Last Updated:
مشخصات انواع مدل های پژو پارس

مشخصات انواع مدل های پژو پارس (پرشیا، ELX، LX، سال)+ قیمت

فرمون

پژو پارس با نام داخلی X9 نخستين خودرو لوكس در بازار ايران بوده که در سال 1379 در شركت ايران خودرو متولد شد. در ابتدا این خودرو با نام پژو سفیر به بازار عرضه شد ولی چندی بعد به پژو پرشیا تغییر نام داد و اکنون نیز در بازار با نام پژو پارس عرضه می شود.

اين خودرو كه حاصل تلاش متخصصان مركز طراحي محصولات جديد ايران خودرو است، از امكانات و تجهيزات رفاهي قابل توجهي سود مي برد، به گونه اي كه پس از گذشت چند سال از نخستين عرضه آن به بازار و وجود رقباي مدعي، اين خودرو هنوز جزءمحبوب ترين خودروهاي سواري لوكس در كشور به شمار مي رود. پارس علاوه بر بهره مندي از امكانات فراوان، از كيفيت بالايي – چه در بخش قطعات و چه در بخش ساخت و مونتاژ – برخوردار است.

در واقع باید گفت که این خودرو تغییر چهره یافتهٔ پژو ۴۰۵ است که به نظر برخی ممکن است یک امتیاز منفی برای آن به حساب بیاد، اما ایران خودرو از اولین تولید این خودرو تا کنون برخی تغییرات نظیر به روز کردن طراحی داشبورد، اضافه کردن برخی امکانات رفاهی مانند سیستم تهویه اتوماتیک را در پژو پارس لحاظ کرده است.

همچنین از سال 92 پژو پارس های داشبورد جدید با موتور xu7 ، tu5 و xum با ترمزهای چهارچرخ دیسکی و امکانات جدید وبروزرسانی های فنی به بازار عرضه شدند. آینه تاشو برقى-تهویه خودكار-تهویه براى سرنشینان عقب-سنسور دنده عقب-رینگ آلومینیومى طرح شهاب-بلوتوث-USB-دكمه تنظیم صدا-دو ایربگ-شیشه سولار-گرمكن شیشه عقب-گرمكن آینه-صندوق پران جدید و...

انواع مدل های پژو پارس

• پارس معمولی(سال) • پارس ئی‌ال‌اکس (Pars ELX) اگزک سابق • پارس LX • پارس اتوماتیک • پارس دوگانه سوز

مشخصات کلی پژو پارس:

پژو پارس وزنی حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم دارد و حداکثر وزن مجاز آن ۱۵۵۰ کیلوگرم است. پوشش رنگ این خودرو نوع متالیک در رنگ های مورد تقاضای بازار است. سپر جلو و عقب تزریقی است و یک نوار محافظ جانبی سراسر بدنه را با زه نقره ای در بر می گیرد. نور چراغ های ترمز عقب بسیار خیره کننده است و تفاوت شدت نور در لحظه روشن شدن چراغ ترمز عقب کمی زننده است. چراغ سوم ترمز بر روی طاقچه عقب نصب شده است همچنین دارای شیشه های رنگی با گرمکن عقب بوده و مجهز به سنسور دنده است.

باک این خودرو ۷۰ لیتری است و مصرف ترکیبی آن ۹.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و مصرف آن در شهر به ۱۳.۲ لیتر نیز میرسد. صندلی راننده دارای مکانیزم تنظیم ارتفاع بوده و کاملا ارگونومیک است. کمربندهای ایمنی جلو آن قابل تنظیم با گیره نگهدارنده است. کلیدهای شیشه بالابر درهای عقب روی کنسول وسط قرار دارد که گاهی دسترسی را بر خلاف هدف طراحی سخت میکند.

زیر آرنجی تا شونده در وسط صندلی عقب ،آیینه بیرونی برقی، چراغ نقشه خوان، سیستم Immobilizer ضدسرقت و سیستم ترمز ABS از جمله دیگر امکانات این خودرو به شمار می رود.

