Last Updated:
مزایا و معایب خودروهای دوگانه سوز + لیست خودروهای دوگانه سوز در ایران

مزایا و معایب خودروهای دوگانه سوز + لیست خودروهای دوگانه سوز در ایران

فرمون

تا قبل از گران شدن بنزین و موجی که با خود به همراه داشت شاید کمتر کسی به خودروهای دوگانه سوز اهمیت می داد و خیلی ها هم البته با آن مخالف بودند و آن را ناایمن می دانستند، اما در ماه های گذشته و پس از رسیدن قیمت بنزین به 3 هزار تومان که دیگر آن بنزین ارزان رویایی در دسترس نیست؛ بازار بحث و گفت و گو درباره خودروهای دوگانه سوز نیز داغ شد که حتی منجر به گران شدن این خودروها در بازار شد.

در این باره و این که خودرو تک یا دوگانه سوز کدام بهتر است، حرف و حدیث بسیار است. ‎آیا سیستم گاز واقعا ‌به‌صرفه است؟ تعمیرکاران خودرو درحالی مردم را از خرید خودروهای دوگانه‌سوز منع ‌می‌کنند که فعالان صنعت خودرو می‌گویند دوگانه‌سوز کردن خودروها براساس استانداردهای مشخص انجام می‌شود و ایمنی و ‌سلامت خودرو‌ها را تهدید نمی‌کند. این مقاله دقیقا می خواهد به این سوالات پاسخ دهد و تلاش کند تا تصویر روشنی از خودروهای دوگانه سوز ارائه دهد تا کسانی که قصد دارند از این نوع خودرو خرید کنند بتوانند اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشند. با ما همراه باشید.

خودروی دوگانه‌سوز به خودرویی گفته می‌شود که علاوه بر مصرف بنزین در مواقعی، سوخت دیگری غیر از بنزین مصرف کند. خودروهای دوگانه‌سوز در ایران از گاز CNG یا LPG استفاده می‌کنند که نمونه‌ی CNG بسیار بیشتر از گاز LPG ذکر شده است. خودروهای دوگانه‌سوز بنزین را به‌عنوان خوراک اصلی خود می‌شناسند و از گاز به‌ عنوان سوخت شرایط بحرانی استفاده می‌کنند. اما بین انواع آن تفاوت هایی وجود دارد.

 

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره نحوه گازسوز کردن خودرو

 

تفاوت بین خودروی دوگانه سوز با پایه گازسوز

خودروهای دوگانه سوز پایه بنزین دارند که با افزودن یک ECU گاز به ECU بنزین به صورت خودرو دو گانه سوز در می‌آیند، در این خودروها به همین دلیل به هنگام تغییر سوخت باید ECU خودرو را تغییر داد که این امر در برخی موارد مشکلاتی را برای کاربران به وجود می‌آورد اما خودروهای پایه گازسوز با فرآیند فنی مهندسی به صورت دوگانه‌سوز تولید می‌شوند در این خودروها ECU گاز و بنزین مشترک بوده به همین دلیل ECU در شرایط مختلف و با توجه به وضعیت خودرو اقدام به تغییر سوخت می‌کند.

بطورکلی موتورهای گازسوز کارخانه ای یا همان فابریک شرکتی اصطلاحاً به موتورهایی گفته می شود که بصورت اولیه و پایه گازسوز در کارخانه تولید و تمامی قطعات موتور جهت این نوع سوخت طراحی شده است، به این معنی که تغییراتی مانند، تغییر نسبت تراکم، مقاوم سازی بلوک سیلندر، سرسیلندر، تغییر در ساختار سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه، میل بادامک، سیستم خنک کاری، روغن کاری، جانمایی موتور، مخازن، کیت گازسوز و … به صورت اولیه و اصلی در هنگام تولید درکارخانه طراحی شده است.

در این نوع موتورها به دلیل تولید اولیه به صورت گازسوز مشکلاتی ازقبیل ، افت توان، گشتاور، آلایندگی بالا، مشکل خنک کاری موتور برطرف شده است.

