Last Updated:
هزینه نقل و انتقال خودرو و مالیات بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

هزینه نقل و انتقال خودرو و مالیات بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

فرمون

پرداخت هزینه های نقل و انتقال خودرو و این که خریدار یا فروشنده باید هزینه ها را پرداخت کند همواره جای بحث بوده است. اخیرا نیز هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو که به صورت آنلاین اخذ می شود به عنوان یکی از هزینه هایی است که برخی آن را بر عهده خریدار و برخی بر عهده فروشنده می دانند.

در سال 1401 طبق قانون باید مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از مراجعه به تعویض پلاک پرداخت شود. برای تعویض پلاک باید به صورت اینترنتی از سایت نوبت دهی تعویض پلاک نوبت بگیرید و این تنها در صورتیکه امکان پذیر است که مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کرده باشید.

لینک پرداخت مالیات در سایت نوبت دهی تعویض پلاک موجود است و می توانید به صورت آنلاین مالیات خودرو را پرداخت کنید. در ادامه می توانید به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک مراجعه و نوبت بگیرید.

اما چه کسی باید هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کند؟

پرداخت هزینه مالیات خودرو به عهده مالک خودرو است و در واقع فروشنده به عنوان مالک خودرو باید این هزینه را پرداخت کند.

به غیر از هزینه مالیات هزینه عوارض شهرداری و هزینه خلافی خودرو نیز به عهده فروشنده می باشد. اما هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

مبلغ مالیات برای هر خودرو چقدر است؟

مالیات برای خودروهای تولید داخل به میزان یک درصد قیمت کارخانه و برای خودرو های خارجی به اندازه ۲ درصد ارزش گمرکی در نظر گرفته شده است که باید به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز شود و مبالغ تعیین شده برای مالیات نیز به صورت سیستمی مشخص می شود.

هزینه تعویض پلاک چقدر است؟

در سال گذشته دو نرخ برای تعویض پلاک خودروها وجود داشت؛ خودروهای با ارزش بالای ۳۰۰ میلیون تومان، ۴۱۲ هزار تومان و خودروهای با ارزش پایین تر از ۳۰۰ میلیون تومان باید حدود ۲۶۲ هزار تومان برای شماره گذاری پرداخت می‌کردند. اما در سال جدید نرخ یکسانی برای شماره گذاری خودرو ها تعیین شده است و آن هم ۳۷۳ هزار تومان است. این مبلغ هم برای ماشینهای داخلی و هم وارداتی بوده که مصوبه مجلس است و دولت به راهور انتظامی ابلاغ کرده است.

عوارض شهرداری چگونه محاسبه می شود؟

در محاسبه عوارض سالیانه خودرو یا همان عوارض شهرداری، هر خودرو هزینه‌ای مختص به خود را داراست. ارزش هر خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌شود و به وزارت اقتصاد ابلاغ می‌گردد. شهرداری‌ها هم در قالب یک دفترچه، ارزش خودروها را از وزارت اقتصاد دریافت می‌کنند. در این ارزش گذاری به مواردی مانند آخرین مدل خودرو توجه می‌شود. برای خودروهای داخلی به قیمت فروش کارخانه هم توجه می‌کنند و برای خودروهای خارجی و وارداتی به جای قیمت فروش کارخانه، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی در نظر گرفته می‌شود.

سپس فرمولی وجود دارد که در آن ارزش خودرو در عدد 1/5 ضرب و سپس نتیجه بر عدد ۱۰۰۰ تقسیم می‌شود. به عنوان مثال خودرویی با ارزش  ۱۰۰ میلیون تومان، عوارض سالیانه آن معادل این عدد خواهد بود: ۱۰۰میلیون ضرب در  1/5 که معادل است با ۱۵۰۰۰۰۰۰۰ و بعد این رقم بر ۱۰۰۰ تقسیم می‌شود و نتیجه برابر خواهد بود با: ۱۵۰۰۰۰ یعنی چیزی در حدود ۱۵۰هزار تومان. البته عدد 1/5  در طی سال‌ها متغیر است و باید دید که برای هر سال شمسی، تعرفه به چه صورت اعلام می‌شود.