Last Updated:
وقتی خودروی صفر می‌گیریم باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشیم؟

وقتی خودروی صفر می‌گیریم باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشیم؟

فرمون

در این مطلب، توصیه‌هایی را در مورد خرید خودرو صفر و تحویل خودرو از نمایندگی بیان می‌کنیم چرا که با وجود صفر بودن این خودروها ممکن است آسیب‌هایی حین تولید و جا به جایی دیده باشند:

  • رنگ خودرو

برای اینکه متوجه ایرادات رنگ روی خودرو شوید باید ساعت‌ّهایی که نور روز وجود دارند خودرو را بررسی کنید. ساعاتی که هوا کاملا روشن است (هنگام ظهر)‌ بهترین زمان تحویل ماشین است. بدنه خودرو را کامل ببینید که در بارگیری یا جا به جایی ضربه یا تو رفتگی ایجاد نشده باشد. توجه کنید که خودرو رنگ پریدگی یا خط نداشته باشد. به گلگیرها و داخل آنها هم خوب دقت کنید، حتی با دیدن کوچک‌ترین زنگ زدگی باید از تحویل خودرو خودداری کنید.

هنگامی که در حال بررسی رنگ هستید قطعات نزدیک به بدنه همچون شیشه‌ها را نیز با دقت بررسی کنید. وجود هر گونه رنگ و یا پاشیده شدن رنگ می‌تواند نشانی از رنگ شدن مجدد خودرو باشد.

  • بررسی داخل و خارج خودرو

معمولا همراه خودرو چک لیستی وجود دارد که توسط نمایندگی چک می‌شود. با دقت ببینید که تمام موارد درست هستند. به طور مثال:

درها، کاپوت، درب باک، صندوق عقب و …. را با دقت بررسی کنید. هر یک را به راحتی باز کرده و عملکرد آن ها را زیر نظر بگیرید. هنگام بسته بودن این درها، فاصله ها و درز ها را بررسی کنید که مشکلی از جمله عدم تراز بودن وجود نداشته باشد. در نهایت به سراغ تایرها بروید و آن ها را علاوه بر ظاهر و استفاده نشده بودن از لحاظ مارک و برند هم بررسی کنید.

بررسی عملکرد کولر یکی از نکات مهم برای تحویل خودرو به حساب می آید. این کار را با کمی شکیبایی و دقت انجام دهید تا از عملکرد آن ها مطمئن شوید. تمامی آمپرها و درجات و چراغ‌های مختلف را برسی کنید. به عنوان مثال ترمز دستی را بالا بکشید و دقت کنید که چراغ روشن می‌شود. همین طور دور موتور خودرو و...

عملکرد صندلی و اهرم‌های آن را با دقت تست کنید و این کار را چند بار تکرار کنید تا اگر مشکلی وجود دارد سریع برطرف شود. سایر تجهیزات موجود در خودرو بسته به مدل و برند خودرو را با آگاهی و دانش کامل بررسی کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد.

  • بررسی موتور

در حالت روشن و  هم در حالت خاموش کاپوت را بالا بزنید و به خوبی عملکرد قسمت‌های مختلف را زیر نظر بگیرید. به سراغ سینی بروید و دقت کنید که علاوه بر این ناحیه، در سایر نقاط هم لکه‌های روغن نباشد.

توجه کنید درب‌های رادیاتور، باکس آب پاش روغن ترمز، روغن موتور و  … را به خوبی در سر جای خود قرار گرفته باشند. به هنگام این بررسی همچنین سطح انواع روغن‌ها در موتور را بررسی کنید که حاوی مقدار تعیین شده باشند. باتری و سر باتری‌ها را را زیر نظر بگیرید و در صورتی که باتری شما از نوع اسیدی است مقدار هر سلول را هم با دقت بررسی کنید.

[irp posts="617" name="راهنمای خرید خودرو دست دوم"]

  • بررسی لوازم اضافی خودرو

لوازم اضافی مثل جعبه ابزار،‌ مثلث احتیاط،‌ جک، زاپاس،‌ آچار جرخ و کلید دوم رو چک کنید. ممکن است شرکت و کارخانه مربوطه تجهیزات بیشتری را تضمین کرده باشد که باید این موارد را هم خودتان بسته به مدل خودرو بررسی کنید.

  • مدارک

هرگونه مدرک ( سند، کارت ماشین، بیمه نامه، کارت سوخت، کارت گارانتی، کارت طلایی، کارت امداد و...) را تحویل بگیرید. مدارک هر خودرو نهایت تا 3 هفته بعد از تحویل خودرو به طور کامل باید به دست صاحب خودرو رسیده باشد.

توجه داشته باشید اگر شما ماشینتان را از شرکت یا نمایندگی تحویل گرفتید و موردی را مشاهده کردید کسی پاسخگوی شما نخواهد بود پس نهایت دقت را داشته باشید.

رانندگی با ماشین صفر بدون مدارک

هر چند رانندگان مکلفند گواهینامه، کارت ماشین، بیمه و معاینه فنی را به همراه داشته باشند اما به همراه نداشتن این مدارک، دلیلی بر انتقال خودرو به پارکینگ نیست.

بر اساس ماده ۹ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی اگر یکی از مدارک شناسایی، شناسنامه یا حتی یک کارت شناسایی معتبر، همراه راننده باشد، ماموران راهنمایی و رانندگی مکلف هستند بدون توقف خودرو، مدارک را دریافت و رسید ارائه دهند. راننده خودرو می‌تواند بعد از اخذ این مدارک، سایر مدارک را به اداره راهنمایی و رانندگی ارائه دهد و مدرک شناسایی خود را مسترد کند. البته مأموران مکلف هستند مدارک اخذ شده از راننده‌ای را که ساکن شهر دیگری است، ظرف ۴۸ ساعت به راهنمایی و رانندگی محل اقامت او ارسال کنند.