Last Updated:

نکات نگهداری از خودرو در زمستان

فرمون

نگهداری از خودرو در زمستان برای همه رانندگان با شروع فصل سرما مهم می‌شود در این مطلب با مهم‌ترین نکاتی که هر راننده باید در زمستان رعایت کند آشنا می شوید.

1- بررسی باتری

در زمستان بسیار بیشتر از فصل‌های دیگر سال مشاهده می‌کنیم که خودرو‌ها در خیابان‌ها مانده‌اند و راننده آنها صحبت از ضعف و ناتوانی باتری می‌کند.

در هوای سرد، غلظت مایعات خنک‌ساز و روانکار درون موتور خودرو بیشتر می‌شود و همین چرخش اولیه پیستون، شاتون ‌ها و میل‌لنگ را مشکل‌تر می‌کند. از طرفی خود سرما باعث انقباض بسیار کمی در قطعات موتور می‌شود و همین اتفاق درگیری آنها را بیشتر می‌کند ضمن اینکه گفته می‌شود خود باتری در هوای سرد تا ۵۰ درصد کارایی‌اش را از دست می‌دهد.

بررسی وضعیت باتری پیش از فرارسیدن فصل زمستان از جمله کارهای مهمی است که باید رانندگان مورد توجه قرار دهند. به دلیل وجود هوای سرد و قرارگیری ماشین در حالت ساکن در ساعات سرد شب، قدرت و کارایی باتری حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد و این مساله سبب استارت خوردن ضعیف و طولانی‌مدت خودرو در آغاز به حرکت می‌شود.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از افت دمای هوا، وضعیت شارژ و ولتاژ باتری بررسی شود. برای اطلاع از وضعیت باتری خودرو حتما به باتری‌ساز مراجعه کنید.

وقتی قرار باشد تا باتری خود را با زحمت و دردسر در هوای سرد زمستان جایگزین کنید، بهتر است تا این کار را همین الان و بدون استرس و مشکلات دیگر انجام دهید. این کنترل کردن برای باتری‌های با عمر بالای ۲٫۵ تا ۳ سال بسیار ضروری‌تر است.

2- وجود ضدیخ

بسیاری از خودرو‌ها تا الان به خاطر مشکلاتی مثل نشتی در قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کاری، ضعف پیشرانه و نداشتن ترموستات و… هنوز بدون ضدیخ هستند.

باید بدانیم که آب از جمله مایعاتی است که هنگام انجماد، به جای کاهش حجم دچار افزایش حجم می‌شود و همین اتفاق می‌تواند به راحتی بلوک سیلندر پیشرانه‌ها را بترکاند و به بقیه قسمت‌ها ضرر بزند.

وقتی که آب با ضدیخ همراه باشد، نقطه انجماد آن پایین می‌آید و احتمال یخ زدن آن بسیار کمتر می‌شود پس هر چه سریع‌تر اقدام به افزودن این مایع مهم به آب پیشرانه کنید.

ضمن اینکه این مایع با خوردن رسوب‌ها، نشتی‌های سیستم خنک‌کاری را نشان می‌دهد. پس اگر می‌خواهید در هوای سرد زمستانی درگیر تعمیرگاه‌ها و تعمیر سیستم خنک‌کاری خودرو خود برای رفع این نشتی‌ها نباشید، زودتر دست به کار شوید.

3- بررسی سیستم گرمایشی داخل کابین

در گذشته رانندگان با شروع فصل تابستان برای پایین آوردن فشار روی موتور، لوله‌های بخاری و ترموستات را از روی بلوکه سیلندر باز می‌کردند.

این کار علاوه بر خارج کردن رادیاتور بخاری از مدار و از بین بردن باد گرم وارد شده به داخل کابین، به نوعی از بالا رفتن دمای خود موتور نیز جلوگیری می‌کرد اما امروزه با بالا رفتن فناوری ساخت قطعات موتور و استفاده از سنسورهای حساس، این عمل به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا هم مرکز هوشمند کنترل موتور به تغییرات دمای داخل محفظه موتور بشدت حساس است و هم راکد ماندن آب در سیستم رادیاتور بخاری باعث ایجاد خوردگی و در نهایت نشتی آب در داخل کابین نیز خواهد شد.

فقط کافی است از نحوه عملکرد ترموستات و همچنین بازدید مجاری عبور آب در داخل سیستم بخاری اطمینان حاصل کرد.

هرچند استفاده مداوم از میزان استاندارد مایعات ضدیخ و ضدجوش تا حد بسیار زیادی از جرم‌گرفتگی و بسته شدن این مسیرها جلوگیری می‌کند.

4- لاستیک‌های مناسب و زنجیر چرخ

حتما از سلامت لاستیک‌های خودروی خود قبل از شروع بارش‌های زمستانی و یخبندان‌های این فصل مطمئن شوید.

اگر لاستیک‌ها از آج مناسبی برخوردار نیستند نسبت به جایگزین کردن آنها با نمونه‌های جدید اقدام کنید.

