Last Updated:

همه آنچه باید درباره طرح جدید کنترل آلودگی هوا در تهران بدانیم

فرمون

با ایراداتی که کارشناسان در سال گذشته به طرح زوج و فرد گرفته بودند، طرح جدیدی با نام طرح کنترل آلودگی هوا توسط متخصصان طراحی و تصویب شده است که از اول تیر ماه سال جاری 98 یعنی تنها از یک هفته دیگر اجرایی خواهد شد. در واقع این طرح با هدف کاهش آلودگی هوای تهران اجرایی می شود و جایگزین طرح زوج و فرد خواهد بود. طرح جدید ترافیکی دو بخش دارد که از این به بعد با نام‌های حلقه اول (محدوده طرح ترافیک) و حلقه دوم (محدوده زوج و فرد) یا طرح کنترل آلودگی هوا شناخته خواهند شد.

قوانین طرح کنترل آلودگی هوا

• از ابتدای تیرماه ۱۳۹۸ دیگر طرح زوج یا فرد وجود ندارد و طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» یا «حلقه دوم» جایگزین آن می‌شود.

• تردد خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی در سراسر شهر تهران و از جمله در این محدوده ممنوع است.

• در طرح کنترل آلودگی هوا ورود به طرح زوج و فرد قدیم برای تمامی خودروها با پلاک تهران تنها ۲۰ روز در هر فصل و برای ماشین‌های دارای پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل به صورت رایگان است.

• تردد بیش از سهمیه مجاز(۲۰ روز در هر فصل برای پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک غیرتهران) مشمول پرداخت عوارض می‌شود.

• فروش عوارض برای تردد بیشتر از 20 روز، به صورت روزانه است که مبلغ آن در حدود ۵۰ درصد مبلغ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک است که مبلغ آن براساس فاکتورهایی مانند معاینه فنی و ساعت ورود به طرح متغیر خواهد بود.

همچنین ساکنان منطقه طرح می‌توانند از 50 درصد خرید عوارض برای ۱ خودرو استفاده کنند.

• عوارض طرح محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق)برای روزهای مازاد بر سهمیه مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک است.

• همه خودروها برای تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا «حلقه دوم» (زوج و فرد سابق) باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کنند. خودروهایی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده باشند، پس از هر تردد اضافی در محدوده، تا یک ماه فرصت دارند عوارض خود را بپردازند و در صورتی‌که در مهلت یک‌ماهه عوارض را پرداخت نکنند، علاوه بر بدهی، مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند.

بدون ثبت نام در سامانه «تهران من»، امکان استفاده از سهمیه ۲۰ یا ۱۵ روز ترددِ رایگان را نخواهید داشت.

• بدون ثبت نام در سامانه «تهران من»، امکان استفاده از سهمیه ۲۰ یا ۱۵ روز ترددِ رایگان را نخواهید داشت. خودروهایی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام نکرده باشند علاوه بر این‌که مشمول بدهیِ عوارض و جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند، امکانِ استفاده از سهمیه ۲۰ یا ۱۵ روز ترددِ رایگان را نخواهند داشت، چرا که پیش از ثبت‌نام، روزشمار تردد برای آن‌ها در سامانه فعال نمی‌شود.

وسایل نقلیه برقی یا هیبریدی از ۹۰ درصد و وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران از ۲۵ درصد تخفیف عوارض بهره‌مند خواهند شد.

آژانس‌ها و وانت‌بارها دارای 50 درصد تخفیف عوارض تردد هستند و در صورت داشتن «سند سفر» (بار برگ) این تخفیف به 70 درصد می‌رسد.

• حداقل نرخ تردد در حلقه دوم (محدوده کنترل آلودگی هوا) ۷۲۴۵ تومان (در ساعات غیر اوج برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر) و حداکثر ۲۰۷۰۰ تومان(در ساعات اوج صبح و عصر برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی) است.

• در صورت تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده(محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا) تنها عوارض مربوط به تردد در محدوده طرح ترافیک اخذ می‌شود و عوارض حلقه دوم به آن اضافه نمی‌شود.

