Last Updated:

چگونه خط و خش ماشین را برطرف کنیم؟

فرمون

به وجود آمدن خط و خش روی بدنه اتومبیل امر اجتناب ناپذیر است و برای بسیاری از راننده‌ها حتما اتفاق افتاده است. اما خیلی از این خط‌ ها را می‌توان به آسانی از بین برد و درست کرد. با ما همراه باشید تا با راه‌ها و مراحل از بین بردن‌ آنها آشنا شوید.

تشخیص

بسیاری از خط افتادگی‌های بدنه اتومبیل در اصل خط‌ افتادگی نیست و بهتر است ابتدا تشخیص دهیم. برای اینکار می‌توانید ناخن خود را بر روی سطح آسیب دیده بکشید تا متوجه شوید که محل گود شده یا رنگ بر روی آن نشسته است. اگر این خط در اثر کشیده شدن لاستیک، پلاستیک یا حتی رنگ وسیله‌ای دیگر ایجاد شده باشد، به سادگی با کمی اسپری ورنی یا پاک‌کننده چسب برداشته می‌شود.

شستشو

برای ترمیم خط افتادگی، از شستشوی قسمت مخدوش شروع کرده و سپس آن را به خوبی خشک کنید. می‌توانید از مواد شوینده قلیایی مانند شامپو‌های سر معمولی برای تمیز کردن سطح بدنه اتومبیل استفاده کنید.

نکته: شوینده‌های قوی و اسیدی می‌تواند به رنگ بدنه اتومبیل شما آسیب برساند و آن را کدر کند، به همین دلیل اگر می‌توانید از مواد شوینده تخصصی خودرو‌ها استفاده کنید در غیر این صورت از شوینده‌های ضعیف قلیایی برای این امر بهره‌ ببرید.

سنباده زدن

برای ترمیم خط افتادگی شما نمی‌توانید خط را پاک کنید، بلکه باید رنگ اطراف قسمت آسیب دیده را بسایید تا با عمق خط همسطح شود. این امر برای این است که خراش بوجود آمده بر روی سطح بدنه اتومبیل صاف شده و فرایند ترمیم رنگ راحت‌تر انجام شود.

از کاغذ سنباده بسیار نرم ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ خشک و تر که در فروشگاه‌های لوازم صافکاری و رنگ خودرو پیدا می‌شود استفاده کنید. کاغذ سنباده را روی یک بلوک چوبی اندازه دستان قرار داده و آنرا در آب سرد فرو ببرید، می‌توانید یکی دو قطره مایع ظرفشویی به آب اضافه کنید تا لیزی بیشتری پیدا کند و کار ساییدن را مطمئن‌تر کند.

ساییدن را از بالا تا پایین خط انجام دهید و هر چند وقت یک بار سنباده را در آب خیس کنید. باید نرم و آهسته کار کنید و تا زمانی که رنگ واکس محو نشده است به کار ادامه دهید.

در این زمان، محل سنباده زده را خشک کرده و برای اطمینان از محو شدن خط، آنرا به خوبی بررسی کنید. اگر لایه شفاف را رد کرده و در ظرف آب سنباده ذرات رنگ مشاهده می‌کنید، باید اسپری شفاف را روی آن بپاشید. اگر رنگ خودرو شما از نوع معمولی و فاقد لایه شفاف است، مقدار زیادی رنگ در آب مشاهده خواهید کرد.

پس از سمباده اولیه، بر روی ناحیه خراش دیده خمیردندان بزنید و با یک دستمال نرم به صورت دورانی آن را بر روی ناحیه آسیب دیده پخش کنید و دوباره با بهره‌گیری از یک ماغذ سمباده نرم، خط و خش‌ها را سمباده بزنید، این امر باعث راحت‌تر شدن فرایند رفع خراش‌های بدنه اتومبیل می‌شود.

پولیش

بعد از سمباده زدن و صیقل کردن خراش‌ها نوبت به پولیش‌کاری می‌رسد. محل آسیب دیده را دوباره با آب سرد بشویید و با یک حوله خشک کنید، کمی پولیش بر روی یک دستمال و یا پد نرم بمالید و به صورت دورانی ناحیه آسیب دیده را پولیش‌ بزنید. در نظر بگیرید که برای رفع خط و خش سطحی بدنه باید از پولیش‌های نرم و ضعیف استفاده شود تا آسیبی به لایه‌های زیرین رنگ بدنه خودرو وارد نشود. پولیش زدن را تا زمانى که خراش به طور کامل از بین برود ادامه دهید و سپس با بهره‌گیری از واکس‌های مخصوص بدنه خودرو، نواحی خراش دیده را واکس بزنید.

پس از واکس زدن بدنه اتومبیل، حدود ۲ ساعت بدنه خودرو را رها کنید تا مواد پولیش استفاده شده به خوبی جذب شود، سپس می‌توانید خودروتان را بشویید تا مطمئن شوید اثری از خط و خش‌ها بر روی بدنه اتومبیل بجا نمانده است.

[irp posts="617" name="راهنمای خرید خودرو دست دوم"]