Last Updated:

چرا به گواهینامه موتورسیکلت نیاز داریم؟

فرمون

زمانی که در شهرهای بزرگی مثل تهران و یا کلان شهرهای دیگر زندگی می‌کنید، مطمئن باشید اگر در راندن موتورسیکلت مهارت داشته باشید و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی موتورسیکلت برانید، یکی از بهترین وسیله‌های نقلیه برای دور زدن ترافیک و زود رسیدن به مقصد و کاروبار را در اختیار خواهید داشت. همچنین اگر در شهرهای کوچک زندگی می‌کنید و از موتور استفاده می‌کنید بدانید که اطلاع از قوانین موتورسواری ضامن سلامت شماست. پس به گواهینامه موتورسیکلت نیاز جدی خواهید داشت.

 چرا نباید بدون گواهینامه موتورسیکلت رانندگی کنیم؟

اگر بدون گواهینامه موتورسیکلت رانندگی کنید و حادثه‌ای برایتان پیش آید، مثل تصادف با ماشین و یا عابر پیاده، فکر می‌کنید که از لحاظ قانونی چه اتفاقی برای شما می‌افتد؟ بگذارید مثالی بزنیم: شما با راننده‌ای تصادف کرده‌اید که در حین رانندگی مست بوده است، تا وقتی‌که گواهینامه ندارید، مقصر شما هستید. خسارت خودرو را هم باید پرداخت کنید. درعین‌حال بیمه هیچ مسئولیتی در قبال شما نمی‌پذیرد.

اگر گواهینامه ندارید، بیمه بیشتر یک برگه دکوری است. اگر خدای نکرده به عابر بزنید، اتفاق بسیار بدی می‌افتد. اگر عابر فوت کند، قتل عمد محسوب می‌شود. اگر ولی دم به دنبال قصاص نباشد، تازه‌وارد فاز دیه می‌شوید. بیمه یا خودش را کنار می‌کشد، یا اگر وکیل درست حسابی در دادگاه باشد، ظاهرا قوانینی وجود دارد که طبق آن، بیمه دیه عابر را پرداخت می‌کند، اما به همراه جمعی از وکلای کارکشته، به‌عنوان شاکی خصوصی، رأساً وارد عمل شده و مبلغی که به عابر پرداخت شده را از شما می‌گیرد. پس می‌بینید که چقدر گواهینامه موتورسیکلت می‌تواند مهم باشد و مهم‌تر از آن این‌که اتفاق تنها یک‌بار می‌افتد.

آیا شرایط گرفتن گواهینامه موتورسیکلت را دارید؟

شرایط گرفتن گواهینامه موتور تقریباً همانند شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی پایه 3  است. اما با این تفاوت که بانوان نمی‌توانند برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت ثبت نامه کنند. سن گرفتن گواهینامه موتور برای آقایان نیز ۱۸ سال است و وضعیت نظام‌وظیفه هم باید مشخص باشد(طبق قانون جدید به کارت پایان خدمت نیازی ندارید). با دارا بودن این شرایط و در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه می‌توانید به آموزشگاه‌های رانندگی که دوره‌های گواهینامه موتورسیکلت ارائه می‌دهند مراجعه کنید.

به کدام آموزشگاه‌ها مراجعه کنیم؟

اگر در تهران زندگی می‌کنید، سایت پلیس به‌علاوه ۱۰، فهرست آموزشگاه‌های منتخب موتور را به روی سایت خودش قرار داده است. این آموزشگاه‌ها از تعداد انگشتان دست کمتر هستند و تمامشان در حومه پخش شده‌اند. آموزشگاهِ «نزدیک» در تهران وجود ندارد. باید آموزشگاهی را انتخاب کنید که «کمتر» دور باشد. نزدیکترین‌هایشان به مناطق مسکونی، میدان حر، جنت‌آباد و خیابان هنگام هستند.

یادتان باشد که حتما پیش از مراجعه حضوری با آموزشگاه تماس بگیرید و اطلاعات دقیق را به دست بیاورید.

هزینه گواهینامه موتورسیکلت چقدر است؟

برای دور ماندن از همه مشکلاتی که در بالا گفتیم فکر می‌کنید چقدر باید هزینه کرد؟ هزینه گرفتن گواهینامه موتور نسبت به گواهینامه پایه ۳ پایین‌تر است. تنها برای کلاس‌های تئوری باید به ازای ۱۶ ساعت کلاس تئوری مبلغ ۷۰ هزار تومان پرداخت کنید. پس از ۸ جلسه کلاس تنوری، یک امتحان مقدماتی آیین‌نامه می‌دهید و اعزام می‌شوید به شهرک آزمایش.

یادتان باشد که برای گواهینامه موتور، آموزش عملی اختیاری است

چه مدارکی برای ثبت نام همراه داشته باشیم؟

مدارک مشخص‌کننده وضعیت خدمت: اشتغال به تحصیل، پایان خدمت، معافیت، کارت پرسنلی، برگ اعزام. (اگر برگه فراغت دارید و منتظر تحصیل در مقطع بعدی هستید، اصرار کنید که ثبت‌نامتان کنند، و نهایتاً نتیجه استعلام کامپیوتری مشخص می‌کند که می‌توانید ثبت‌نام کنید یا خیر. اگر غیرمجاز بودید، به اجبار باید دفترچه خدمت پر کنید که خودش یک هفته‌ زمان می‌برد)

۸ قطعه عکس رنگی. این عکس باید جدید باشد، عکس شناسنامه نباشد، ریش و مو مطابق عرف، گوش پیدا باشد، زمینه سفید باشد، پیرهن سفید نباشد.

۶۰ هزار تومان وجه نقد

اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه ماشین در صورت وجود

 

در آزمون عملی موتور چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در شهرک آزمایش آزمون عملی انتظار شما را می‌کشد. البته پیش از آزمون عملی مدارک را تحویل می‌دهید و آزمون آیین‌نامه خواهید داد. آزمون عملی به نحوی است که باید موتور را به صورت زیگزاگ از بین موانع عبور دهید.

شاید با تماشای موانع به نظرتان بیاید کار ساده‌ای است اما باید بدانید که بسیاری از افراد که مدت‌هاست با موتور کار می‌کنند نیز ممکن است در این آزمون بارها رد شوند.  چون در این امتحان نباید به موانع برخورد کنید، نباید روی خطوط بروید، دستتان نباید بلرزد، نباید پایتان از روی رکاب برداشته شود، باید مقدار گاز را دقیق تنظیم کنید و باید بتوانید سرعت موتور را با کلاچ تنظیم کنید.

در طی این آزمون باید به افسر نشان دهید که علاوه بر آنکه کامل بدون نقص از موانع عبور کردید، کاملاً به موتور مسلط هستید.