Last Updated:

10 مرحله پاک کردن موتور خودرو

فرمون

شاید از خودتون سوال کنید که چرا دیگر باید موتور ماشین را تمیز کرد؟ مگر اصلا کثیف می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله موتور خودرو هم مانند سایر بخش های آن کثیف می شود. در واقع کثیفی های جاده و خیابان و نمکی که روی خیابان برای آب کردن برف ریخته می شود بهترین تولیدکننده ی زنگ در موتور خودرو هستند و تمیز کردن مرتب آن می تواند مانع از زنگ زدن موتور شود و همچنین باعث افزایش طول عمر آن می شود. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه شستن موتور خودرو و همچنین قطعات داخل موتور خودرو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

چند اقدام ابتدایی برای شست و شوی موتور خودرو

یک مکان مناسب را انتخاب کنید

جایی که شما موتور خود را تمیز می کنید، اولین قدم مهم است که باید در این فرآیند در نظر بگیرید. تخلیه آب آلوده به فاضلاب و یا خیابان های شهر غیر قانونی است، بنابراین باید محل امنی را پیدا کنید که در آن دفع آب موتور می تواند به طور مناسبی جمع آوری شود.

بسیاری از مغازه های شستشوی ماشین جای خاصی را برای تمیزکردن موتور آماده می کنند، حتما برای این کار به آن مکان ها بروید تا دفع صحیح به درستی انجام شود.

توصیه: هرگز موتور داغ را تمیز نکنید، چون ریختن آب سرد بر روی موتور داغ می تواند به آن آسیب برساند. یک موتور داغ نیز می تواند سبب خشک شدن رطوبت سنج شود و لکه هایی را بر جا می گذارد. بگذارید موتور به طور کامل خنک شود. تمیز کردن دهانه موتور در صبح و قبل از روشن کردن خودرو بهترین روش انجام است.

مواد لازم برای شستن موتور خودرود را آماده کنید

• سطل • برس تمیز کننده یا ابر ظرفشویی • دستکش • موتور شوی • کیسه های پلاستیکی • عینک ایمنی • جاروبرقی و یا لوله هوای آزاد • آب، ترجیحاً داغ • شلنگ آب با نازل راه انداز برای کنترل جریان آب و یا یک بطری اسپری

مراحل تمیز کردن و شستن موتور ماشین

 

1- بخش هایی که نباید خیس شوند را بپوشانید

آلترناتور را پیدا کرده و آن را پوشش داده، ورودی هوا، توزیع کننده، بسته سیم پیچ و هر نوع فیلتری که در معرض خطر است را کاور کنید. از کیسه پلاستیکی برای پوشاندن این قسمت ها استفاده کنید.

اگر این بخش ها مرطوب شوند، ممکن است وسیله نقلیه تا زمانی که کاملاً خشک نشود، درست کار نکند. هر بخش دیگری که از خیس شدنش نگران هستید را نیز بپوشانید. زمانی که تمیز کردنتان تمام شد، کیسه ها را بردارید.

2- محلول موتور شوی ماشین را آماده کنید

موتور شوی انتخابی خود را در یک سطل با آب مخلوط کنید به طوری که مخلوط صابونی باشد و دستورالعمل های روی بطری را دنبال کنید. همیشه تمام دستورالعمل های ایمنی محصول را رعایت کنید.

3- موتور را آبکشی کنید. از یک واشر فشار بالا یا شلنگ فشاردار کم تا متوسط استفاده کنید

از عقب موتور به جلو بیایید، از دیواره شروع کنید و به جلو حرکت کنید، به طور کامل تمیز کاری را انجام دهید. از استفاده زیاد و مستقیم اسپری بر روی اجزای الکتریکی خودداری کنید.

هشدار: اگر فشار شلنگ بیش از حد بالا باشد، احتمالاً می تواند به اجزای موتور آسیب رسانده یا آب را وارد اتصالات الکتریکی کند و باعث بروز مشکلات شود.

4- محیط اطراف دهانه موتور را با محلول مخصوص تمیز کنید

محلول را طبق دستورالعمل تولید کننده استفاده کنید و آن را روی سطوح نقاشی شده نزنید. محلول یا پودر تمیز کننده را با شلنگ بشورید. این مرحله را تکرار کنید، البته اگر تمیز کننده موتور تمام کثیفی و دوده ها را با اولین بار استفاده از بین نبرده باشد.

هشدار: کارتان را سریع انجام بدهید و نگذارید محلول تمیز کننده موتور روی موتور و یا چیزهای دیگر خشک شود چون می تواند باعث ایجاد لکه هایی شود.

5- با سطلی از مخلوط، با استفاده از برس موتور یا دیگر برس های تمیز کننده مانند برس ظرفشویی به آرامی موتور را تمیز کنید.

