Last Updated:

نکات مهم خرید پژو 206 کارکرده و دست دوم

یکی از پرفروش‌ترین خودروهای حال حاضر بازار، پژو ۲۰۶ است. با توجه به قیمت مناسب‌تر ۲۰۶ در مدل‌های پایین، این هاچ‌بک این روزها به یکی از بهترین گزینه‌ها برای اکثر افراد تبدیل شده است. در این مطلب شما را با چند توصیه و نکته کوتاه در زمان خرید پژو 206 دست دوم آشنا می‌کنیم تا بتوانید در این گرانی خودرو انتخاب بهتری با بودجه خود داشته باشید.

1- بررسی موتور

برای خرید 206 کارکرده باید حتما کارکرد موتور را با دیاگ و درون موتور را به خوبی چک کنید. اگر کربن و روغن سوخته در موتور وجود داشت،‌ این ماشین به احتمال زیاد در معرض خراب شدن یاتاقان قرار دارد. موضوعی که در نهایت می‌تواند کار را به تعمیر اساسی موتور خودرو بکشاند. همچنین سالم بودن دسته سیم‌ها و سوکت‌ها را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که دستکاری در آنها صورت نگرفته باشد.

2- بررسی اتاق

اگر اتاق 206 در اثر تصادف آسیب دیده باشد، به احتمال زیاد درِ موتور و مجموعه سینی رادیاتورها و گلگیرها و سرشاسی موتور هم آسیب دیده‌اند. بنابراین نیاز است تا اتاق را هم خیلی خوب بررسی کنید.

توجه داشته باشید به طور کلی برای هر ماشینی اگر در داخل موتور و داخل صندوق دچار رنگ‌شدگی، لهیدگی و رنگ پریدگی (جدای از سوختن رنگ داخل کاپوت بخاطر حرارت موتور) باشد می‌توان به سلامت اتاق آن شک کرد.

3- بررسی گیربکس

در صورتی که با لرزش ابتدای حرکت یا بکسوات در هنگام تعویض دنده مواجه شدید، احتمالاً این موضوع به تعمیرات دیسک و صفحه کلاچ منجر می‌شود. در مدل‌های 206 اتومات وجود مقداری تقه و تاخیر کاملا طبیعی است اما در صورتی که این تقه‌ها یا تاخیرها زیاد و پی‌درپی باشند جای اشکال است. تاخیرهای زیاد نشان می‌دهد که یا روغن هیدرولیک کثیف است و یا گیربکس بسیار کارکرده است.

4- بررسی جلوبندی

اجزای جلوبندی نباید در پستی بلندی‌ها و سطح‌های ناهموار تولید صدا نکنند. توجه داشته باشید که بهتر است این کار را در نزد متخصص انجام دهید.

5- ایمنی

از خرید خودروهای دستکاری شده و تیونینگ (یا اصطلاحا اسپرت) شده خودداری کنید. در این خودروها  تغییرات غیر‌اصولی مثل: پایین آوردن ارتفاع ماشین با استفاده از فنرهای برش ‌خورده، رینگ‌های بزرگ یا استفاده از سیستم‌های جانبی که با سیستم برق 206 همخوانی ندارد باعث پایین آمدن ایمنی ماشین می‌شود.

نکاتی در خصوص هزینه‌های احتمالی هنگام خرید 206 دست دوم

 1-  تعویض تسمه تایم

توصیه کلی که در خصوص خرید همه خودروهای دست دوم ناشناس، کارشناسان به آن تاکید می‌کنند، تعویض بی برو برگرد تسمه تایم است.

2- گیربکس و صفحه کلاچ

اطمینان از سلامت گیربکس و صفحه کلاچ هم از نکات مهم خرید هر خودرو از جمله 206 دست دوم است. در صورتی که با لرزش ابتدای حرکت یا بکسوات در هنگام تعویض دنده مواجه شدید، احتمالاً این موضوع کار را به تعمیرات دیسک و صفحه کلاچ می‌کشاند.

 3- تعویض قطعات بدنه

اگر چه در بازار تاکید بر بی رنگ بودن خودروهای دست دوم می شود اما گاه تعویض یک جزء بدنه ازقبیل در، کاپوت و... می تواند میزان رضایت شما را از سواری گرفتن از خودرو تا حد زیادی افزایش دهد. بنابراین اگر تنها ضعف 206 دست دومی که می خواهید خریداری کنید در خوردگی درها و کاپوت است، می توانید با خرید یک در کامل با آن را مانند روز اولش کنید.

