Last Updated:

چرا بنزین سوپر بزنیم؟

فرمون

بعد از گران شدن بنزین، بحث بنزین سوپر بسیار داغ شده بود و صحبت در خصوص این که بنزین سوپر بزنیم یا نه تحت تاثیر ماجرای گران شدن بنزین قرار گرفت. جالب است بدانید که بخشی از مشکلات فنی موتور خودرو می تواند ناشی از همین مسئله بنزین و استفاده از بنزین نامناسب باشد.

این مقاله قصد دارد تا به این سوال بپردازد که بنزین سوپر بزنیم یا نه و این بنزین به درد چه نوع خودروهایی می خورد.

به‌طور خلاصه عدد اکتان میزان اشتعال و خودسوزی بنزین را مشخص می‌کند و هرچه این عدد بالاتر باشد کیفیت سوخت بالاتر بوده و درجه خودسوزی بنزین پایین‌تر است.

دانستن عدد اکتان و نوع بنزین مناسب خودرو توسط مالکان امری مهم است که سبب استفاده‌ی بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود. پس طبیعی است که توجه به این نکته در مورد خودروهایی که می‌بایست از بنزین سوپر استفاده کنند ضرورت بیشتری می‌یابد.

زیرا اگر در خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر استفاده شود، فقط از توان خروجی خودرو کاسته می‌شود، در حالی که خودروهایی که نیاز به بنزین سوپر دارند در صورت عدم استفاده، در درازمدت صدمات جدی موتوری و قطعات مرتبط مانند پیستون، شاتون ، میل‌لنگ و حتی بلوک سیلندر را تجربه می کنند.

عموم افراد بر این باورند که استفاده از بنزین سوپر، کارایی بهتر و استهلاک کمتری برای موتور به ارمغان آورده و به‌ اصطلاح تمیزتر می‏ سوزد.

تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی

تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی 88 و در سوپر 91 است!!! در دیدگاه اکثر کارشناسان بنزین معمولی دارای عدد اکتان بین 85 تا 90 و بنزین سوپر دارای اکتان بالای 90 است.

به‌ طور خلاصه عدد اکتان میزان اشتعال و خودسوزی بنزین را مشخص می‌کند و هرچه این عدد بالاتر باشد کیفیت سوخت بالاتر بوده و درجه خودسوزی بنزین پایین‌تر است. به عبارت دیگر بنزین سوپر در مقابل احتراق مقاومت بیشتری داشته و در فشارهای بالاتر انفجار صورت می‌گیرد.

باید توجه داشت که خودسوزی به معنی آن است که بنزین بدون جرقه شمع منفجر می‌گردد؛ این امر برای سوخت خوب اصلا قابل قبول نیست و یک سوخت خوب حتما باید توسط جرقه شمع مشتعل گردد و هر چقدر شعله احتراق به صورت یکنواخت پخش شده و به پیستون برسد انرژی مفید بیشتری را تولید خواهد نمود.

مطلب پیشنهادی: خودرو پس از روشن شدن چراغ بنزین تا چند کیلومتر می‌رود؟

نحوه و کیفیت احتراق بنزین علاوه بر ساختار داخلی آن، تابع شرایط محیطی نیز هست. چنانچه سازنده بنزین مناسب برای خودروی شما را اعلام نکرده است یا به هر دلیل احساس مثبتی نسبت به عملکرد سوخت خودرو ندارید می‌توانید از نکات ذیل که مبتنی بر شرایط محیطی هستند جهت تعیین اکتان بنزین خودرو خود استفاده نمایید:

شرایط محیط عاملی برای تعیین نوع سوخت

برای تشخیص نوع بنزین مناسب مورداستفاده می‌بایست به چند عامل محیطی اصلی که در تعیین عدد اکتان واقعی تأثیرگذارند، توجه نمود:

ارتفاع از سطح دریا

هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی می‌شود و عدد اکتان واقعی بنزین بالاتر است. در مناطق کم ارتفاع همچون شمال کشور به علت ارتفاع کم از سطح دریا با افزايش شديد صدای موتور روبرو خواهید شد که دليل آن نيز تأثیر ارتفاع بر عدد اکتان است. بنابراین در استان‌هایی نظیر تهران، آذربایجان‌ها، کرمانشاه و … كه بسيار بالاتر از سطح دريا است استفاده از بنزين معمولي توصیه می‌گردد حال‌آنکه در شهرهاي شمالي و یا جنوبی نظیر اهواز، بندر عباس و … استفاده از بنزین سوپر مناسب‌تر است.

ميزان رطوبت و دمای هوا

هرچه میزان رطوبت هوا بیشتر باشد و همچنین دمای هوا کاهش یابد، عدد اکتان بالاتر می‏رود. پس در هوای سرد و مرطوب از بنزین معمولی و در هوای گرم و خشک از بنزین سوپر استفاده کنید.

از چه نوع بنزینی استفاده کنیم؟

شاید بهترین راه برای تشخیص نوع بنزین مناسب برای هر خودرو، مراجعه به دفترچه دستورالعمل سازنده خودرو است که عدد اکتان سوخت مختص آن خودرو درج‌شده است.

البته بر اساس تجربیات کارشناسان در این زمینه باید اشاره کرد که به‌طورکلی چنانچه از خودروهای کم‌توان (کمتر از ۱۰۰-۱۲۰ اسب بخار) و نه‌چندان لوکس تولید داخل استفاده می‌کنید(پراید، سمند، پژو ۴۰۵ و ..) تفاوت چندانی با استفاده از بنزین سوپر بجای معمولی مشاهده نخواهید کرد، ولی خودروهای وارداتی و گران‌قیمت به علت کارایی بالای موتورها و جلوگیری از هزینه‌های ناشی از صدمات، نیاز به بنزین سوپر دارند.

شایان‌ذکر است در خودروهای با موتور توربو به علت نسبت تراکم‌های متغیر و بالا در شتاب گیری اکیداً استفاده از بنزین سوپر توصیه می‌گردد.

البته بر اساس تجربیات کارشناسان در این زمینه باید اشاره کرد که به‌طورکلی چنانچه از خودروهای کم‌توان (کمتر از 100-120 اسب بخار) و نه‌چندان لوکس تولید داخل استفاده می‌کنید(پراید، سمند، پژو 405 و ..) تفاوت چندانی با استفاده از بنزین سوپر بجای بنزین معمولی مشاهده نخواهید کرد، ولی خودروهای وارداتی و گران‌قیمت به علت کارایی بالای موتورها و جلوگیری از هزینه‌های صدمات ناشی از پدیده ناک (Knock)، نیاز به بنزین سوپر دارند.

شایان‌ ذکر است در خودروهای با موتور توربو به علت نسبت تراکم‌های متغیر و بالا در شتاب گیری اکیداً استفاده از بنزین سوپر توصیه می‌گردد. البته کیفیت بنزین داخلی بسیار محل بحث است و برخی از کارشناسان بر این باورند که به دلیل کیفیت پایین بنزین داخل، همواره بهتر است که از بنزین سوپر استفاده شود؛ هر چند این کیفیت پایین همیشه از طرف مسئولین و متولیان امر، تکذیب شده و همواره بر کیفیت مناسب بنزین داخل، تاکید داشته و دارند!

بنزین سوپر:

• در هوا گرم

• در هوا خشک

• در شهرهایی با ارتفاع کم نسبت به دریا (مانند: رشت، بوشهر، اهواز، ساری، قم و سایر)

• در موتورهای توربو

بنزین عادی:

• در هوا سرد

• در هوا مرطوب

• در شهرهایی با ارتفاع زیاد نسبت به دریا (مانند: شهرکرد، یاسوج، کرمان، همدان، تهران و سایر)