 

 

جدول مشخصات انواع مدل های مختلف پژو پارس :

 

خودرو

پارس LX دستی

پارس LX اتوماتیک

پارس ELX

پارس سال

پارس دوگانه سوز

پارس معمولی

نوع موتورTU5TU5XU7XU7XU7XU7
تعداد سیلندر444444
تعداد سوپاپ161616888
حجم موتور1587 سی سی1587 سی سی1761 سی سی1761 سی سی1761 سی سی1761 سی سی
جعبه دنده5دنده دستی4 دنده خودکار5دنده دستی5دنده دستی5دنده دستی5دنده دستی
حداکثر قدرت108 اسب بخار در دور 5500 RPM108 اسب بخار در دور 5600 RPM110 اسب بخار در دور 5500 RPM100 اسب بخار در دور 6000 RPM100 اسب بخار در 6000 RPM در حالت سوخت بنزین 83 اسب بخار در 6000 RPM در حالت سوخت گاز100 اسب بخار در دور 6000 RPM
حداکثر گشتاور155 نیوتون متر در 4250 دور در دقیقه142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه155 نیوتون متر در 4250 دور در دقیقه153 نیوتون متر در 3000 دور در دقیقه153 نیوتن متر در دور 3000 RPM در حالت سوخت بنزین 135 نیوتن متر در دور 4500RPM در حالت سوخت گاز153 نیوتون متر در 3000 دور در دقیقه
نسبت تراکم10.510.510.49.39.39.3
شتاب 0 تا 10013.2 ثانیه14.2 ثانیه9 ثانیه11 ثانیه13.8 ثانیه11 ثانیه
حداکثر سرعت190 کیلومتر بر ساعت180 کیلومتر بر ساعت195 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت در حالت بنزین 180 کیلومتر بر ساعت در حالت گاز190 کیلومتر بر ساعت
وزن خودرو1215 کیلوگرم1185 کیلوگرم1165 کیلوگرم1165 کیلوگرم1248 کیلوگرم1165 کیلوگرم
مصرف سوخت شهری10.1لیتر در هر 100 کیلومتر10.1لیتر در هر 100 کیلومتر11.3لیتر در هر 100 کیلومتر13.8لیتر در هر 100 کیلومتر13.8لیتر(بنزین) 43.6لیتر(گاز)13.8لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت خارج شهر6لیتر در هر 100 کیلومتر6لیتر در هر 100 کیلومتر6.2لیتر در هر 100 کیلومتر7لیتر در هر 100 کیلومتر8لیتر (بنزین) 27.8لیتر(گاز)7لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی7.5لیتر در هر 100 کیلومتر7.5لیتر در هر 100 کیلومتر8.1لیتر در هر 100 کیلومتر9.1لیتر در هر 100 کیلومتر9.1لیتر (بنزین) 31.3لیتر(گاز)9.1لیتر در هر 100 کیلومتر
حجم باک بنزین70 لیتر70 لیتر70 لیتر66 لیتر66لیتر (بنزین) 75لیتر(گاز)66 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 4یورو 4یورو 4یورو 4یورو 4یورو 3
سیستم ترمزضد قفل ABS و EBDضد قفل ABS و EBDضد قفل ABS و EBDضد قفل ABS و EBDضد قفل ABS و EBDمعمولی
ترمز جلودیسکیدیسکیدیسکیدیسکیدیسکیدیسکی
ترمز عقبدیسکیدیسکیدیسکیکاسه ایکاسه ایکاسه ای
کیسه هواراننده و سرنشینرانندهراننده و سرنشینراننده و سرنشینرانندهراننده
سیستم پخشاتوماتیک با شیفتر روی فرماناتوماتیک با شیفتر روی فرمانسادهاتوماتیک با شیفتر روی فرماناتوماتیک با شیفتر روی فرمانساده
تهویه مطبوعاتوماتیکاتوماتیکسادهاتوماتیکاتوماتیکساده
دماسنج روی داشبورددارددارددارددارددارددارد
بازکن درب صندوق ار داخل اتاقدارددارددارددارددارددارد

 

معرفی انواع مدل های پژو پارس

پژو پارس سال:

این مدل در اصل مدل پایه و ارزان ترین مدل پژو پارس است. ولی با این حال دارای امکانات خوبی است. به نحوی که بعضی آپشن های این مدل در مدل های گران تر یافت نمی شود. پارس سال از موتور XU7 پژو 405 استفاده می کند که می تواند با کمک گیربکس BE1 که همان گیربکس پژو 405 است در عرض 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و تا سرعت 190 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد .

پارس سال به علت داشتن موتورXU7 بسیار پر سروصداست به طوری که در سرعت های بالای 120 کیلومتر بر ساعت شما را اذیت می کند و آرامش نسبی شما را در مسافت های طولانی برهم می زند. از جمله مشکلات رایج در پارس سال می توان به واشر سر سیلندر زدن و صدای تق تق فرمان در زمان دور زدن اشاره کرد.

امکانات مهم پارس سال عبارتند از:

2عدد ایربگ – ترمزABS – سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD – قفل شدن اتوماتیک درها پس از حرکت (اتولاک) – فعال شدن فلاشرها در ترمز شدید (اتوفلاشر) – قفل و باز کردن تمام درها با یک کلید (مسترلاک) – دما سنج – پارامتر سرعت متوسط – دکمه های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان – مکالمه تلفنی از طریق خودرو – دکمه برقی بازکن صندوق عقب – سنسور پارک عقب – 3 عدد چراغ داخل کابین – مه شکن جلو وعقب – آینه های جانبی برقی راهنمادار – شیشه های برقی – سیستم اخطار سرقت با بوق – دسترسی به صندوق بار از داخل کابین – کانال تهویه هوا برای سرنشینان عقب

پارس دو گانه سوز :

این مدل از همان موتور پارس سال استفاده می کند و فقط تغییراتی روی موتور انجام شده تا با سوخت گاز نیز کارکند و به همین علت اندکی گرانتر از مدل پارس سال است. اما تغییرات صورت گرفته روی موتور نتایج منفی داشته ازجمله استهلاک بیشترخودرو – واشر سر سیلندر زدن بیشتر و افت توان موتور و… پارس دوگانه سوز در بین مدل های مختلف پارس کمترین امکانات را در اختیار شما قرار می دهد. امکانات موجود در پارس دوگانه سوز همان امکانات پارس سال است. منتها آپشن های اتولاک و اتومستر و اتو فلاشر و سیستم اخطار سرقت از آن حذف شده است. در بخش توانایی های حرکتی اگر با سوخت گاز کارکند ضعیف ترین عملکرد را در بین اعضای گروه دارد و اگر در همان حالت بنزین سوز باشد مانند پارس سال است.

پارس LX:

پرطرفدارترین مدل پارس این مدل می باشد که دارای بیشترین اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه است. هم چنین به نوعی می توان این مدل را بهترین مدل فعلی پارس دانست. زیرا از موتور TU5 پژو 206 استفاده می کند در نتیجه از سایر مدل های پارس به شدت کم سروصدا تر و کم خرابی تر و کم مصرف تر است. اما به علت گشتاور پایین تر موتور دارای شتاب اولیه ضعیف تری به نسبت سایر مدل هاست. همچنین پارس LX دارای کامل ترین لیست امکانات در بین مدل های پارس است این یعنی علاوه بر امکانات پارس سال مجهز به آینه های تاشونده برقی – رینگ اسپورت – صندلی های جلوی برقی – ترمزعقب دیسکی – فرمان چرمی طرح جدید و سیستم مالتی پلکس است.

پارس ELX XUM

این مدل کم طرفدارترین و کمیاب ترین و گران ترین عضو خانواده پارس می باشد. پارس ELX مجهز به موتورXUM است که در اصل با انجام یک سری تغییرات بر روی موتورXU7 به دست آمده. نتیجه این تغییرات کاهش 5 درصدی مصرف سوخت و افزایش شتاب اولیه نسبت به موتورXU7 است. در نتیجه می توان پارس ELX را قوی ترین مدل تولیدی فعلی در خانواده پژو پارس دانست.

پارس ELX XUM از لحاظ امکانات در حد مدل پارس سال است یعنی علاوه بر امکانات پارس سال مجهز به صندلی های برقی جلو، فرمان طرح جدید چرمی، رینگ اسپورت و ترمز عقب دیسکی وآینه های جانبی تاشونده است اما در عوض در مدل پارس ELX XUM خبری از سیستم های اتولاک و اتوفلاشر و مستر لاک و سیستم اعلام سرقت با بوق نیست.

