Last Updated:
مهلت پرداخت جریمه دوبرگی چه مدت است؟

مهلت پرداخت جریمه دوبرگی چه مدت است؟

فرمون

جریمه‌های رانندگی انواع مختلفی دارند و به روش‌های مختلفی ثبت می‌شوند. همه این جریمه مدت زمان مشخصی برای پرداخت دارند، اما برخی از آنها ممکن است پس از مدتی بخشیده شوند و برخی از آنها نیز ممکن است بعد از مدتی دوبرابر شوند. برای فهمیدن این قضیه ابتدا لازم است بدانیم اصلا چه جریمه های رانندگی وجود دارند:

انواع جریمه‌های رانندگی

جریمه تسلیمی

در جریمه تسلیمی پلیس پس از متوقف کردن راننده حضورا مدارک را از راننده متخلف می‌گیرد و قبض اخطاریه که شامل مشخصات وسیله نقلیه (شماره پلاک و رنگ)، مشخصات راننده متخلف و اطلاعات موجود در گواهی‌نامه شخص متخلف، محل تخلف، نوع تخلف، تاریخ و زمان تخلف و مشخصات افسر مربوطه و کد ایشان است را پر کرده و برگه جریمه را به راننده متخلف تحویل می‌دهد.

جریمه الصاقی

در این روش راننده در ماشین حضور ندارد (مثل حالتی که ماشین در جای نامناسبی پارک شده است) و افسر پلیس قبض جریمه‌ای را برای راننده متخلف پر می‌کند. در این قبض مشخصات وسیله نقلیه (شماره پلاک و رنگ)، محل تخلف، نوع تخلف، تاریخ و زمان تخلف و مشخصات افسر مربوطه و کد ایشان ثبت می‌شود و قبض جریمه به ماشین الصاق می‌گردد.

خودداری

در روش خودداری دو حالت کلی وجود دارد: الف) مانند حالت تسلیمی خودرو متوقف شده و راننده حضور دارد، قبض جریمه صادر می‌گردد اما راننده متخلف به دلیل عصبانیت و اعتراض از پذیرفتن قبض خودداری می‌کند. ب) راننده متخلف بعد از تخلف به فرمان ایست پلیس توجه نمی‌کند و فرار می‌کند.

جریمه ثبت با دوربین

در این روش تخلف راننده توسط دوربین‌های ثبت تخلفی که در سطح شهر وجود دارند ثبت شده و جریمه آن توسط مرکز ثبت تخلفات رانندگی صادر می‌شود. این قبض جریمه در بسیاری از موارد به همراه عکس مربوط به آن، برای راننده متخلف پست می‌شود.

جریمه دو برگی

گاهی پیش می آید که پلیس با مشاهده تخلف از یک راننده و یا احتمال وجود مشکل و شک کردن به یک خودرو درخواست ایست و بررسی بدهد؛ اما راننده به عمد خودروی خود را متوقف نکند و به دستور پلیس بی اعتنایی کند. در این نوع جریمه حتی اگر راننده متوجه دستور پلیس نشود و خودرو خود را نگه ندارد نیز مشمول جریمه دو برگی می شود. به عبارت دیگر چه راننده به عمد و چه به سهو، به دستور پلیس مبنی بر ایست توجه نکند، خودرو جریمه خواهد شد. علت نام دو برگی برای این نوع قبض آن است که پلیس اقدام به صادر کردن دو قبض جریمه برای راننده می کند. قبض اول مربوط به تخلف خودرو و قبض دوم به علت عدم توجه به دستور ایست پلیس است.

 

مهلت پرداخت جریمه دوبرگی رانندگی چند ماه است؟

مهلت پرداخت کلیه انواع جریمه‌های رانندگی ۶۰ روز (تقریبا دو ماه) از تاریخ مندرج در قبض جریمه است. بنابراین برای جلوگیری از دو برابر شدن جریمه، مبلغ آن را در مدت زمان تعیین شده حتما پرداخت کنید.

آیا مبلغ جریمه دو برگی، دو برابر می‌شوند؟

باید بدانید که جریمه‌های دوبرگی و جریمه های دوربین جزو انواعی از جریمه هستند که دو برابر نمی شوند.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، جریمه‌های رانندگی مهلت پرداخت 60 روزه دارند که اگر در این مهلت پرداخت نشوند؛ جریمه دیرکرد یا دوبرابری هم به آن اضافه خواهد شد. یعنی اگر مبلغ 20 هزار تومان، خلافی داشته باشید بعد از 60 روز مبلغ جریمه 40 هزار تومان خواهد شد.

در جریمه های تسلیمی، الصاقی و خودداری مبلغ جریمه بعد از گذشت 60 روز در صورت پرداخت نشدن دوبرابر می‌گردد. اما در روش‌های دوبرگی و ثبت با دوربین این مبلغ جریمه بعد از گذشت 60 روز و در صورت پرداخت نشدن دو برابر نمی‌شود.

اعتراض به قبض جریمه دو برگی:

به خاطر اینکه احتمال خطا به دلیل عدم ایست خودرو وجود دارد، احتمال موفقیت در حذف قبض جریمه و یا کاهش مبلغ آن وجود دارد. مخصوصا در صورتی که دلایل کافی برای اشتباه وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است قبض در نزدیکی شهر اصفهان صادر شده باشد، ولی در تاریخ مذکور و در زمان حدودی صدور قبض شما در یک شهر دیگر بوده‌اید و دلیل کافی برای اثبات آن نیز دارید. البته لازم به ذکر است که پلیس در هنگام ثبت این نوع جریمه‌ها مشخصات کلی خودرو از قبیل نام کارخانه، نوع خودرو، رنگ و … را نیز در قبض درج می کند تا در صورت نیاز به بررسی‌های آتی اطلاعات کافی وجود داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: نحوه اعتراض به خلافی خودرو و کم کردن خلافی

 

روش‌های استعلام و پرداخت قبض جریمه دو برگی:

در حال حاضر پیامک خلافی تنها برای جریمه‌های دوربین، ارسال می‌شود که اغلب رانندگان آن را دریافت نمی‌کنند. پیشنهاد می‌کنم برای استعلام خلافی جریمه دوبرگی، برنامه اندرویدی فرمون (استعلام خلافی خودرو به صورت آنلاین) را روی گوشی خود نصب کنید و هر هفته و یا حداقل دو هفته یک‌بار، خلافی خودرو خود را استعلام کنید. برای استعلام خلافی کافی است به بخش مربوطه رفته و کد 8 یا 9 رقمی کارت ماشین را در محل مورد نظر وارد کنید.

اما روش های دیگری هم برای استعلام خلافی خودرو وجود دارد که در زیر آورده شده است:

1- ارسال کد VIN به شماره پیامک 1101202020 (که هزینه هر پیامک 350 تومان است)، 2- شماره تلفن 8 رقمی ۸۸۲۸۸۸۸۸ 3- کد USSD (ستاره 110 مربع) و وارد کردن کد VIN ، 4- مراجعه به سایت راهور به آدرس rahvar120.ir و وارد کردن کد پستی 8 رقمی، 5- پلیس+10 (که 30 هزارتومان هزینه دارد و جریمه‌های زیر 1 میلیون تومان از این طریق قابل استعلام و پرداخت است)

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روشهای خلافی و یا استعلام خلافی آنلاین به این مطلب مراجعه کنید.