Last Updated:

نکات خرید و زمان تعویض ضدیخ

فرمون

در مورد اینکه انتخاب یک ضدیخ مناسب مانند انتخاب یک روغن باکیفیت برای موتور خودرو چقدر اهمیت دارد،‌ شاید کمتر شنیده باشیم اما واقعیت این است که این مایع نقش پررنگی در بالابردن عمرموتور خودرو دارد. انتخاب یک ضد یخ و ضدجوش استاندارد و البته باکیفیت نیز می‌تواند عمر موتور و سیستم خنک‌کننده خودرو را به صورت چشمگیری بالا ببرد.

باور اینکه ضدیخ فقط از یخ‌زدن مایع خنک‌کننده موتور جلوگیری می‌کند و در نهایت در فصل گرم سال جلو جوش‌آوردن خودرو را می‌گیرد، ‌مهم‌ترین دلیل است تا کمتر کسی هنگام خرید آن به خاصیت ضدخورندگی آن دقت کند و این نکته برایش مهم باشد. درصورتی‌که ضدیخ‌های معمولی بعد از گذشت یک‌سال عوض نشوند، چه بلایی ممکن است بر سر موتور خودرو و سیستم خنک‌کننده آن بیاید.

ضدیخ چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

ضدیخ سیالی است که از ترکیب یک سیال پایه با نام مونو اتیلن گلایکول و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی موتور و سیستم خنک‌کننده ساخته می‌شود. در واقع وظیفه اصلی ضدیخ در موتور جلوگیری از خوردگی در موتور است و اولویت بعدی جلوگیری از یخ‌زدگی یا جوش‌آوردن آن در فصول سرد و گرم سال.

نکته‌ای که کمتر کسی به آن توجه دارد این است که ضدیخ‌ها در دو دسته معدنی و آلی تولید می‌شوند. هنگام استفاده از ضدیخ ضدجوش‌های گروه اول که با پایه معدنی تولید می‌شوند و البته بیشترین سهم بازار را نیز به خود اختصاص داده‌اند،‌ باید هر سال مایع خنک‌کننده موتور را تعویض کرد، چراکه این دسته از ضدیخ‌ها عمری یک‌ساله دارند. اما برعکس آنها، محصولاتی با پایه آلی به‌واسطه نوع مواد افزودنی مورد استفاده در آنها،‌ عمر طولانی‌تری نسبت به ضدیخ‌های معدنی دارند و به‌ طور متوسط سه‌ سال در موتور خودرو کار می‌کنند.

تفاوت اصلی ضدیخ‌ های پایه آلی با معدنی

1- ضدیخ‌های با پایه معدنی: که عمده‌ترین نوع ضدیخ موجود در بازار و پرمصرف ترین آن است و زمان کارکردشان در موتور حداکثر دو سال است.

۲- ضدیخ‌های پایه آلی: که به واسطه نوع مواد افزودنی مورد استفاده در آنها، دارای طول عمر طولانی تری نسبت به ضدیخ‌های معدنی هستند. زمان کارکرد این ضدیخ ها در موتور سه سال است.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم درباره شمع خودرو

نکاتی که در هنگام استفاده از ضد یخ باید به آن توجه داشت:

  • عمر مفید ضدیخ برحسب زمان و شرایط کاری متغیر است. زمان مناسب تعویض ضدیخ دو سال، توصیه می‌شود.
  • رنگ ضدیخ ربطی به کیفیت آن نداشته و سازندگان برای مشخص کردن محصولات خود از رنگ‌های گوناگونی استفاده می‌کنند.
  • همرنگ بودن ضدیخ‌ها دلیلی بر کیفیت یکسان آنها نیست بنابراین از مخلوط کردن آنها باید جداً اجتناب کرد.
  • در مورد نسبت صحیح رقیق‌سازی نیز باید به دستورالعمل سازندگان توجه کرد. بهترین کارایی ضدیخ- ضدجوش اسپیدی ترکیب آن به نسبت یک به یک با آب است.
  • اگر عمل مخلوط سازی به نسبت یک به یک با آب صورت گیرد، ضد یخ- ضد جوش اسپیدی تا دمای 38-درجه سانتیگراد نقطه انجماد مخلوط را پایین خواهد آورد.
  • در مورد رقیق‌سازی نیز باید به دستور‌العمل سازندگان توجه کرد. اگر غلظت ضدیخ بیشتر از مقدار توصیه شده باشد، امکان خرابی واترپمپ و افزایش خوردگی وجود دارد. همچنین اگر غلظت ضدیخ کمتر از حد توصیه شده باشد، موجب افزایش نقطه انجماد و یخ زدن آن در مجاری سیستم رادیاتور می‌شود.
  • توجه کنید که کیفیت آب استفاده شده در رقیق‌سازی ضد یخ، مهم است. حتی‌المقدور باید از آب با املاح کم استفاده کرد.
  • سطح سیال باید دائما کنترل شود تا از میزان مشخص شده کمتر نباشد.
  • ضد یخ‌‌ها معمولا کف تولید نمی‌کنند. مشاهده کف می‌تواند به علت وارد شدن هوا به سیستم و سوراخ شدن بخش مکش واترپمپ باشد. در این صورت باید رادیاتور را کاملا تخلیه کرده و تمامی لوله‌های رابط، واشرها، بست‌ها و ترموستات را بررسی و نسبت به تعمیر قطعات معیوب اقدام کرد.
ضدیخ

چطور می توان وضعیت مایع ضد یخ را بررسی کرد؟

لازم است که هر از گاهی مایع ضد یخ به طور کامل تخلیه و جایگزین شود و با توجه به اهمیت این ماده، باید وضعیت آن به طور منظم بررسی شود.

برای این کار کاپوت را بالا بزنید، محل خنک کننده را پیدا کرده و درپوش آن را باز کنید. بوی آن را استشمام کنید و اگر بویی شبیه سوختگی داشت، یعنی باید آن را تخلیه و از یک مایع ضد یخ جدید استفاده کنید. بعلاوه اول از همه باید علت داغ شدن بیش از حد سیستم مشخص شود، بنابراین خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

مطلب پیشنهادی: نکات نگهداری از خودرو در زمستان

همچنین اگر مایع ضد یخ به صورت شیری درآمده، این امکان وجود دارد که بنزین از طریق یک واشر معیوب، یا سیستم انتقال هوا یا به دلیل خوردگی قطعات به داخل سیستم رادیاتور نفوذ کرده باشد. این شرایط بسیار مضر است و ممکن است باعث از بین رفتن موتور ماشین شود، بنابراین در اسرع وقت ماشین را به مکانیکی ببرید.

در حالت ایده آل رنگ مایع ضد یخ سبز روشن است (البته اگر نوع ماده مورد استفاده در اصل سبز باشد) و باید مثل روغن حالت لغزنده داشته باشد. اگر در لمس این ماده احساس وجود موادی شن مانند داشتید، در این صورت باید تخلیه شده و مایع جایگزین شود.

گاهی اوقات ممکن است چک کردن خنک کننده داخل ماشین سخت باشد چون با اینکه سر بطری حاوی مایع قابل دید و در دسترس است، شاید بدنه آن زیر محفظه موتور جا گرفته باشد و حتی لمس و استشمام ماده سخت شود. اما حداقل امکان مشاهده اینکه سطح خنک کننده بالا یا پایین است، وجود دارد.