 

تفاوت بین خودروی دوگانه سوز شرکتی با دستی

به طور مثال خودروی پژو 206 SD V2 دوگانه سوز اگر به صورت فابریک کارخانه دوگانه سوز شرکتی باشد 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه نیرو تولید می کند، اما خودرو اگر به صورت دستی یا به اصطلاح در بازار به صورت دوگانه سوز درآمده باشد دچار 10 الی 15% افت نیرو در همان حالت بنزینی خواهد بود که جدا از افت توان موتور در70% این موارد، خودرویی‌هایی که به‌صورت غیر کارخانه‌ای تبدیل به دوگانه سوز شده‌اند یا دچار انفجار در زمان سوخت گیری شده و یا در بخش موتوری و قوای محرکه دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شده‌اند. زیرا این اقدام در محیط‌ هایی که دارای استاندادهای ایمنی لازم هستند صورت نگرفته و کنترل کیفی نهایی بر روی اتومبیل‌هایی که به‌صورت غیر کارخانه‌ای تبدیل به دوگانه سوز می‌شوند، صورت نمی‌گیرد.

 

مزایای خودرو های دوگانه سوز

قطعا اولین مزیتی که مورد توجه قرار می گیرد، موضوع صرفه‌جویی در مصرف بنزین است که به کمک خودرو های دوگانه‌سوز و استفاده از گاز می شود تا میزان قابل توجهی در مصرف بنزین صرفه جویی کرد که به اقتصاد کشور کمک زیادی می کند و از هدر رفت مقدار قابل توجهی بنزین توسط خودروها جلوگیری می شود.

از طرف دیگه خودروی دوگانه‌سوزی که با گاز CNG یا LPG (با توجه به نبود شرایط استاندارد، استفاده از گاز مایع توصیه نمیشود) کار می کند نسبت به خودروهای بنزینی به مراتب آلودگی کمتری دارند و در نتیجه استفاده از خودروی دوگانه‌سوز تا حد زیادی به پاکیزگی محیط زیست و آلوده نشدن هوا به ویژه در کلانشهرهای آلوده‌ای چون تهران کمک می کند. اما مقوله‌ی بعدی که باید به آن توجه ویژه‌ای بشود بحث صرفه‌جویی اقتصادی است که با توجه به نصف بودن قیمت گاز در مقابل قیمت بنزین این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. افرادی که از خودرو های شخصی استفاده می کنند در طول سال کیلومترها با خودرو خودشان حرکت میکنند و این مسئله برای آنهایی که با خودروی خودشان کار می کنند پررنگ‌تر است. در نتیجه اگه خودروی خودشان را دوگانه سوز کنند و با گاز کار کنند با این شرایط اقتصادی خانواده‌ها مجبور نیستند بخش زیادی از پول دریافتی خودشان را صرف بنزین خودرو کنند.

 

معایب خودروهای دوگانه سوز

1- استفاده از گاز مایع یا LPG با توجه به استاندارد نبودن تجهیزات بسیار خطرناک است.

در مورد خودروهای CNG توصیه می شود حتما خودرویی خریده شود که فابریک کارخانه گازسوز باشد. پیشرانه این خودروها طوری طراحی شده است که پایه‌گاز سوز باشد و از هر نظر استاندارد هستند. آنهایی که دستی یا شرکتی گازسوز می شوند نیز خیلی مشکل ندارند و مجوز فعالیت دارند و به شما بیمه و ضمانت‌نامه می دهند ولی فابریک کارخانه چیز دیگری خواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی: با گازسوز کردن خودرو چقدر در مصرف بنزین صرفه جویی می شود؟

 

2- گاز نسبت به بنزین به صورت خشک کار می کند

این امر می تواند به قطعات خودرو مثل سوپاپ‌ها و سرسیلندرها فشار وارد کند. برعکس بنزین این مشکل را ندارد و در نتیجه قطعات خودروهای بنزینی عمر بیشتری دارند. ضمن اینکه کارشناسان صنعت خودرو معتقدند در بهترین حالت یک خودروی دو گانه‌سوز نسبت به خودروی بنزینی تا 20 درصد افت فشار دارد که مشکلاتی چون قدرت نداشتن خودرو، خاموش کردن، گاز دادن بیشتر، وارد کردن فشار بیشتر به خودرو، استهلاک قطعات خودرو، عدم استفاده‌ی مناسب از کولر به دلیل قدرت نداشتن خودرو و… را در پی دارد. یعنی اگر قطعات خودرو با این وضعیت دچار مشکل بشوند می تواند هزینه‌ی زیادی را روی دست راننده بگذارد.

3- به علت وجود مخزن نگهداری از گاز فشرده در صندوق عقب، میزان فضای قابل دسترس برای استفاده بسیار کمتر از مدل‌های تک سوز است.

4 - سایش شدید سیت و سوپاپ

مهم ترین دلایل این خرابی را باید در سه عامل فشار و دمای زیاد احتراق، انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر و در نهایت خشک بودن گاز دید که درمجموع منجر به آسیب های شدید به سوپاپ ها می شود که به دنبال آن عدم آب بندی مناسب موتور و کاهش توان رخ خواهد داد. خوشبختانه راه حل های رفع این مشکلات عموماً در دسترس هستند و به همین دلیل این مشکل به راحتی در خودروهای پایه گازسوز قابل رفع است.

فشار و دمای زیاد احتراق گاز نسبت به بنزین را نمی توان کاهش داد، اما می توان با تقویت سرسیلندر خودرو از آسیب دیدگی این قطعه در جریان کارکرد موتور جلوگیری کرد.

برای این منظور راه حل پیشنهادی از سوی خودروسازان اضافه کردن عملیات حرارتی بر روی قطعه خام سرسیلندر است تا از این طریق سرسیلندر مستحکم تری حاصل شود. برای برطرف کردن مشکل انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر، استفاده از جنس های سخت تر برای سیت پیشنهاد شده است. این راه حل هرچند عملی است، اما پیش از این کمتر در خودروهای تولید انبوه بنزینی مورد استفاده قرار گرفته است و به همین دلیل برای خودروسازان کمی ناآشنا است هرچند دستیابی به آن چندان دشوار نیست. درنهایت برای رفع مشکلات سوپاپ ها با گاز خشک، استفاده از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ ها پیشنهاد شده است.

5- سوختن واشر سرسیلندر

این مسأله احتمالاً بزرگ ترین گلایه دارندگان خودروهای دوگانه سوز است. واشر سرسیلندر بخش واسط میان بلوک سیلندر و سرسیلندر است و وظیفه آب بندی این دو بخش را بر عهده دارد. واشر سرسیلندر همواره در معرض دمای بالای احتراق است و به دلیل نقش مهمی که بر عهده دارد هرگونه آسیب به آن در نهایت منجر به کاهش توان و خرابی موتور می شود و لزوم تعویض واشر سرسیلندر را به دنبال دارد. دلیل اصلی آسیب بیشتر به واشر سرسیلندر خودروهای دوگانه سوز نسبت به خودروهای بنزین سوز، در بخش حرارت بیشتر احتراق و انتقال این حرارت به سرسیلندر و واشر سرسیلندر است.

همان گونه که عنوان شد نمی توان دمای احتراق را کاهش داد، اما می توان از انتقال این حرارت به سر سیلندر جلوگیری کرد. برای این منظور، علاوه بر تقویت سرسیلندر آن گونه که پیشتر گفتیم، مقوله تقویت سیستم خنک کاری خودرو و ارتقای توان سیستم در دفع حرارت در سرسیلندر نیز مطرح می شود. برای این منظور باید مجاری آب در سرسیلندر به گونه ای طراحی شوند که بتوانند حرارت اضافه تولید شده را به خوبی جذب کنند تا مانع از گرم شدن سرسیلندر و در نتیجه سوختن واشر سرسیلندر شوند. این تغییر از نظر فنی نیز پیچیدگی خاصی ندارد و می توان به راحتی بر روی سرسیلندر خودروهای پایه گازسوز آن را اعمال کرد.

 

مطلب پیشنهادی: زمان مناسب تعویض واشر سرسیلندر

 

6- خوردگی سرسیلندر

در کنار سوپاپ ها، ساختار کلی سرسیلندر نیز در خودروهای دوگانه سوز دچار خوردگی می شود. علت اصلی این مسأله را باید در حرارت زیاد ناشی از احتراق و انتقال آن به سرسیلندر دید. برای این منظور، استفاده از ضدیخ با افزودنی های پایه آلی راه حلی است که از سوی خودروسازان پیشنهاد شده است.

 

اولویت دوگانه سوز شدن با کدام خودروها است؟

در حال حاضر 50 درصد از ظرفیت توزیع CNG کشور خالی است. بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین، مصرف CNG در کشور 10 درصد افزایش یافت. همچنین پیش بینی می شود با گازسوز کردن وانت ها، 10 میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش و در مقابل 10 میلیون متر مکعب مصرف CNG در کشور افزایش یابد.