پارس ELX

این تیپ از موتور XU7 با حجم ۱۷۶۱ سی سی بهره می‌برد. مصرف سوخت ترکیبی آن از مدل با موتور XUM کمتر است و چیزی در حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد. این تریم در تجهیزات رفاهی نیز تفاوت‌های بسیاری با مدل XUM دارد. تفاوت‌هایی نظیر سیستم تهویه دستی، سیستم صوتی ساده و غربیلک فرمان پلاستیکی. شتاب این مدل نسبت به دیگر مدل‌ها بالاتر است و صفر تا صد کیلومتر را در۹ ثانیه طی می‌کند. تفاوت ظاهری این مدل با مدل قبلی در چراغ عقب دودی آن است.

عملکرد فنی پژو پارس

همانطور که در بالا گفته شد پژو پارس به طور کلی با سه موتور XUM (۱۹۰۰ سی سی XU7 (۱۷۰۰ سی سی) TU5 (هزار و ششصد سی سی) تولید می‌شود. پیشرانه XUM می‌تواند در ماکسیموم دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۰۵ اسب بخار نیرو تولید کند و حداکثر گشتاور آن ۱۵۵ نیوتون متر در دور موتور ۳۷۵۰ دور در دقیقه است. این پیشرانه قادر است سرعت خودرو را در ۱۰.۹ ثانیه از سکون کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در نهایت به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برساند. مصرف سوخت ترکیبی این مدل ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است که از دیگر مدل‌ها بالاتر است.

پیشرانه XU7 حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار را در ماکسیموم دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه به چرخ‌های جلو می‌رساند. حداکثر گشتاور آن نیز ۱۵۵ نیوتون متر در دور موتور ۴۲۵۰ دور در دقیقه است. صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۹ ثانیه است و می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت برسد. . مصرف سوخت ترکیبی این مدل ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است.

پیشرانه TU5 حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار را در دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند و حداکثر گشتاور آن در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه به ۱۴۲ نیوتون متر می‌رسد. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این خودرو ۱۳.۲ ثانیه است و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی این مدل از دیگر مدل‌ها کمتر و حدود ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.

به طور کلی در تمام مدل‌های پارس، شتاب خودرو راضی کننده است و در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل هم رده خود، شاهد شتاب خوب و چشم‌گیری هستیم. پس از سال ۱۳۹۳، گیربکس پژو پارس تغییر کرد و بسیار ضعیف و آسیب پذیر شد. موارد بسیاری در رابطه با آسیب دیدگی زود هنگام گیربکس و صفحه کلاچ گزارش شده است و ضعف این جعبه دنده در انتقال کامل قدرت موتور به چرخ‌ها، به وضوح دیده می‌شود. عدم هماهنگی گیربکس با موتور خودرو، شتاب پایین و آسیب دیدن زود هنگام صفحه کلاچ را به همراه دارد که امری آزار دهنده است. این مشکل در مدل‌های قدیمی‌تر پارس وجود ندارد و عمر گیربکس و شتاب خودرو بسیار خوب و چشمگیر است.

فرمان پذیری پژو پارس راضی کننده است. به این معنی که در سرعت‌های بالا با تکان کوچک غربیلک فرمان، چرخ‌ها زیاد جا به جا نمی‌شوند و اصطلاحا فرمان بیش از حد تیز نیست. اما فرمان پذیری پایین آن در سرعت‌های پایین کمی آزار دهنده است که در مدل‌های جدید تا حدی بر طرف شده است. ترمزهای این خودرو در مقایسه با خودروهای هم تراز و هم اندازه خود نظیر سمند و دنا ضعیف است و هنگام ترمز گرفتن حس اطمینان کافی از ترمزها به راننده دست نمی‌دهد. دلیل آن هم استفاده از بوستر ضعیف نسبت به وزن خودروست.

 

قیمت پژو پارس

در حال حاضر پژو پارس تحویل فوری ندارد و اگر می‌خواهید که فورا خودرو خود را تحویل بگیرید، بهتر است به بازار آزاد مراجعه کنید. اما از آنجایی که قیمت خودرو در بازار امروز پایدار نیست، هر لحظه ارقام جدیدی را می‌شنویم.اما شما می توانید با استفاده از ویژگی قیمت گذاری خودرو در نرم افزار فرمون به راحتی قیمت روز این خودرو را مشاهده کنید. قیمت گذاری در فرمون بر اساس مدل، سال و تنوع مدل، رنگ، کیلومتر کارکرد، بیمه و تخفیف، قسمتهای رنگ شده یا تعویض شده خودرو انجام می شود.