Last Updated:

پیگیری کارت خودرو با اس ام اس

فرمون

همان طور که می دانید هنگامی که خودرویی را خریداری می‌کنید، اطلاعات مربوط به آن در کارتی ثبت می‌شود که با آن مالکیت شما نسبت به ماشین خریداری شده اثبات می‌شود و به آن کارت خودرو می گویند. وجود این کارت مهم ترین چیزی است که در هنگام رانندگی به آن نیاز پیدا خواهید کرد. پس وجود آن برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت برای همین در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین روش های پیگیری کارت خودرو آشنا کنیم و این که آیا می شود از طریق اس ام اس و پیامک پیگیر کارت خودرو شد یا خیر. با ما همراه باشید.

کارت خودرو چیست؟

همان‌طور که می‌دانید کارت خودرو همان کارتی است که شامل تمام اطلاعات و مشخصات خودرو مانند شماره پلاک، شماره VIN، نوع و مدل خودرو، رنگ و مشخصات فنی خودرو و همچنین مشخصات مالک خودرو از قبیل نام، کد ملی، نام پدر و کدپستی است. کارت ماشین نشان‌دهنده مالکیت شما است که باید تا زمان استفاده از خودرو خود به‌همراه داشته باشید.

آیا پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک ممکن است؟

بسیاری به دنبال راهی برای پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک هستند، این در حالی است که اساسا در بین روش های موجود برای پیگیری کارت خودرو، روش پیامکی وجود ندارد. بنابراین همه کاربران باید برای پیگیری کارت خودروی خود از روشی غیر از روش پیامکی اقدام کنند. یادآوری می کنیم که شماره پیامک های زیادی در مورد خدمات و سرویس های پلیس راهور در سایت های مختلف عنوان شده است، اما هیچ یک از این سرشماره های پیامکی برای پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک تعریف نشده اند. سرویس پیامک استعلام خلافی، سرویس پیامک استعلام کارت سوخت و سرویس پیامک استعلام گواهینامه معروفترین و پر کاربردترین سرویس های پیامکی هستند که در مورد کارت های مختلف به غیر از کارت خودرو کاربرد دارند.

بهترین روش‌های پیگیری کارت خودرو

وقتی پیگیری کارت خودرو با پیامک امکان پذیر نباشد، سوال مهم این است که با چه روش‌هایی می توان وضعیت صدور و ارسال کارت خودرو را پیگیری کرد. در ادامه این روش‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

1. مراجعه به سایت اداره پست

اصلی‌ترین روش برای پیگیری کارت خودرو این است که به سایت رسمی اداره پست به آدرس najatracking.post.ir مراجعه کنید. سایت اداره پست خدمات و سرویس‌های بسیار زیادی را در مورد مرسولات سازمانی متعدد ارائه می دهد که کارت خودرو تنها یک نمونه از این مرسولات سازمانی است.

در صفحه‌ای که برای شما باز می شود می توانید مرسولات سازمانی (شناسنامه، کارت خودرو، کارت سوخت، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری) را رهگیری کنید. بنابراین از قسمت مربوطه برای پیگیری کارت خودرو، گزینه کارت خودرو را انتخاب کنید و پس از وارد کردن شماره پلاک خودرو و کد امنیتی، دکمه "جستجو " را فشار دهید و منتظر بمانید تا نتیجه برای شما نشان داده شود.

2. تماس با واحد ارتباط با مشتریان شرکت پست

اگر به هر دلیلی نتوانستید از طریق سایت اداره پست هم وضعیت کارت خودروی خود را پیگیری کنید، می توانید به صورت تلفنی مرسوله خود را پیگیری کنند. بنابراین در صورت داشتن هرگونه ابهام، سوال و نیاز به اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 84470000-021 واحد ارتباط با مشتریان شرکت پست تماس بگیرید و مورد را پیگیری کنید. گرچه سیستم‌های ارتباطی اداره پست بسیار دقیق و هوشمند هستند، اما به هر حال در هر سیستمی احتمال اشتباه وجود دارد. با تماس با این شماره می توانید مشکل خود را پیگیری کنید.

3. پیگیری کارت خودرو برگشتی با کد USSD

از طریق کد #193* نیز می‌توانید رهگیری مرسولات سازمانی خود را انجام دهید. پس از شماره‌گیری این کد، عدد 1 مربوط به رهگیری مرسوله را وارد کنید و سپس بارکد 13 یا 20 و یا 24 رقمی را وارد کنید و منتظر پاسخ سامانه بمانید.

برگشت خوردن کارت خودرو

حتما در ثبت آدرس و اطلاعات خود بسیار دقت کنید تا بسته پستی بدون دردسر به‌دست شما برسد، اما درصورتی‌که کارت خودرو به هر دلیلی به‌دست مالک آن نرسد چه خواهد شد؟ در این حالت کارت ماشین برگشت می‌خورد و کارت شما اصطلاحا برگشتی می‌شود. اگر آدرس‌ پستی شما دقیق نباشد یا زمانی‌‌که مامور پست به آدرس شما مراجعه می‌کند، شخصی در محل حضور نداشته باشد؛ پستچی موظف است 3 مرتبه مرسوله را به‌همان آدرس ببرد، اگر بعد از سه بار ارسال، باز هم بسته برگشت بخورد، کارت ماشین تا 3 ماه در اداره‌پست نگهداری خواهد شد. در این مدت شما باید فقط با مراجعه حضوری به باجه‌های معطله‌ اداره‌پست نسبت به دریافت کارت خودروی خود اقدام کنید.

اگر در این مدت سه ماهه کارت خود را دریافت نکرده باشید، دیگر اداره پست پاسخگوی شما نخواهد بود و مجبور هستید تا از طریق ناجا پیگیری کنید. برای این‌کار باید به یکی از ادارات پلیس+10 مراجعه کرده و از وضعیت کارت ماشین خود مطلع شوید.

بنابر گفته‌های معاون فني مهندسي و خدمات ترافيك پليس راهور ناجا، اگر از زمان صدور سند کمتر از 6 ماه گذشته باشد، مجدد چاپ شده و توسط پست به آدرس مربوطه ارسال می‌شود، اما چنانچه این زمان بیشتر از 6 ماه باشد، باید مالک یا نماینده قانونی او به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کند(در گذشته این کار از طریق مراجعه به شهرک آزمایش انجام می‌شد). در زمان مراجعه به این مراکز، مالک باید وسیله نقلیه و مدارک مالکیت و احراز آدرس خود را به‌همراه داشته باشد.