Last Updated:

نکات مهم درباره شمع خودرو

فرمون

شمع یکی از قطعات کوچک در پیشرانه خودرو است که نقش مهمی در مصرف سوخت و کارکرد موتور خودرو دارد .

وظیفه شمع خودرو چیست؟

وظیفه شمع پیشرانه خودرو، تولید جرقه و ایجاد اشتعال در داخل محفظه سیلندر است که مخلوط متراکم شده هوا و سوخت درون محفظه سیلندر را مشتعل می‌کند و انرژی تولید شده در نهایت تبدیل به نیروی محرکه می‌شود.

اگر جرقه زنی در زمان مناسب صورت نگیرد، بنزین فشرده شده در محفظه احتراق به خوبی انفجار نیافته و در نتیجه سیلندرها به حرکت در نخواهند آمد، به همین دلیل لازم است که شمع‌ها به موقع سرویس و یا در صورت لزوم تعویض گردند.

انواع شمع خودرو

شمع‌های خودرو همه به یک گونه طراحی نشده‌اند و چندین مدل شمع در بازار وجود دارند:

شمع گرم: که برای عملکرد در موتورهایی با دمای پایین طراحی شده و دارای پایه‌های بلندتری هستند تا گرمای خود را دیرتر از دست داده و در نتیجه بتوانند رسوبات باقی مانده حاصل از احتراق را در روی خود شمع بسوزانند.

شمع سرد: برای عملکرد در موتورهایی با دمای بالا طراحی شده و دارای پایه‌های کوتاه هستند تا سریعا بتوانند گرمای ایجاد شده در اثر جرقه زنی را کاهش دهند.

شمع نیکلی:  در این نوع شمع‌ها  جنس الکترودهای آن از آلیاژ نیکل است و از طول عمر کوتاهی برخوردار هستند.

شمع ایریدیومی:  در این نوع، الکترود مثبت آن از جنس ایریدیوم است و دارای طول عمر بالاتری نسبت به شمع‌های پلاتینیومی هستند.

شمع پلاتینیومی:  جنس الکترودهای این نوع شمع‌ها، از آلیاژ پلاتینیوم بوده و دارای طول عمر بسیار بالایی هستند و توانایی تحمل دمایی تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را داشته و قادرند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مفید داشته باشند.

شمع‌های چند الکترودی:  در این نوع، شمع‌ها از چند الکترود منفی برخوردار هستند که باعث طول عمر بسیار بالاتر می‌شود.

[irp posts="1861" name="معایب و مزایای ارتفاع زدن خودروها"]

علائم خرابی شمع خودرو 

از علائم خرابی شمع خودرو می‌توان به استارت نخوردن و شتابگیری کند  ماشین اشاره کرد. شمع خودرو دارای یک طول عمر خاص است که در صورت سیاه شدن شمع و یا شکستن عایق چینی آن باید تعویض شود . گاهی به دلیل ازدیاد رسوبات حاصل از احتراق در سر الکترودها و و یا جرقه زنی در زمان نادرست و از بین رفتن الکترودها، باید سریع‌تر اقدام به تعویض شمع‌ها کنید.

تعویض شمع خودرو

به توصیه کارشناسان، شمع موتور در هر 15000 کیلومتر باید تعویض شود و در صورت مشاهده مواردی همچون شکستگی عایق، تغییر رنگ در شمع، فاصله بین الکترودها باید سریع‌تر تعویض شود.

اگر شمع ها را سرویس نکنم چه می شود؟

موتور خودروی شما بد کار می‌کند و اصطلاحا موتور بدسوزی خواهد داشت راندمان آن کم می‌شود یا اینکه ممکن است خودرو شما بد روشن شود.

پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا افراد معمولی هم می‌توانند شمع را سرویس کنند؟ در پاسخ باید گفت بستگی دارد که ابزار آنرا داشته باشند یا خیر البته بعضی افراد هم کمتر تمایل دارند کارهایی را انجام دهند که لباس هایشان را کثیف کند. قبل از هر چیز نیاز به یک آچار شمع دارید. برای اندازه‌گیری دهانه شمع هم نیاز به یک فیلر دارید هم چنین باید قطر دهانه شمع خودرو خود را بدانید یا جدول مربوطه را در اختیار داشته باشید.

[irp posts="2310" name="مهمترین دلایل خاموش شدن موتور در خودروهای مختلف"]