Last Updated:
نرخ جریمه موتور سیکلت

نرخ جریمه موتور سیکلت در سال 1402

فرمون

زیاد از رسانه ها شنیده ایم که طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت سوران اجرا می شود و یا بسیار دیده ایم که کشنده ای به نام کفی از سوی پلیس راهور در خیابان ایستاده و موتورسیکلت ها را جمع می کند، و شاید به نظر ما غیر منصفانه بیاید که اینگونه با این وسیله نقلیه و رانندگان آن برخورد می شود. اما وقتی می بینیم که شمار زیادی از موتورسواران مسائل ایمنی را رعایت نمی کنند، گواهینامه ندارند و یا حتی از یک کلاه ایمنی هم استفاده نمی کنند، حق می دهیم که شاید این کار به نفع خودشان باشد و از میزان تصادفات و مرگ و میر ناشی از رانندگی با موتور کم کند.

اما همه این حرفا به این معنی نیست که از موتور به عنوان یک وسیله نقلیه استفاده نکنیم بلکه بهتر است که تمام مسائل ایمنی آن را رعایت کنیم و برای خود و دیگران خطرآفرین نباشیم. از همه مسائل ایمنی موتورسیکلت که بگذریم، مسائل مربوط به جریمه، ثبت خلافی موتور و توقیف آن نیز هست، که در موقع استفاده از موتور در کنار همه مزیت هایی که دارد باید به آن ها توجه کنیم. در این مقاله تلاش کرده ایم تا توضیحاتی در خصوص نرخ جریمه خلافی موتورسیکلت بدهیم تا بعد از رعایت نکات ایمنی، با خیال راحت موتور سوار شوید و بهانه ای برای پلیس برای توقیف موتور شما وجود نداشته باشد.

 

نرخ خلافی های مشترک بین خودروهای سواری و موتورسیکلت

خیلی از موتور سواران به جریمه های رانندگی زیاد توجه نمی کنند و فکر می کنند که پلیس نمی تواند آن ها جریمه کند. اما نه تنها موتورسواران توسط پلیس به خاطر خلافی هایشان متوقف می شوند بلکه دوربین های راهنمایی و رانندگی نیز خلافی آن ها را ثبت می کند. بسیاری از این جریمه های رانندگی با موتورسیکلت با جریمه های رانندگی با ماشین مشترک است. از جریمه هایی که بین ماشین و موتور مشترک هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد. نرخ جریمه این خلافی ها به اندازه جریمه های مربوط به ماشین است که می توانید در جدول مربوط به تخلفات رانندگی ببینید.

لیست جریمه های مشترک ماشین و موتور:

  • سرعت غیر مجاز
  • سبقت غیرمجاز
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
  • حرکت به‌طور مارپیچ
  • رانندگی در حالت مستی
  • عبور از محل ممنوع
  • عدم رعایت حق تقدم عبور
  • دور زدن در محل ممنوع
  • استفاده از تلفن همراه
  • نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب
  • عدم رعایت محدودیت‌های زمانی یا مکانی یا شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک، با تجهیزات خاص
  • توقف در محل ایستادن ممنوع
  • نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسایل نقلیه
  • ایجاد آلودگی صوتی

ثبت خلافی موتور سیکلت با دوربین

همان طور که گفتیم یکی از تصورات اشتباه صاحبان موتور سیکلت این است که تصور می‌کنند خلافی آنها صرفا توسط پلیس ثبت می‌شود در صورتی که پلیس نباشد بدون نگرانی امکان هرگونه خلافی را دارند ولی باید بدانید که ده‌ها دوربین در تهران صرفا برای ثبت تخلفات موتور سیکلت‌ها نصب شده و حدود دوسالی است که این دوربین‌ها در حال فعالیت هستند و هزاران ثبت تخلف را انجام داده‌اند!

این دوربین‌ها تفاوتی میان خودرو و موتور سیکلت قائل نمی‌شوند و تمام جریمه‌های مربوط به خودرو همانند عبور از چراغ قرمز توسط این دستگاه‌ها نیز ثبت شده و با توجه به اطلاعات ثبت شده در پلاک خودروها به محل زندگی مالک خودرو ارسال می‌گردد.

جریمه تک چرخ

 

نرخ جریمه تخلفات ویژه موتورسیکلت

بر اساس قانون، تردد در خطوط ویژه اتوبوس رانی ۸۰۰ هزار ریال، تردد در پیاده رو ۶۵۰ هزار ریال، انجام حرکات نمایشی با موتور سیکلت همچون تک چرخ و دور زدن در جا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جریمه را برای متخلفان در بر خواهد داشت. همچنین نداشتن کلاه ایمنی جریمه ۶۰۰ هزار ریالی را برای متخلفان به همراه دارد. این جریمه برای یک نفر است و اگر موتور سیکلت‌سوار دارای ترک نشین نیز باشد جریمه ۶۰۰ هزار ریالی برای این فرد نیز به شکل جداگانه اعمال خواهد شد. همچنین حمل بار غیر متعارف با موتورسیکلت ۴۰۰ هزار ریال جریمه دارد.

اگر موتور سیکلت‌سوار دارای ترک نشین نیز باشد جریمه ۶۰۰ هزار ریالی برای این فرد نیز به شکل جداگانه اعمال خواهد شد.

(مبلغ این جریمه ها در سال 1401 ، حدود 12 درصد افزایش داشته است. )

مواردی که منجر به توقیف موتور سیکلت می‌شود

عبور از خط ویژه و پیاده رو، نداشتن کلاه ایمنی و انجام حرکات نمایشی با موتورسیکلت جزو تخلفاتی است که در صورت رویت شدن از سوی پلیس حتما با آن برخورد می‌شود و ضمن اینکه موتورسیکلت سوار متخلف جریمه خواهد شد، نسبت به توقیف آن نیز اقدام می‌شود.

بر این اساس اگر موتورسیکلت برای بار اول توقیف شده باشد به مدت یک هفته و در صورت تکرار به مدت یک ماه در پارکینگ خواهد بود.

موتورسواری بدون داشتن گواهینامه

متاسفانه برخی از جوانان بدون داشتن گواهینامه از موتور سیکلت استفاده می‌کنند، اما بهتر است بدانید در صورتی که بدون گواهینامه سوار موتور شوید و پلیس شما را متوقف کند، در ابتدا موتور شما توقیف می شود و شما به دادسرای ۳۲ پلیس راهور معرفی می شوید و جریمه تان با نظر مقام قضایی اعمال می‌شود.

پس توصیه می کنیم اگر تاکنون برای گرفتن گواهینامه اقدام نکرده اید حتما آن را در برنامه خودتان بگذارید که به زحمتش می ارزد و دیگر پلیس هم بهانه ای برای جلب موتور شما ندارد.