Last Updated:

چرا باید از پر کردن بیش از حد باک بنزین خودداری کرد؟

فرمون

آیا باک را پر کنیم یا نکینم؟ این سوالی است که همیشه جواب های متفاوتی داشته است، خودروها از نظر حجم باک و میزان مصرف بنزین با یکدیگر متفاوت اند و بنابراین میزان بنزینی که باید وارد باک هر اتومبیل شود، نیز یکسان نیست. اما موضوعی که برای همه خودرو ها صدق می‌کند این است که نباید باک خودوری خود را پر کرد و این موضوع هیچ ربطی به مواردی که به آن اشاره کردیم ندارد. اما چرا نباید این کار را انجام داد؟ این مقاله دقیقا می خواهد با دلایل متعدد ثابت کند که چرا نباید باک بنزین را به طور کامل پر کرد. با ما همراه باشید.

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم، دلایل زیادی وجود دارد که به واسطه آن‌ها، نباید باک بنزین را کاملا پر کرد. این دلایل به شرح زیر هستند:

انفجار باک بنزین

این مورد بیشتر مربوط به خودروهای قدیمی است که در حین فرآیند بنزین زدن، بخار بنزین از باک خارج می‌شد که صدمات جبران ناپذیری برای محیط زیست داشت. همچنین ممکن بود بخار ناشی از بنزین که ماده‌ای فرار است باعث ایجاد انفجار در باک و خودرو گردد. اما خوشبختانه این موضوع در خودروهای تولید سال‌های پیش مرتفع شده و با اضافه شدن قطعه‌ای به نام فیلتر کنیستر، خروج بخار بنزین و ریسک انفجار باک، بسیار کاهش یافته است.

آسیب‌دیدن سیستم کنیستر

در حال حاضر اکثر خودروها مجهز به فیلتر کنیستر هستند. این فیلتر با کربن پر می‌شود و به طور پیوسته بخار بنزین را رصد می‌کند تا بخار بنزین را به چرخه سوخت خودرو بازگردانده و آن را در فرایند احتراق بسوزاند. به این ترتیب از متصاعد شدن بخار بنزین به بیرون، جلوگیری به عمل خواهد آمد و ریسک آتش سوزی از بین می‌رود. زمانی که اصرار به پر شدن بیش از حد باک داریم در واقع صدمه به فیلتر کنیستر می‌زنیم. فیلتر مورد نظر نسبتا گران قیمت است و تعویض آن می‌تواند هزینه اضافی را برای ما به وجود آورد.

ریختن بنزین روی زمین

ممکن است با توجه به جدی نگرفتن اخطار نازل به قطع، حین بنزین زدن به خودرو، اصرار به زدن بنزین بیشتر کنیم که در این صورت امکان پاشیدن بنزین از باک به بیرون و روی زمین وجود خواهد داشت. این زمانی اتفاق می‌افتد که ما برای فرار از قطع کردن نازل، آن را کمی از باک بیرون می‌آوریم تا جریان بنزین را قطع نکند و به این شکل موجب پاشیدن بنزین روی زمین می‌شویم.

حالا با توجه به این که بنزین ماده‌ای به شدت فرار است، بخار آن روی هوا آتش می‌گیرد و به دلیل اکتان داخل بنزین به شدت ایجاد انفجار می‌کند. چنین چیزی باعث بروز خسارات جانی و مالی می‌گردد و می‌تواند زمینه آتش سوزی بزرگی فراهم آورد. این اتفاق می‌تواند مهم‌ترین علت آتش گرفتن خودرو در پمپ‌های بنزین باشد که با کمی دقت می‌توان از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.

چگونه حرفه‌ای بنزین بزنیم؟

برای این‌که بتوانیم بهتر بنزین بزنیم روش‌هایی هستند که باید آنها را رعایت کرد.

۱. قبل از تخلیه کامل باک، بنزین بزنید

زمانی به پمپ بنزین بروید که هنوز باک بنزین خودروی شما تخلیه نشده است. بهترین زمان برای بنزین زدن موقعی است که باک اتومبیل شما نصفه یا در حالت یک‌سوم قرار دارد. دلیل این موضوع هم آن است که بنزین خیلی زود تبخیر می‌شود و هرچقدر باک خالی باشد، هوای گرم بیشتری در آن قرار دارد و بنزین درون باک زودتر تبخیر می‌شود.

۲. هنگام تخلیه بنزین درون مخزن جایگاه سوخت رسانی، بنزین نزنید

شاید شما هم سوخت‌گیری پمپ بنزین توسط تانکرهای حمل سوخت را دیده باشید. در این هنگام بنزین نزنید زیرا درون مخازن پمپ بنزین ذرات آلوده‌ای وجود دارند که ته‌نشین شده‌اند و به دلیل فشار بالای ورود بنزین به درون مخزن پمپ بنزین این آلودگی‌ها با کل حجم بنزین موجود ترکیب می‌شود. در صورت بنزین زدن در چنین شرایطی ذرات آلوده می‌توانند برای اتومبیل شما مشکل‌ساز شوند.

۳. در زمانی که هوا سرد یا خنک است، بنزین بزنید

در هنگام صبح یا در زمانی که هوا خنک‌تر است بنزین بزنید. بنزین در هوای خنک حالت منقبض و در شرایط گرم منبسط می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا بنزین در هوای گرم به بخار تبدیل شود و بنزینی که شما وارد باک اتومبیل خود می‌کنید، همراه با بخار زیادی باشد.

مطلب پیشنهادی: خودرو پس از روشن شدن چراغ بنزین تا چند کیلومتر می‌رود؟

هنگامی که نازل پمپ بنزین جریان بنزین را قطع کرد بنزین زدن را ادامه ندهید!

وقتی در پمپ بنزین در حال سوخت‌گیری خودرو هستید هنگامی که نازل پمپ جریان بنزین را به‌منزله پر شدن باک بنزین قطع کرد به بنزین زدن ادامه ندهید. معمولاً عده‌ای پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند؛ یا احساس می‌کنند که بنزین بیشتری در باک جا می‌شود و با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن نازل تا دهانه باک بنزین این کار را تا پر شدن کامل باک و گاهاً سرریز شدن آن ادامه می‌دهند که کار کاملاً اشتباهی است.

پر کردن باک بنزین، باعث ورود بنزین به داخل کنیستر می‌شود و موجبات خرابی آن را فراهم می‌کند. ازطرفی پرکردن بیش از اندازه باک موجب ریختن بنزین روی زمین می‌شود و علاوه‌بر کثیف شدن و بوگرفتن لباس، ممکن است باعث به‌وجود آمدن خطرات مهمی مانند آتش‌سوزی و انفجار در جایگاه سوخت شود.

با توجه به موارد گفته شده پیشنهاد می‌کنیم هرگز سعی نکنید که باک بنزین خودروی خود را بیش از اندازه پر کنید زیرا همانطور که توضیح دادیم این کار ممکن است ایرادات و آسیب هایی را برای خودروی شما به‌وجود بیاورد.