Last Updated:

مراکز تست CNG در شیراز به همراه آدرس و شماره تلفن

فرمون

از سال گذشته که سهمیه بندی بنزین دوباره آغاز شد و قیمت آزاد آن به سه هزار تومان رسید بسیاری از رانندگان ترجیح دادند تا از ماشین های دوگانه سوز استفاده کنند چراکه هزینه گاز CNG برای آن ها بسیار به صرفه تر است و به همین خاطر استقبال از دوگانه سوز کردن خودرو در یک سال گذشته بسیار بالا بوده است. اما از آنجا که گاز CNG به صورت پر فشار در داخل مخازن پمپ می شود، این مخزن ها پس از هر بار پر شدن، تحت فشار شدیدی قرار می گیرند که در صورت مستعمل و فرسوده بودن مخزن یا اتصالات آن، ممکن است باعث بروز حوادث فجیعی گردند. مراکز تست مخازن گاز CNG خودرو، به همین علت راه اندازی و آغاز به کار کرده اند. در این مطلب شما را با دلایل تست CNG و ضرورت آن در گرفتن معاینه فنی و همین طور آدرس مراکز تست CNG شیراز که می توانید برای گرفتن معاینه فنی به آن ها مراجعه کنید آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تاییده مخزن گاز CNG برای گرفتن معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز

یکی از الزامات گرفتن معاینه فنی برای خودروهای دوگانه سوز، گرفتن تاییدیه مخزن گاز CNG از طریق مراکز مجاز می باشد. برگه تاییدیه مخزن گاز که با عنوان تست CNG از آن یاد می شود، شامل یک سری آزمایشات می باشد که روی مخزن انجام می گیرد تا مخزن گاز خودرو برای استفاده در آینده ارزیابی و چکاپ شود. این ارزیابی شامل دو تست متفاوت به نام تست چشمی مخزن گاز و تست هیدرواستاتیک می باشد.

در تست چشمی با استفاده از نور و ابزار لازم، داخل و خارج مخزن و متعلقات مربوط به CNG خودرو توسط یک کارشناس بازدید می شود و در صورت تایید، مخزن CNG خودرو برای یک سال دیگر قابل استفاده خواهد بود. اما در تست هیدرواستاتیک، مخزن زیر دستگاه تست هیدرواستاتیک قرار گرفته و تحت فشار قرار میگیرد تا مقاومت مخزن در برابر فشار بیش از حد گاز سنجیده شود. تست هیدرواستاتیک معمولا بین ۱ الی ۵ سال، بسته به کیفیت و نمره ای که مخزن در تست توانسته کسب کند، اعتبار خواهد داشت.

مراکز تست CNG در شیراز

تنها مراکزی مجاز به تست CNG و ارائه گواهی تست هستند که توسط سازمان حمل و نقل تایید شده باشند. در غیر این صورت تست در هنگام معاینه فنی رد خواهد شد و مالک خودرو برای تست دوباره باید اقدام نماید. در زیر آدرس و شماره تلفن مراکز تست CNG تهران که در سامانه سیمفا ثبت شده اند، ارائه شده است که با مراجعه به این مراکز می توانید عملیات تست چشمی یا تست هیدرواستاتیک مخزن گاز خودرو خود را انجام دهید.

دقت داشته باشید که در برخی مراکز معاینه فنی، تست مخزن گاز هم به صورت چشمی و هم به صورت هیدرواستاتیک انجام می شود که آدرس این مراکز در زیر آورده شده است. همچنین برخی از مراکز که فقط تست چشمی مخزن گاز را انجام می دهند، برای تست هیدرواستاتیک نیز مخزن خودرو را به مراکز مخصوص انتقال می دهند.

آدرس و شماره تلفن مراکز تست CNG در شیراز

 

شماره تلفن

شهرنوع مرکزآدرس

۰۷۱۳۷۲۵۰۸۹۹

شیرازمعاینه فنی و تست چشمیخیابان ساحلی شرقی – بلوار پیرنیا – جنب سازمان نظام وظیفه

۰۷۱۳۸۴۲۵۹۰۲

شیرازمعاینه فنی و تست چشمیبلوار امیرکبیر – قبل از واحد شماره گذاری

۰۷۱۳۸۳۳۵۰۳۶

شیرازمعاینه فنی و تست چشمیبلوار امیرکبیر – خیابان فاخته
۰۷۱۳۶۲۳۴۹۹۶شیرازمعاینه فنی و تست چشمی

 گویم – بزرگراه شیراز سپیدان – کوچه جنب پمپ بنزین خلیج

۰۷۱۳۷۲۳۸۰۰۵شیرازمعاینه فنی و تست چشمی

 بلوار خلیج فارس جنب پمپ بنزین وزیر آباد

۰۷۱۳۷۸۳۳۳۰۷شیرازمعاینه فنی و تست چشمی

کیلومتر ۲ جاده کوار به شیراز

---------------زرقانمعاینه فنی و تست چشمی

شهر زرقان – اتوبان شیراز مرودشت – کیلومتر ۳ زرقان

مزایای گاز CNG نسبت به بنزین

از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می‌توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (۱۳۰)، افزایش راندمان ۱۵ درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب نام برد. در مقابل، هزینه احداث ایستگاه‌های سوختگیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری بر روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخشهای متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (به دلیل افزایش وزن)، سیستم خنک کاری و غیره در خوروهای تبدیلی، از معایب استفاده از این سوخت می‌باشد. چگالی انرژی سی‌ان‌جی ۴۲ درصد گاز طبیعی مایع‌شده و ۲۵ درصد گازوئیل است. یعنی سی‌ان‌جی در حجم مساوی یک‌چهارم گازوییل انرژی تولید می‌کند.