[irp posts="854" name="نحوه خرید طرح کنترل آلودگی هوا ( طرح زوج و فرد سابق)"]

نرخ تردد در حلقه دوم یا محدوده کنترل آلودگی هوا

بنا به گفته مدیر واحد سازماندهی محدوده ها و طرح های ترافیک شهرداری تهران، داشتن معاینه فنی برتر و نداشتن آن در تعیین نرخ نهایی تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی موثر بوده و در صورتی که خودرویی چندبار توسط دوربین ها شناسایی شود اولین ورود و آخرین خروج آن ملاک قرار خواهد گرفت. به نقل از ایسنا، عمار سعیدیان‌فر در مورد بهای عوارض ورود به محدوده طرح کاهش آلودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق در سال جاری توضیحاتی ارائه داد که به شرح جدول زیر است:

نرخ طرح کنترل آلودگی هوا

مرزهای محدوده طرح کنترل آلودگی ها و زمان بندی آن

ابعاد و مرزهای این محدوده همان ابعاد و مرزهای محدوده زوج یا فرد سابق است اما مقررات مرتبط با آن تغییر می‌کند.

مرزهای این محدوده از سمت شمال به بزرگراه همت(از تقاطع امام علی تا تقاطع چمران) از سمت جنوب به بزرگراه بعثت(از تقاطع امام علی تا تقاطع نواب) از سمت شرق به بزرگراه امام علی(از تقاطع همت تا تقاطع بعثت) و از سمت غرب به بزرگراه نواب(از تقاطع بعثت تا تقاطع آزادی) و در ادامه به بزرگراه چمران(از تقاطع آزادی تا تقاطع همت) محدود می‌شود.

ساعت طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در سال 98

زمان اجرای این طرح در تمام روزهای سال به‌استثنای روزهای تعطیل رسمی از ساعت ۶.۳۰ تا 18 (از ابتدای آذرماه تا پایان سال جاری، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از ساعت ۱۹ به ساعت ۱۸ تغییر می‌یابد.) و پنجشنبه‌ها از ساعت ۶.۳۰ تا ۱۳ است.

نرخ عوارض طرح ترافیک 98

قیمت تعرفه طرح ترافیک 98

محاسبه نرخ عوارض طرح ترافیک بر اساس معاینه فنی برتر

بر اساس نسخه جدید طرح ترافیک، رقمی که خودروهای متقاضی تردد در محدوده طرح ترافیک پرداخت می‌کنند، بر حسب زمان ورود و نوع معاینه فنی تعیین می‌شود. به این ترتیب که داشتن معاینه فنی برتر سبب ۲۵ درصد تخفیف در این عوارض خواهد شد.

در عین حال بهای پایه عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی شهر نیز با افزایش حداکثر ۱۵ درصدی –توسط شهرداری تهران تعیین شده است. با اعمال این تغییرات و با فرض برخورداری تمام خودروها از معاینه فنی برتر، میزان عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای سه گروه خودرو در سال ۹۸ متفاوت خواهد بود

محاسبه نرخ عوارض طرح ترافیک بر اساس زمان ورود به طرح

خودروهایی که در ساعات اوج صبحگاهی وارد محدوده طرح ترافیک شده و در ساعات اوج ترافیک عصرگاهی از محدوده مذکور خارج می‌شوند باید روزانه ۳۸ هزار و ۸۱۲ تومان عوارض پرداخت کنند. برای سفرهایی که فقط یک سر آن در ساعات پیک انجام شود، بهای عوارض ۲۵ هزار و ۸۷۵ تومان و برای سفرهایی که کاملا در ساعات غیر پیک (بین ساعت ۱۰ تا ۱۶) انجام می‌شود، این رقم ۱۸ هزار و ۱۱۲ تومان خواهد بود.

به این ترتیب رقم عوارض پرداختی در سال ۹۸ فقط ۷/ ۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. البته اگر خودروهایی که قصد تردد در این دو حلقه مرکزی شهر را دارند، گواهی معاینه فنی برتر نداشته باشند و معاینه فنی آنها از نوع معمولی باشد، ارقام پرداختی آنها ۲۵ درصد بیشتر خواهد بود.