همچنین اگر شاهد ترک‌های ریز روی دیواره لاستیک خودروی خود نیز هستید نسبت به ادامه استفاده از آنها تردید کنید؛ زیرا این ترک‌ و پوسیدگی‌ها در مواجهه با سرما بشدت امکان پارگی و ترکیدگی لاستیک را بالا خواهند برد.

همچنین از میزان باد لاستیک‌ها نیز اطمینان حاصل کنید. نکته مهم دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد همراه داشتن زنجیر چرخ مناسب تایرهای خودرو در روزهای برفی است البته نباید فراموش کرد که همراه داشتن آنها به تنهایی چندان اهمیتی ندارد و رانندگان باید نسبت به استفاده از آنها نیز آموزش دیده باشند.

پس توصیه می‌شود قبل از این‌که با مسیرهای برف گرفته و صعب‌العبور مواجه شوید زنجیر چرخ خود را آماده کرده و یک بار به صورت آزمایشی آن را روی لاستیک‌های خودروی خود ببندید تا درصورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید.

5- بازدید برف‌پاک‌ها

معمولا تیغه‌های برف‌پاک‌کن‌‌ها در فصل گرما ممکن است دچار خرابی و ترک شده باشند و یا آن حالت نرمی و چسبندگی روی شیشه را از دست داده باشند.

این نقص‌ها باعث می‌شوند تا در هنگام حرکت روی شیشه نتوانند به خوبی شیشه را تمیز کنند و یا آن را خط بیندازند. پس اگر برف‌پاک‌کن خودرو نمی‌تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد، سریعا آن را تعویض کنید.

این رفع عیب ممکن است با تعویض تیغه‌ها برطرف شود و یا نیاز به تعویض کل برف‌پاک‌کن باشد. سیستم آبپاش شیشه‌شور خودرو را اگر دارای عیب و نقص است، برطرف کنید.

میزان استفاده از آبپاش در این فصل‌ها بسیار بیشتر از مواقع دیگر است.کمی به آب شیشه‌شور خود الکل اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید از شیشه‌شور خود برای رفع یخ روی شیشه نیز کمک بگیرید و ضمن اینکه از یخ زدن آب داخل مخزن و خراب شدن پمپ آن جلوگیری کنید.

6- استفاده از روغن موتور مناسب

به دفترچه خودرو خود و یا یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. هر چند که امروزه اکثر خودرو‌ها از روغن موتور‌های چهارفصل استفاده می‌کنند ولی ممکن است سازنده خودرو برای هوای سرد روغن موتور خاصی را پیشنهاد کرده باشد.

در هوای سرد، غلظت روغن موتور زیاد می‌شود. سفت شدن روغن موتور می‌تواند آسیب‌هایی به قطعات متحرک موتور برساند چرا که ممکن است دیر رسیدن روغن به این قسمت‌ها، آنها را دچار فرسایش کند.

پس اگر قرار است تا پیشرانه خودرو شما در هوای سرد روغن دیگری استفاده کند، سریع‌تر به فکر تعویض آن باشید.

7- اطمینان از سلامت چراغ‌های خودرو

در فصل زمستان و خصوصا با وجود مه صبحگاهی در این فصل، دید خودرو‌ها کم می‌شود. شیشه‌ها معمولا بخار می‌زنند و دید به اطراف نیز کاهش می‌یابد.

پس به کنترل کردن چراغ‌های اتومبیل خود اقدام کنید تا هم دید بهتری داشته باشید و هم بهتر دیده شوید. این کار خصوصا برای چراغ‌های عقب و چراغ ترمز‌ها بسیار ضروری است.

8- جلوگیری از درجا کارکردن

یکی از نکات بسیار مهم درخصوص نگهداری مناسب خودرو در فصل سرد زمستان، نحوه‌ گرم‌کردن خودرو بعد از گذر از یک شب سرد و طولانی است.

به علت قرارگیری موتور و متعلقات آن در سرمای شدید و سرد شدن سطح سیلندر و همچنین کاهش شدید در دمای روغن به‌کار گرفته شده در فضای داخلی آن، عملکرد موتور در هنگام شروع به کار بشدت افت کرده و علاوه بر مصرف بیشتر سوخت و سایش قطعات اصطکاکی موتور، سبب افزایش در تولید آلاینده‌ها می‌شود و در نهایت این امر به تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان منجر خواهد شد.

برخلاف باور غلط موجود، گرم کردن خودرو در حالت درجا کار کردن موتور، کاری صحیح نیست و باید پس از روشن‌کردن موتور با حرکت کردن و استفاده از دنده‌های سنگین به احتراق و روان‌کاری ضعیف موتور کمک کنیم.

لازم به ذکر است پیش از گرم‌شدن کامل پیشرانه خودرو باید از رانندگی خشن و اسپورت پرهیز کرد تا به موتور آسیبی وارد نشود.

[irp posts="1482" name="نکاتی برای رانندگی در باران"]

همچنین شما مخاطبان عزیز می‌توانید سوالات خود را درباره خودرو با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.