Last Updated:

واشر سرسیلندر چیست و به چه دلایلی می‌سوزد؟

فرمون

واشر سرسیلندر وظیفه یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را دارد.  تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن جلوگیری کند.

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر در موتو بین سیلندر و سرسیلندر قرار می‌گیرد و وظیفه آن ایجاد یک آبندی کامل بین سیستم‌های مختلف روغن رسانی، آب، و احتراق موتور است. واشر سرسیلندر واشری از جنس پنبه نسوز به علاوه فولاد و مس است. این واشر از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن جلوگیری می‌کند.

سوختن واشر سرسیلندر به اصطلاح به دفورمه شدن واشر می‌گویند که این امر موجب از بین رفتن آب‌بندی مابین سیستم‌های مختلف موتور خودرو می‌شود. واشر بین بدنه موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه فولادی تشکیل شده است که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه موتور اجازه می‌دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته اتاقک احتراق را آب بندی کند.

واشر سرسیلندر چیست و چگونه می سوزد؟

دلایل سوختن واشر سرسیلندر و راههای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

  • داغ شدن موتور خودرو به دلایلی مانند: کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن
  • غفلت مکانیک در بستن واشر سرسیلندر. این کار را باید با دقت بالا انجام داد به طوری که واشر باید کاملا صاف بسته شود و نوشته  top بر روی واشر باید بالا قرار گیرد. و سمت مسی واشر به سمت پایین و روی بلوک سیلندر قرار گیرد .
  • استهلاک موتور خودرو که اگر سر سیلندر از موتور باز و جدا شود عملا این قطعه از بین رفته محسوب می‌شود و باید تعویض شود و موتور هم در صورت کارکرد طولانی و ماندن زیاد در ترافیک از بین می‌رود. برای اطلاع از زمان تعویض واشر سرسیلندر این مطلب را بخوانید.
  • از دلایل دیگر سوختن واشر می‌توان به کم بودن آب رادیاتور، نشتی آب از موتور خودرو، بد بودن یا ایراد داشتن جنس سرسیلند، از کار افتادن یا بد کار کردن فن خودرو، استفاده نکردن از ضدیخ در تابستان اشاره کرد.

 

[irp posts="1307" name="کم شدن آب رادیاتور خودرو چه دلایلی دارد؟"]

نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر

1- خروج آب از اگزوز

2- گرم شدن غیر طبیعی موتور

3- ورود کمپرس در داخل رادیاتور

4- کمی کشش موتور

5- قاطی کردن آب و روغن یا به اصطلاح آب-روغن قاطی کردن خودرو

6- دیر روشن شدن خودرو و بد کار کردن موتور

7- کمی کشش و توان خودرو

8- همچنین در صورتی که موتور خودرو گرم است و بخار از اگزوز خارج شود نشانه مشکل در واشر سرسیلندر است.

این علائم را جدی بگیرید:

1- موتور خودرو صبح‌ها دیر روشن می‌شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می‌شود.

2- شیلنگ‌های متصل به رادیاتور باد کرده و متورم می‌شوند.

3- مشاهده روغن داخل مخزن رادیاتور.

4- کم کردن آب رادیاتور، در صورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن.

5- شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد

اقدام اولیه بعد از سوختن واشر سرسیلندر

موارد ذکر شده در بالا می‌تواند از نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر باشد پس در صورت مشاهده چنین مواردی حتما به تعمیرگاه مراجعه کرده تا از صرف هزینه‌های سنگین تر جلوگیری کنید.

بر این اساس در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری کرده و ماشین‌تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی‌توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه‌های گزافی را متحمل شوید.

[irp posts="1244" name="8 علامت زمان مناسب برای تعویض صفحه کلاچ خودرو"]