Last Updated:
نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی

نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی

فرمون

تصادف در میدان

تصادف در میدان

توضیحات :

وسیله نقلیه شماره 1 وارد میدان می‌شود که با وسیله نقلیه شماره 2 که در حال گردش به دور میدان بوده برخورد می‌کند .

علت :

بی احتیاطی از جانب وسیله نقلیه شماره 1 به علت عدم رعایت حق تقدم نسبت به وسیله  نقلیه شماره 2 تشخیص داده شد .

استناد قانونی

بند پ ماده 137 آیین نامه راهنمایی و رانندگی

  • حق تقدم عبور وسایل نقلیه در تقاطع‌ها و میدان‌هایی که هیچگونه علامت و چراغ راهنمایی و رانندگی وجود نداشته‌باشد، به ترتیب زیر است:
  •  الف ـ در تقاطع هم‌عرض اگر دو وسیله نقلیه‌ای که روبروی یکدیگر در حرکتند بخواهند با هم وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم عبور با وسیله‌ای است که به‌سمت راست گردش می‌کند.
  •  ب ـ هرگاه دو یا چند وسیله نقلیه از دو یا چند راه مختلف به تقاطع هم عرض برسند، حق تقدم عبور با وسیله نقلیه‌ای است که در طرف راست وسیله نقلیه دیگر قرار دارد.
  • پ ـ هنگام ورود به میدان‌ها حق تقدم عبور با وسایل نقلیه‌ای است که در درون میدان در حال حرکت هستند.
تصادف فرعی به اصلی

 

تصادف در فرعی به اصلی

توضیحات :

وسیله نقلیه شماره 1 بدون رعایت حق تقدم وارد خیابان اصلی می‌شود که با وسیله نقلیه شماره 2 که در مسیر مجاز خود در حال حرکت بوده و جهت فرار از تصادف (آثار خط ترمز نشان دهنده مسیر اولیه است) به مسیر مخالف منحرف و با وسیله نقلیه شماره 1 برخورد می‌کند .

علت :

بی احتیاطی از جانب وسیله نقلیه شماره 1 به علت عدم رعایت حق تقدم نسبت به وسیله  نقلیه شماره 2 تشخیص داده شد.

استناد قانونی

ماده 138 آیین نامه راهنمایی و رانندگی

در برخورد راه اصلی با راه فرعی حق تقدم با وسیله‌ای است که از راه اصلی عبور می‌کند. رانندگانی که از راه فرعی وارد راه اصلی می‌شوند، باید پیش از ورود به راه اصلی، در صورت لزوم توقف نموده و پس از رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه‌ای که در مسیر مجاز خود در راه اصلی و با سرعت مجاز عبور می‌کنند، وارد این راه بشوند.

ماده 138 آیین نامه راهنمایی و رانندگی

رعایت مقررات ماده (138) برای وسیله نقلیه‌ای که از راه خصوصی یا شانه راه یا گاراژ یا کوچه یا تعمیرگاه و مانند آنها به معابر عمومی وارد می‌شود نیز لازم است.

 

تشخیص خیابان اصلی از فرعی

خیابان اصلی :

راهی است که در برخورد با راه های دیگر، عرض سواره روی آن بیشتر است و یا با نصب علایم راهنمایی و رانندگی، اصلی تلقی شده و در غیر این صورت در سمت راست راه دیگر قرار دارد .

خیابان فرعی :

راهی است که در برخورد با راه های دیگر، عرض سواره روی آن کمتر اسـت و یا با نصب علائم راهنمایی و رانندگی، فرعی تلقی شده و در غیر این صورت در سمت چپ راه دیگر قرار گرفته باشد.

 

حق تقدم با کیست؟

حق تقدم عبور وسایل نقلیه در تقاطع ها و میدان هایی که هیچگونه علامـت و چـراغ راهنمایی و رانندگی وجود نداشته باشد، به ترتیب زیر است :

الف- در تقاطع هم عرض اگر دو وسیله نقلیه ای که روبروی یکدیگر در حرکتنـد بخواهنـد بـا هـم وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم عبور با وسیله ای است که به سمت راست گردش می کند .

ب- هرگاه دو یا چند وسیله نقلیه از دو یا چند راه مختلف به تقاطع هم عرض برسـند، حـق تقـدم عبور با وسیله نقلیه ای است که در طرف راست وسیله نقلیه دیگر قرار دارد .

پ- هنگام ورود به میدان ها حق تقدم عبور با وسایل نقلیه ای است که در درون میـدان در حـال حرکت هستند .

ت- در سه راه ها حق تقدم عبور با وسیله نقلیه ای است که به طور مسـتقیم و در سـمت و مسـیر مجاز حرکت می کند حتی اگر عرض خیابانی که مسیر آن است از عرض راه تلاقی کننده کمتر باشد.

در برخورد راه اصلی با راه فرعی حق تقدم با وسـیله ای اسـت کـه از راه اصـلی عبـور می کند. رانندگانی که از راه فرعی وارد راه اصلی می شوند، باید پیش از ورود به راه اصلی، در صورت لزوم توقف نموده و پس از رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه ای که در مسـیر مجـاز خـود در راه اصـلی و بـا سرعت مجاز عبور می کنند، وارد این راه بشوند .

در راه های مسطح که دو طرف راه منتهی به کوه و پرتگاه می باشد حـق تقدم عبـور بـا وسایل نقلیه ای است که در طرف پرتگاه قرار دارند .

تصادف در سبقت غیرمجاز

تصادف در سبقت غیرمجاز

توضیحات:

وسیله نقلیه شماره 1 اقدام به سبقت از سمت راست وسیله نقلیه شماره 2 می‌کند .

علت:

بی احتیاطی از جانب وسیله نقلیه شماره 1 به علت سبقت از سمت راست  نسبت به وسیله  نقلیه شماره 2 تشخیص داده شد

استناد قانونی

ماده 132 آیین نامه راهنمایی و رانندگی

رانندگانی که قصد سبقت گرفتن از وسایل نقلیه‌ای را که در جهت آنان حرکت می‌کنند دارند، در محل‌های مجاز و در صورت لزوم پس از روشن کردن چراغ راهنما و یا با دادن علامت لازم تنها از سمت چپ آنها سبقت گیرند و پس از سبقت و طی مسافت کافی، بار دیگر با روشن کردن چراغ‌ راهنما و یا با دادن علامت به طرف راست راه متوجه و در مسیر قبلی خود قرار گیرند به نحوی که راه وسیله نقلیه‌ای که از آن سبقت گرفته شده بسته نشود یا موجب تصادف نشود. با وجود این سبقت گرفتن از طرف راست وسیله نقلیه‌ای که در حال گردش به چپ می‌باشد مجاز خواهد بود.

تصادف در کوچه‌ها

تصادف در کوچه‌ها و خیابان‌ها

توضیحات:

وسیله نقلیه شماره 1 بدون رعایت حق تقدم اقدام به گردش به سمت چپ می‌کند که از ناحیه پهلو یا جلو با وسیله نقلیه شماره 2 برخورد می‌کند

گاهی اوقات آثار خط ترمز به جای مانده از وسیله نقلیه شماره 2 نشان دهنده سرعت غیر مجاز وسیله نقلیه شماره 2 است که کارشناس بازدید کننده با توجه به مستندات قانونی می‌تواند وسیله نقلیه شماره 2  را به نسبت تقصیر، مقصر اعلام کند.

علت:

بی احتیاطی از جانب وسیله نقلیه شماره 1 به علت عدم رعایت حق تقدم نسبت به وسیله نقلیه شماره 2 تشخیص داده شد

استناد قانونی

ماده 140 آیین نامه راهنمایی و رانندگی

وسیله نقلیه‌ای که در مسیر مجاز در حال حرکت است بر وسایل نقلیه متوقفی که در حال شروع حرکت به جلو یا عقب، گردش یا دور زدن هستند حق تقدم دارند.