Last Updated:

مفقودی گواهینامه و صدور گواهینامه المثنی رانندگی

فرمون

رانندگی بدون گواهینامه دردسرها و پیامدهای زیادی دارد. بنابراین اگر گواهینامه رانندگی خود را گم کرده اید سریعتر برای دریافت گواهینامه جدید اقدام کنید و هرگز بدون گواهینامه پشت فرمان ننشینید.

گم کردن گواهینامه برای رانندگانی که از خودرو خود و با جابجایی مسافر کسب درآمد می کنند می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. برخی افراد نیز برای انجام امور روزانه خود و رفتن به محل کار از خودرو شخصی استفاده می کنند که نداشتن گواهینامه می تواند باعث دردسرهایی برای آنها شود.

حتما بخوانید: رانندگی بدون گواهینامه چه عواقبی دارد؟

جستجوی مدارک مفقود شده در سامانه پست یافته

همانطور که می دانید اگر مدرکی مانند شناسنامه، گواهینامه و ... را پیدا کنید می توانید آن را در صندوق پستی بیاندازید تا به دست صاحب آن برسد. سامانه پست یافته، سامانه ای است که در آن با استفاده از مشخصات خود می توانید مدارک پیدا شده را جستجو کنید. با وارد کردن نام و نام خانوادگی  و نام پدر یا وارد کردن کد ملی و زدن دکمه جستجو مدارکی که با این مشخصات پیدا شده است به شما نمایش داده می شود. برای جستجو در سامانه پست یافته به آدرس postyafteh.post.ir مراجعه کنید.

اسناد و مدارک پیدا شده حداکثر به مدت ۶ ماه در بایگانی شرکت پست نگهداری و در صورت عدم مراجعه صاحب مدرک، اقدام به عودت آن‌ها به مرجع اصلی صادره کننده می‌شود.

حتما بخوانید: پیگیری گواهینامه رانندگی و استعلام صدور گواهینامه رانندگی

اما برای اخذ گواهینامه المثنی چگونه اقدام کنیم؟

مرجع صدور گواهینامه پلیس+10 است. برای صدور گواهینامه المثنی باید به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای گواهینامه المثنی

-شناسنامه و کپی شناسنامه -کارت ملی به همراه کپی -اطلاعات دقیق محل سکونت (حتما کد پستی را همراه داشته باشید) -تهیه برگه استعلام از پلیس راهنمایی و رانندگی -به همراه داشتن ۴ عکس پرسنلی در ابعاد ۳ در ۴ (مناسب جهت مدرک گواهینامه) -مدرک نشان دهنده گروه خونی شما -اصل فیش‌های واریزی مصوب جهت دریافت گواهینامه المثنی -بینایی سنجی -معاینه توسط پزشک و بررسی شرایط -پاکت پستی (تنها برای دریافت گواهینامه شهرستان ها)

اگر به دنبال المثنی برای گواهینامه پایه ۱ خود هستید، شرایط کمی فرق دارد و علاوه بر مدارک ذکر شده به مدارک زیر هم نیاز دارید:

-گواهی عدم اعتیاد (حداکثر ۴۸ ساعت بعد از آزمایش قابل قبول است) از مراکز مورد تایید ناجا -فرم درخواست گواهینامه به همراه عکس و مهر و موم دفتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی

توجه داشته باشید تمامی هزینه‌هایی که در رابطه با دریافت گواهینامه تصویب شده است، باید توسط فرد متقاضی گواهینامه به وسیله کارت عابر بانک در مراکز پلیس +۱۰ پرداخت شود.

پس از انجام این مراحل رسیدی به شما داده می شود که می توانید تا زمان رسیدن گواهینامه به هنگام رانندگی از آن استفاده کنید. ارائه رسید به مامور پست در زمان دریافت گواهینامه المثنی الزامی است.

توجه کنید که برای درخواست گواهینامه المثنی باید 6 ماه از زمان صدور گواهینامه قبلی گذشته باشد.