Last Updated:

مهلت 2 هفته‌ای برای خودرو‌های فاقد معاینه فنی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اجرای فاز دوم طرح کاهش که از امروز در کل شهر تهران اجرا می‌شود، گفت: با هماهنگی پلیس خودرو‌های فاقد معاینه فنی تا دو هفته توسط دوربین‌های جدید جریمه نمی‌شوند. نواب حسینی منش نیز در مراسم افتتاح سامانه‌های ثبت تردد خودروها در معابر ورودی و خروجی شهر تهران با بیان اینکه مرحله اول طرح کاهش آلودگی هوا از اول آبان‌ ماه سال ۹۵ تنها در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک اجرایی شد گفت: حالا در آستانه دو سالگی اجرای طرح کاهش، از امروز مرحله دوم این طرح اجرا شده است و با دوربین‌های نظارتی، خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته کنترل می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از آنجایی که در فاز دوم طرح کاهش باید همه خودروهای تردد کننده در سطح شهر معاینه فنی اخذ کنند و از آنجایی که تعدادی از خودروها بخصوص خودروهای فرسوده نمی‌توانند معاینه فنی دریافت کنند، احتمال دارد که خودروها به سمت کوچ از تهران پیش بروند چرا که با اجرای مرحله دوم طرح کاهش، عرصه برای خودروهای فرسوده سخت‌تر شده است.

[irp posts="540" name="مراحل معاینه فنی خودرو 97+مدارک موردنیاز"]

وی با بیان اینکه امسال برای اجرای مرحله دوم طرح کاهش از ۵ ماه جلوتر اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام گرفت اما روز پنجشنبه گذشته مراکز، شلوغ شد، گفت:‌از ۵ ماه قبل‌تر مدام اعلام کردیم که از اول آبان‌ماه مرحله دوم طرح کاهش آغاز می‌شود و دقیقا در روزهای منتهی به اجرای طرح، شاهد هستیم که صف ورودی به مراکز معاینه فنی شلوغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارشناسان مراکز معاینه فنی در سه شیفت کاری کنترل معاینه فنی خودروها را انجام می‌دهند گفت: تا دو هفته آینده دو مرکز معاینه فنی جدید و ۵ مرکز معاینه فنی سیار به تعداد مراکز معاینه فنی اضافه می‌شوند.

حسینی‌منش با بیان اینکه ظرفیت مراکز معاینه فنی تهران پاسخگوی سه میلیون خودرو در سال است، گفت: روزانه حدود ۸ هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی داریم اما از دیروز تا حالا تعداد مراجعات به ۱۲ هزار مراجعه رسیده است و قطعا این سربار مراجعات، سبب طولانی شدن صف مراجعه می‌شود و این در حالی است که افراد می‌توانند با انجام نوبت‌دهی آنلاین معاینه فنی، از ظرفیت مراکز مطلع شده و در صف انتظار نایستند.

سید نواب حسینی منش مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران  در خصوص محدودیت ظرفیت مراکز معاینه فنی اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد مراجعات، برخی از شهروندان تلاش می‌کنند تاریخ مراجعه خود را در سامانه اینترنتی همان روز یا فردای آن روز انتخاب کنند که این اقدام باعث شلوغی این مراکز می‌شود.

وی بیان کرد: برای کاهش ازدحام در مراکز، طی اطلاع رسانی به شهروندان اعلام شده که برای مراجعه روزهای بعدی را رزرو کنند تا مشکل محدودیت حل شود.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران درخصوص اعلام ساعات مراجعه به چندین نفر و مراجعه همزمان این افراد به مراکز معاینه فنی، گفت: به غیر از یک مرکز، تمامی مراکز دارای چندین درب مجزا هستند و شهروندان می‌توانند بر اساس ساعت رزرو به درب مورد نظر مراجعه کنند؛ همچنین به شهروندان توصیه می‌شود رأس ساعت اعلام شده در مراکز حضور داشته باشند.

حسینی منش در خصوص مشکلات ایجاد شده در مراکز معاینه فنی گفت: همکاران ما به صورت 24 ساعته مراکز معاینه فنی را رصد می‌کنند و درصدد این هستند که روز به روز مشکلات را اصلاح کنند، چراکه سامانه اینترنتی نوبت دهی معاینه فنی برای نخستین بار است که در کشور ایجاد شده است.

وی در خصوص زمان حضور متصدیان سیستم اصلاح خودروهای دوگانه سوز و گازسوز، بیان کرد: متصدیان سیستم دوگانه سوز زیر مجموعه سازمان استاندارد هستند و تحت کنترل مراکز نیستند و تنها به جهت تجمیع ارائه این خدمات به شهروندان در مراکز معاینه فنی مشغول فعالیت هستند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره عدم عملکرد درگاه پرداخت بانک در سامانه ثبت نوبت اینترنتی مراکز معاینه فنی عنوان کرد: رفع این مشکل در دسترس ستاد معاینه فنی نیست، اما همکاران ما در شهرداری تهران پیگیر این مشکل هستند و دائما این مسئله را بررسی می‌کنند.

مرتضی صلوتی معاون فنی شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه امروز ۴۶ سامانه ثبت تردد معابر ورودی و خروجی شهر تهران فعالیت خود را آغاز می‌کنند، گفت: این سامانه‌ها در ۲۳ نقطه شهر ساماندهی شده‌اند و می‌تواند سه میلیون تردد از مبادی ورودی و خروجی تهران را ثبت کند.

وی افزود: با هماهنگی و همکاری پلیس راهور کد تخلف معاینه فنی به ۱۲۰۰ دوربین پایتخت داده شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از میزان،  محسن پورسید آقایی در مراسم افتتاحیه سامانه‌های ثبت تردد معابر ورودی و خروجی شهر تهران اظهار داشت: لازم بود ورودی و خروجی رینگ شهر تهران به دوربین و سیستم الکترونیک مجهز شود. وقتی دستور راه اندازی سامانه‌ها را دادم برای راه اندازی آن چندان امیدوارم نبودم، اما کار جهادی یعنی اینکه کار درست را به موقع انجام دهیم و این موضوع محقق شد.

وی افزود: بیشترین مزیت استقرار این سامانه‌ها کنترل تردد خودرو‌های سنگین در شهر است. همچنین ۵۰۰ هزار خودرویی که از شهرستان‌های اقماری شهر تهران به این شهر تردد دارند، کنترل می‌شوند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای آشنایی بیشتر مردم با فاز دوم طرح کاهش جریمه‌ای برای ثبت دوربین‌های جدید صادر نمی‌شود، گفت: با هماهنگی پلیس مقرر شد دوربین‌های جدید به صورت ارشادی معاینه فنی را کنترل کنند و پس از آن برای خودرو‌های فاقد معاینه فنی قبض جریمه صادر شود.

در ادامه این مراسم رییس پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: نصب دوربین‌ها در ورودی و خروجی شهر تهران آرزویی بود که امروز با اراده معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران محقق شد تا خودرو‌های فاقد معاینه فنی کنترل شوند.

آخرین اخبار طرح کاهش  LEZ را در این مصاحبه شبکه خبر ببینید: