Last Updated:
نکات مهم تنظیم فرمان خودرو

نکات مهم تنظیم فرمان خودرو

فرمون

تنظیم فرمان خودرو فاصله داخلی بین قسمت جلو و عقب چرخ‌های جلو اتومبیل است به بیان دیگر میزان فرمان به معنای برابر بودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌های خودرو است و تاثیر زیادی در کنترل اتومبیل به ویژه در سرعت‌های بالا دارد.

نشانه‌های تنظیم نبودن فرمان خودرو

از نشانه‌های بارز نیاز به تنظیم فرمان ماشین، کشیدن فرمان است. کشیدن فرمان حالت‌های متفاوتی دارد از جمله این که فرمان ممکن است به چپ یا راست کشیده شود یا به حرکت به سمتی که فرمان به آن سمت چرخیده شده است، تمایل داشته باشد. هنگام گذر از جاده‌های خاکی با دست اندازهای زیاد، افتادن چرخ در جوی آب یا چاله عمیق و یا برخورد لاستیک خودرو به جدول‌های کنار کوچه و خیابان، باعث می‌شود فرمان خودرو از تنظیم خارج شده و به میزان (تنظیم) فرمان نیاز داشته باشد.

تنظیم نبودن فرمان چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

تنظیم فرمان تاثیر بسیار مهمی در فرمان پذیری و کنترل اتومبیل به خصوص در جاده‌ها دارد و تنظیم نبودن فرمان باعث ساییدگی لاستیک‌های جلو اتومبیل در مدت کوتاه می‌شود.

برای درک بهتر اهمیت میزان فرمان باید بدانید میزان نبودن فرمان می‌تواند باعث واژگون شدن اتومبیل در سرعت بالا حتی در یک مسیر مستقیم شود. در سرعت‌های پایین نیز میزان نبودن فرمان باعث سفت شدن فرمان در هنگام پیچیدن و مقاومت در برابر برگرداندن فرمان بعد از پیچ‌های U شکل می‌شود.

توجه داشته باشید که تاثیر تنظیم نبودن فرمان در خودروهایی که فرمان هیدرولیک ندارند مشخص است در حالی که در خودروهای دارای فرمان هیدرولیک تشخیص میزان نبودن فرمان هنگام رانندگی نیاز به تجربه و دقت زیادی دارد. مثلا: وقتی با خودرو خود در مسیری سر راست حرکت می‌کنید اما فرمان (غربیلک) خودرو به صورت قرینه در وسط قرار ندارد، این یکی از علائم به هم خوردن زاویه چرخ‌ها و عدم میزان فرمان است.

[irp posts="1226" name="آموزش پنچرگیری تایر در مواقع ضروری"]

بهترین حالت میزان فرمان

در گذشته ایده‌های بسیاری در مورد فاصله دهانه‌های چرخ در میزان فرمان وجود داشت. بطور مثال بعضی از کارخانه‌های اتومبیل سازی پیشنهاد داده بودند مثلا: دهانه جلو چر‌خ‌ها نسبت به دهانه عقب بسته تر باشد، زیرا تصور می‌کردند با بالا رفتن سرعت دهانه چرخ در اثر فشار به همان اندازه باز خواهد شد. با پیشرفت دستگاه‌های کنترل و تست اتومبیل و قرار دادن سنسورهای متعدد مشخص شد که این تصور در مورد اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو با جلوبندی سالم کاملا اشتباه است. در مورد اتومبیل‌های دیفرانسیل عقبی که جلوبندی معیوب (از نظر طراحی) دارند نیز نمی‌توان مقدار باز شدن دهانه جلو چرخ‌ها را بصورت استاندارد پیش فرض تعیین کرد، زیرا این فاصله با توجه به سرعت و شتاب اتومبیل دائما در حال تغییر است.

زمان نیاز به میزان فرمان خودرو

کارشناسان خودرو توصیه می‌کنند در شرایط معمولی بهتر است سالیانه یکبار برای کنترل میزان فرمان به تعمیرگاه مراجعه کنید. اما در شرایط غیر عادی مانند عبور از جاده‌های خاکی با دست اندازهای زیاد، افتادن چرخ در جوی آب یا چاله عمیق و یا بر خورد لاستیک اتومبیل به جدول‌های کنار کوچه و خیابان، ممکن است فرمان اتومبیل از تنظیم خارج شده و نیاز به میزان فرمان داشته باشد

چگونه تشخیص دهیم نیاز به تنظیم فرمان خودرو وجود دارد؟

غربیلک فرمان اتومبیل باید در مسیرهای صاف بزرگراه‌ها کاملا صاف و تراز باشد، کوچکترین تغییر در میزان فرمان اتومبیل باعث تغییر در وضعیت غربیلک فرمان می‌شود. البته کج بودن غربیلک همیشه نشانه میزان نبودن فرمان نیست زیرا ممکن است تعمیرکار جلوبندی هنگام میزان فرمان اتومبیل به وضعیت تراز بودن غربیلک توجه نکرده باشد . اما تغییر در وضعیت قبلی غربیلک به معنی تغییر در تنظیم فرمان (با فرض میزان بودن باد لاستیک‌ها) است.

بطور مثال اگر غربیلک فرمان بعد از تنظیم میزان فرمان اندکی متمایل به چپ یا راست باشد و بعد از عبور از چاله یا دست انداز تراز شود، این تراز شدن به معنی تغییر حالت قبلی غربیلک و از تنظیم خارج شدن میزان فرمان است.

یکی دیگر از علائم میزان نبودن فرمان اتومبیل کشیدن فرمان است. البته توجه داشته باشید کشیدن فرمان انواع گوناگونی دارد. برای مثال ممکن است اگر فرمان را کمی به یک سمت بچرخانید تمایل به رفتن به آن سمت در صورت ثابت نگاه داشتن فرمان داشته باشد که به این حالت در اصطلاح کارشناسان خودرو گیج بودن فرمان می‌گویند. کشیدن فرمان به معنی مقاومت فرمان به حرکت مستقیم است و تمایل انحراف آهسته بعد از رها کردن فرمان به معنی میزان نبودن فرمان نیست. بطور مثال در ایران به دلیل شیب اندک جاده به سمت راست، انحراف آهسته اتومبیل به سمت راست بعد از رها کردن فرمان به معنی اشکال در میزان فرمان نیست و نمیتوان انتظار داشت اتومبیل بعد از رها کردن فرمان در یک مسیر طولانی در خط صاف حرکت کند.

حتما به خاطر داشته باشید به دلیل اهمیت کنترل میزان فرمان این کار را به شخص مجرب و دلسوزی بسپارید.

*** همچنین شما مخاطبان عزیز می‌توانید سوالات خود را درباره خودرو با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.