 

6- بگذارید کمی تمیز کننده بماند

زمانی که این کار را انجام دادید, آن را آبکشی نکنید, اجازه دهید تا تمیز کننده موتور به مدت 15 دقیقه روی آن بماند. این کار این امکان را می دهد که گریس و کثیفی ها را از هم بپاشاند و از بین بروند.

7- محلول را شست وشو دهید

بعد از اینکه تمیز کننده موتور برای مدتی ماند, می توانید با شلنگ و یا بطری اسپری پر شده با آب آن را بشویید.

نکته: برای دسترسی به مناطق سخت, شما می توانید به کمک یک مخزن تمیز کننده این کار را انجام دهید.

نکته: هر قطعه پلاستیکی در مخزن موتور, مانند پوشش های جعبه فیوز و پوشش های موتور را می توان با یک پارچه مرطوب تمیز پاک کرد.

8- تکرار فرآیند در مناطق بد قلق

بعد از اینکه همه چیز شسته شد, ممکن است متوجه قسمت هایی شوید که از قلم افتاده یا مناطقی که نیاز به توجه بیشتری دارند.

اگر این را می بینید, آزاد هستید که روند بالا را بارها و بارها تکرار کنید. همیشه دقت کنید که قطعات خاصی را از در معرض آب قرار دادن، نگهداری کنید.

9- خشک کردن موتور

از حوله های پاک و یا دستگاه دمنده استفاده کنید. استفاده از قوطی های هوای فشرده برای خشک کردن هر قسمتی که دسترسی با حوله غیرممکن یا سخت است، می تواند خوب باشد. اگر در روز گرم و آفتابی هستید, کاپوت را باز بگذارید.

10- برداشتن کف ها از قطعات موتور

هر کفی را که با وجود دستمال کشیدن همچنان مانده است، خشک و تمیز کنید.

روش صحیح شستشوی قطعات موتور خودرو

برای شستشوی قطعات موتور احتیاط کنید بسیاری از قطعات موتور ممکن است در صورت آب خوردن خراب شوند قبل از شستشوی قطعات موتور خودرو از یک برس سیمی بر روی ترمینال های باتری استفاده کنید ترمینال های باتری اغلب دچار خوردگی می شوند و در نتیجه مشکلاتی برای سیستم برقی خودرو ایجاد می شود.

کابل هایی که روی باتری هستند را بر دارید و از برس سیمی برای شستن ترمینال ها استفاده کنید تا زمانی که تمیز شوند و فلز تمیز نمایان گردد. قرار دادن انتهاهای کابل های باتری در ماده شیمیایی ضد فرسودگی و خوردگی نظیر CLR می تواند اتصال الکتریکی قوی را تضمین کند.

استفاده از آب و جوش شیرین برای تمیز کردن باتری خودرو خوب است. اگر باتری توسط اسیدی که به داخل باتری نشت کرده دچار خوردگی شده است شما می توانید با استفاده از آب و جوش شیرین آن را خنثی کنید.

کمی جوش شیرین را به داخل سطل آب بریزید و کاملا به هم بزنید. برس خود را داخل سطل کنید و از آن برای شستشوی ترمینال های باتری خودرو و سایر نواحی که ممکن است اسید به آنها نشت کرده باشد استفاده کنید. جوش شیرین محلول موثر و قوی برای تمیز کردن و نیز خنثی کردن اسید باتری است.

آموزش شستن قطعات پلاستیکی موتور خودرو

برای شستن قطعات پلاستیکی موتور خودرو دقت کنید از برس سفت و اسفنج برای شستن قطعات پلاستیکی موتور خودرو تان استفاده کنید شستشوی قطعات پلاستیکی موتور خودرو نظیر درپوش های مخزن و روکش ها مشکل است. با استفاده از یک برس پلاستیکی با دندانه های سفت و کف یا گریس پاک کن آنها را تمیز کنید. وقتی کثافات و آلودگی های سفت از بین رفتند از اسفنج و کف برای شستشوی قطعات پلاستیکی موتور استفاده کنید و در آخر هم آب بکشید.

می توانید قطعات پلاستیکی موتور را به منظور شستشو در بیاورید اما این کار الزامی نیست. از برس های استیل دندانه دار بر روی پلاستیک ها استفاده نکنید چرا که خش می اندازد.

همچنین تمیز کننده ترمز آلودگی ها را تمیز می کند و به سرعت بخار می کند. یک نی را وارد نازل تمیز کننده ترمز کنید و سر آن را بر روی آلودگی های سفت یا ضخیم بگیرید. از برس سفت برای پاک کردن آلودگی ها استقاده کنید و سپس آن را بار دیگر با تمیز کننده ترمز اسپری کنید. از تمیز کننده ترمز در نواحی دربسته استفاده نکنید چون بخار آن خطرناک است قابلیت اشتعال تمیز کننده ترمز به شدت بالا است بنابراین هنگام سیگار کشیدن یا در نزدیکی آتش از آن استفاده نکنید.