[irp posts="502" name="خرید طرح ترافیک 98 (روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالیانه)"]

قوانین مربوط به ساکنین محدوده طرح ترافیک

قرار بر این شده است که هزینه طرح ترافیک و همینطور طرح کنترل آلودگی هوا (جایگزین طرح زوج و فرد)، برای ساکنان این مناطق نصف افراد دیگر باشد. ثبت‌نام برای دریافت مجوز با تخفیف برای ساکنین محدوده‌های طرح از هفته سوم اردیبهشت در دفاتر خدمات الکترونیک شهر آغاز شده است.

 

ساکنان محدوده‌های ترافیکی(طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا) علاوه بر یک‌بار خروج رایگان پیش از ساعت ۸.۳۰ و یک‌بار ورود رایگان پس از ساعت ۱۷ از تخفیف ۵۰ درصدی عوارض برای تردد بین ساعات ۸.۳۰ تا ۱۷ بهره‌مند می‌شوند.

به ازاء هر واحد مسکونی در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، تنها یک خودرو از تسهیلات مذکور برخوردار می‌شود.

 

ثبت نام در" تهران من" برای استفاده از طرح محدوه کنترل آلودگی هوا

 

شهروندان به منظور استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل در محدوده کنترل آلودگی هوا ( زوج و فرد فعلی ) می‌بایست در سامانه تهران من my.tehran.ir ثبت نام کنند

دو نکته مهم درباره ثبت نام در «تهران من»

  • در صورت ثبت نام در سایت  «تهران من»در سال ۹۷، در سال جدید دیگر نیاز به ثبت نام ندارید.
  • برای ساکنین محدوده طرح ترافیک تخفیفاتی در نظر گرفته شده است که برای استفاده از آن باید مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل دهند.

 

جریمه دیرکرد پرداخت

پرداخت عوارض پرداخت نشده در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تهران در سال نود و هشت با مهلت پرداخت 30 روزه است و پیش از اعمال جریمه بابت تردد غیر مجاز٬ به صاحب خودرو اعلام می شود تا نسبت به شارژ حساب و پرداخت عوارض تردد اقدام کند.

.

نحوه ثبت نام در «تهران من» برای دریافت مجوز طرح کنترل آلودگی هوا:

  • ثبت نام در سامانه  «تهران من» و وارد کردن اطلاعات شخصی و مشخصات و اطلاعات خودرو
  • به عنوان شخص حقیقی باید کد ملی و تاریخ تولد خود را ثبت کنید و بعد از وارد کردن تمامی اطلاعات شخصی، یک نام کاربری و رمز عبور برای خود ایجاد کنید که پس از آن یک کد فعال سازی از طریق پیامک دریافت خواهید کرد که پس از وارد کردن آن به پنل دسترس خواهید داشت.
  • پس از ثبت اطلاعات کاربری می‌توانید مشخصات یک یا چند خودرو را وارد کنید و همچنین میزان نقدی حساب خود را افزایش دهید تا از آن برای خرید طرح‌های روزانه یا هفتگی نیز استفاده کنید.
  • میزان پولی که در حساب شهروندی خود شارژ می‌کنید در حساب شما باقی می‌ماند و در صورت ورود به طرح کنترل آلودگی هوا با توجه به ساعت تردد و دیگر شرایط از آن کسر می‌شود.
  • انتخاب تاریخ (روزانه، هفتگی، سالانه) در سایت
  • پرداخت اینترنتی و یا استفاده از شارژ حساب
  • پرداخت با موفقیت و نمایش برگه پرداخت و مجوز طرح
  • پس از نمایش مجوز می‌بایست آنرا چاپ و بر روی شی
  • شه خودرو بزنید و تا پایان تاریخ مجوز آن را همراه خود باید داشته باشید
  • یکی از اصلی‌ترین نکات برای گرفتن مجوز طرح ترافیک به صورت اینترنتی پرداخت عوارض سالیانه شهرداری و داشتن معاینه فنی معتبر است