 

 

لیست خودروهای دوگانه سوز داخلی و خارجی در بازار ایران

وانت آریسان دوگانه سوز

وانت آریسان دوگانه سوز محصول شرکت ایران خودرو در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده در بازار ایران موجود است، وانت آریسان دوگانه سوز از یک موتور پایه گاز سوز 1700 سی سی OHVG II دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای عقب منتقل می کند. قدرت موتور وانت آریسان دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 86 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه و در حالت گازسوز 73 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه است، همچنین میزان گشتاور وانت آریسان دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 140 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه و درحالت گازسوز 128 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه است.

پراید 131 دوگانه سوز

پراید 131 دوگانه سوز محصول شرکت سایپا در نمونه های کارکرده در بازار ایران موجود است، 131 دوگانه سوز از یک موتور پایه گاز سوز 1323 سی سی دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می کند. قدرت موتور 131 دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 71 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه و در حالت گازسوز 63 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه است.  همچنین میزان گشتاور 131 دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 108 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه و درحالت گازسوز 103 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه است.

پراید 132 دوگانه سوز

پراید 132 دوگانه سوز محصول شرکت سایپا در نمونه های کارکرده در بازار ایران موجود است، 132 دوگانه سوز از یک موتور پایه گاز سوز 1323 سی سی دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل می کند. قدرت موتور 132 دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 71 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه و در حالت گازسوز 65 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه است، همچنین میزان گشتاور 132 دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 108 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه و درحالت گازسوز 106 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه است.

کاپرا دو کابین دوگانه سوز

نیسان پیکاپ دوگانه سوز

سمند LX EF7 دوگانه سوز

سمند LX EF7 دوگانه سوز محصول شرکت ایران خودرو در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده در بازار ایران موجود است، سمند LX EF7 دوگانه سوز از یک موتور پایه گاز سوز 1645 سی سی دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل می کند. قدرت موتور سمند LX EF7 دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و در حالت گازسوز 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه است، همچنین میزان گشتاور سمند LX EF7 دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 155 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه و درحالت گازسوز 136 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه است.

پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس دوگانه سوز محصول شرکت ایران خودرو در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده در بازار ایران موجود است، پژو پارس دوگانه سوز از یک موتور پایه گاز سوز 1761 سی سی دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل می کند. قدرت موتور پژو پارس دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و در حالت گازسوز 83 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه است، همچنین میزان گشتاور پژو پارس دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 153 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه و درحالت گازسوز 135 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه است.

پژو روا دوگانه سوز

پژو اردی دوگانه سوز

 

تیبا دوگانه سوز

تیبا دوگانه سوز محصول شرکت سایپا در نمونه های صفر کیلومتر در بازار ایران موجود است، تیبا دوگانه سوز از یک موتور پایه گاز سوز 1503 سی سی دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل می کند. قدرت موتور تیبا دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه و در حالت گازسوز 80 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه است، همچنین میزان گشتاور تیبا دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه و درحالت گازسوز 126 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه است.

پژو 405 GLX دوگانه سوز

پژو 405 GLX دوگانه سوز محصول شرکت ایران خودرو در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده در بازار ایران موجود است، پژو 405 GLX دوگانه سوز از یک موتور پایه گاز سوز 1761 سی سی دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل می کند. قدرت موتور پژو 405 GLX دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و در حالت گازسوز 83 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه است، همچنین میزان گشتاور پژو 405 GLX دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 153 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه و درحالت گازسوز 126 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه است.

پیکان دوگانه سوز

وانت نیسان زامیاد گازسوز

وانت نیسان زامیاد دوگانه سوز محصول شرکت سایپا در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده در بازار ایران موجود است، وانت نیسان زامیاد دوگانه سوز از یک موتور پایه گاز سوز 2400 سی سی دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 4 دنده دستی به چرخهای عقب منتقل می کند. قدرت موتور وانت نیسان زامیاد دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 100 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه و در حالت گازسوز 90 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه است، همچنین میزان گشتاور وانت نیسان زامیاد دوگانه سوز در حالت بنزین سوز 190 نیوتن متر در 2400 دور در دقیقه و درحالت گازسوز 180 نیوتن متر در 2400 دور در دقیقه است.

آمیکو دوکابین آسنا دوگانه سوز

آمیکو دوکابین آسنا دوگانه سوز محصول شرکت گروه صنعتی آمیکو در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده در بازار ایران موجود است، آمیکو دوکابین آسنا دوگانه سوز از یک موتور پایه گاز سوز 2378 سی سی دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 دنده دستی به چرخهای عقب و جلو منتقل می کند. قدرت موتور آمیکو دوکابین آسنا دوگانه سوز 143 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور است.