به تعویض داشته باشد. بنابراین چنانچه مالک خوردو ادعای تعویض آن را داشته باشد، ممکن است خودرو مذکور مشکل دیگری داشته باشد که باید به آن دقت کنید

مطلب پیشنهادی: روش های کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو 

چک کردن دیسک ترمز

چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودرو‌های با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدودا بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌های تیزی خواهد بود، اما برای کیلومتراژ پایین نظیر ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد.

به دیاگ خودرو دقت کنید

تغییر کارکرد خودروها بیشتر مربوط به خودروهای قدیمی و آنالوگ بود. امروزه بسیاری از خودروها از سیستم مرکزی یا همان ECU بهره‌مند هستند که امکان تقلب را پایین آورده است. در صورتی که خودرو موردنظر شما از این سیستم بهره‌مند است، می‌توان برای تشخیص کارکرد خودرو از دیاگ استفاده کنید. چرا که در این خودروها علاوه بر آنکه کارکرد خودرو در پشت فرمان ذخیره و نشان داده می‌شود، در برخی ECU ها هم ذخیر می‌شود.

بنابراین می‌توان از طریق استفاده از دیاگ زدن، به میزان کارکرد خودرو دست پیدا کنید. با این حال باید گفت که هر چند میزان تقلب در اینگونه خودروها نسبت به خودروهای آنالوگ بسیار کمتر است، اما همچنان روش‌های دیگری برای دستکاری میزان کارکرد خودروها وجود دارد که البته می‌توان با استفاده از روش‌های دیگر به آن پی برد.

گارانتی خودرو را چک کنید

بسیاری از خودروهای امروزی از گارانتی برخوردار هستند. مالکان آنها در بسیاری از موارد مانند خرابی خودرو یا ایجاد مشکلات فنی مجبور هستند که به نمایندگی‌های خودرو مراجعه کنند. در آنجا معمولا میزان کارکرد خودرو را در اطلاعات مربوط به سرویس‌ آن ثبت می‌کنند. بنابراین چنانچه میزان کارکرد نشان داده شده در این سرویس‌ها با کارکرد اعلامی از سوی فروشنده یکی نبود، می‌توان به تقلب پی برد.

از آنجا که بسیاری از مالکان خودروها به خاطر حفظ گارانتی مجبور هستند تا هر چند وقت یکبار به نمایندگی مراجعه کنند، لذا بررسی اطلاعات مربوط به سرویس‌های خودرو می‌تواند منبع خوبی برای تشخیص میزان واقعی کارکرد باشد. البته باید در نظر گرفت که بسیاری از خوردوها ممکن است دارای گارانتی نبوده یا آنکه افراد به طرق مختلف بتوانند اطلاعات را دستکاری کنند.

توجه به سال تولید خودرو

سال تولید هر خودرو می‌تواند منبع بسیار خوبی برای تشخیص کارکرد خودرو باشد. معمولا هر خودرو در سال باید کارکردی بین 20 تا 30 هزار کیلومتر داشته باشد. می‌توانید تعداد سال‌های بعد از تولید را در این اعداد ضرب کنید. اگر نتیجه ضرب کردن اعداد با آنچه که فروشنده می‌گوید، چندان منطقی نباشد، بهتر است از خرید آن منصرف شوید. البته علاوه بر اینگونه محاسبات، سال تولید خودرو به خودی خود می‌تواند معیار مناسبی برای خرید یا نخریدن آن باشد.

طبیعی است هر اندازه سال تولید یک خودرو به سال‌های قبل برگردد، آن خودرو استهلاک و فرسودگی بیشتری دارد. با این حال، ممکن است برخی از خودروها علی‌رغم آنکه سال تولید آنها به چندین سال قبل برگردد، اما کارکرد زیادی نداشته باشند که معمولا به ندرت می‌توان از این موارد را یافت.

مطلب پیشنهادی: نکات کلیدی و مهم در قولنامه خودرو 

بررسی ویژگی‌های شخصیتی فروشنده

شخصیت فروشنده خودرو اصلی‌ترین نکته در خرید خودروهای دست دوم است. آیا فروشنده از آشنایان و دوستان شما است، آیا او یک دلال بازار خودرو است یا آنکه تنها یک مصرف‌کننده بوده و بنا به دلایلی قصد فروش خودرو خود را دارد. از همه‌ مهم‌تر با توجه به نحوه صحبت کردن و استدلال‌های او در فروش خودرو می‌توان به امکان تقلب در کارکرد خودرو پی برد.

باید دقت کرد که دلالان بازار خودرو معمولا از انواع و اقسام ترفندها در بیان ویژگی‌های خودرو خصوصا در مورد کارکرد آن بهره خواهند برد که باید به آنها توجه کرد.

از کارشناسان کمک بگیرید

چنانچه شما بتوانید فردی مطلع و مورد اعتماد را برای بررسی خودرو با خود به همراه داشته باشید، تا حد زیادی می‌توانید از خرید خودروهایی با کارکرد تقلبی جلوگیری کنید. بهتر است فردی را انتخاب کنید که به اندازه کافی از ویژگی‌های فنی خودرو آگاهی داشته باشد. و در بازار خرید و فروش خودرو نیز حضور داشته و از ترفندهای متقلبان آگاهی داشته باشد. از همه مهم‌تر شما باید فردی را با خود همراه کنید که اطمینان کامل به وی داشته باشید.

با این حال، حتی اگر فرد کاملا مجربی را نیز پیدا نکردید، بهتر است فرد دیگری را با خود به همراه داشته باشید. چرا که معمولا نظر دو فرد می‌تواند درست‌تر باشد.