نکات مهم خرید پژو ۲۰۶ کارکرده و دست دوم

چرا خرید یک ۲۰۶ مدل پایین، ریسک زیادی دارد؟

1-  استهلاک و سیستم هیدرولیک

206  حتی اگر به مدت چند سال گوشه پارکینگ بوده و استفاده هم نشده باشد، بازهم از استهلاک برخوردار است که مهم‌ترین آن‌ها شامل جلوبندی، اکسل و جعبه فرمان و سیستم هیدرولیک است که اساسی‌ترین معضل همان سیستم هیدرولیک به شمار می‌آید. سیستم هیدرولیک پژو 206 بسیار حساس و استهلاک‌پذیر است که این موضوع در مدل‌های پایین بسیار شایع‌تر است. 206 مدل 80 که معمولا بدون تیپ بوده و با عنوان تیپ 1 شناخته می‌شود، معمولا این ایراد را پس از چند سال خواهد داشت. پس در واقع مدل‌های 80 تا حدودا مدل 85 به احتمال 95 درصد هیدرولیک آن‌ها به صدا افتاده و کم‌کم باید به فکر تعویض آن بود. البته ناگفته نماند که در 5 درصد باقی مانده اگر هیدرولیک به صدا در نیامده باشد، نشان از یک سیستم فوق العاده دارد.

2- مشکل دسته راهنما

مشکل بعدی این خودرو در مدل‌های پایین دسته راهنمای آن است که به سیستم کام 2000 معروف است. این دسته راهنما خیلی حساس بوده و یکی از ارکان اصلی رانندگی در خودرو محسوب می‌شود

سیستم کام 2000 یا همان دسته راهنما طبیعتا بعد از گذشت 10 سال کارکرد و ایجاد اتصالی نه تنها راهنماهای شما از کار می‌افتد، بلکه در بعضی موارد کیلومتر نیز دچار اختلال شده و سپس بوق خودرو نیز غیر فعال می‌شود. روشن بودن دائم چراغ‌های جلو در تمامی حالات نیز از مشکلات مربوط به همین سیستم است. پس اگر دیدید خودرو 206 در خیابان در اوقات روز چراغ‌های آن روشن است، بدانید سیستم کام 2000 آن خراب شده و نیاز به تعمیر دارد.

3- سیستم جلوبندی

پژو 206 علی رغم ویژگی‌های خاصش، دارای سیستم جلوبندی ضعیفی است که معمولا در مدل‌های پایین، جلوبندی بهتر از مدل‌های جدید است، اما خب طبیعی است که به خاطر کارکرد زیاد ماشین طبیعتا مستهلک شده و باید تعویض گردد. شاید هم اکنون از خودتان بپرسید که تعویض و یا تعمیر جلوبندی تمامی خودروها پس از چند سال امری طبیعی است، درست است، اما قیمت سر سام آور قطعات این خودرو کمی شما را آزار خواهد داد.

4- سیستم ترمز

سیستم ترمز پژو 206 تقریبا عالی‌ست. این سیستم در تیپ‌های بالا که هر 4 لاستیک از سیستم دیسکی نیز برخوردار است، بهتر می‌شود؛ اما سیستم بوستر ترمز این خودرو کمی ضعیف است که پس از چند سال متوجه خواهید شد هنگام ترمز صدای سوت و هوایی از زیر پایتان شنیده می‌شود.

5- سیستم گیربکس تیپ 6

سیستم گیربکس ۲۰۶ در تیپ 6 کمی آزار دهنده بوده و هزینه کلانی به صاحب این خودرو تحمیل می‌کند. باید به این موضوع نیز دقت کرد که تعمیر و سرویس گیربکس‌های اتوماتیک از تعمیرکاران کم و محدودی هم برمی‌آید.

همان‌طور که گفته شد، پژو 206 هم اکنون یکی از محصولات مناسب ایران خودرو به شما می‌رود و به خاطر ظاهر و شرایط خاصش، هواداران زیادی دارد؛ اما اگر تصمیم به خرید یکی مدل‌های پایین این خودرو رو دارید، حتما پیش از خرید با خود کمی فکر کنید!

توصیه آخر براساس نظرات کارشناسان عمر مفید 206، پنچ سال است بنابراین از خرید خودرو با عمر بیش از 5 سال بهتر است خودداری کنید.

همچنین می توانید با دانلود اپلیکیشن فرمون ، قیمت کارشناسی و به روز 206 یا سایر خودروهای کارکرده و دست دوم را بر اساس مدل، سال و تنوع مدل، رنگ، کیلومتر کارکرد، بیمه و تخفیف، قسمتهای رنگ شده یا تعویض شده خودرو را استعلام کنید. برای دانلود فرمون روی لینک زیر کلیک کنید: