Last Updated:

محدوده تابلو حمل با جرثقیل یا توقف ممنوع چند متر است؟

فرمون

بسیار پیش آمده است که خیابان ها را بالا پایین کرده ایم و جای مناسبی برای پارک اتومبیل خود پیدا نکرده ایم. این خیابان های شلوغ و باریک گاهی فضایی برای پارک خودرو نمی دهند و ما مدت ها سردرگم می مانیم. در این حین حتما متوجه تابلوهای توقف ممنوع با علامت حمل با جرثقیل هم شده اید که به شما اخطار می دهد اگر اینجا پارک کنید حتما به پارکینگ منتقل می شود. اما محدوده این تابلو چقدر است و تا کجا به شما اجازه پارک کردن نمی دهد؟ در این مطلب می خواهیم شما را با حریم قانونی مربوط به توقف ممنوع آشنا کنیم و همین طور محدوده هایی که می توانید پارک کنید. با ما همراه باشید.

حریم تابلو حمل با جرثقیل

برای صدور اجازه توقف چندین تابلو وجود دارد که هر کدام پیام های جداگانه ای را منتقل می کنند؛ تابلوی توقف ممنوع، تابلوی ایستادن ممنوع، تابلوی توقف در روزهای فرد هفته ممنوع، تابلوی توقف در روزهای زوج هفته ممنوع، تابلوی منطقه توقف ممنوع و تابلوی منطقه ایستادن ممنوع همه تابلوهایی هستند که در مقررات راهنمایی و رانندگی برای چه طور و چگونه پارک کردن به راننده پیغام یا به عبارتی دستور می دهند و هر یک موجب خلافی ماشین خواهند شد.

اگر در مکانی تابلو توقف ممنوع نصب شده باشد رانندگان برای چند لحظه جهت پیاده یا سوار کردن بدون آنکه از پشت فرمان خارج شوند می‌توانند توقف نمایند و اگر در محلی تابلو ایستادن ممنوع نصب شده باشد رانندگان حتی برای یک لحظه هم نمی‌توانند توقف نمایند و حریم این تابلوها برابر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی ۱۵ متر به چپ و ۱۵ متر به راست می‌باشد. یا به عبارتی ۱۵ متر به جلو و ۱۵ متر به عقب می‌باشد و کارشناسان امر برای مشخص نمودن با فلش حریم تابلو را مشخص می‌نمایند.

قوانین مربوط به تابلو توقف ممنوع

1. اگر تابلوها فلش نداشته باشند، حريم آنها 15متر به چپ و 15متر به راست است

2. اگر تابلوها به دو طرف فلش داشته باشند، باز حريم آنها 15 متر به چپ و 15 متر به راست است

3. اگر تابلوها فقط به سمت چپ فلش داشته باشند، حريم آنها فقط 15 متر به چپ است و توقف در سمت راست تابلو آزاد است

4. اگر تابلوها فقط به سمت راست فلش داشته باشند، حريم آنها فقط 15 متر به راست است و توقف در سمت چپ تابلو آزاد است

تفاوت تابلو ایستادن ممنوع و توقف ممنوع

فرق تابلو ایستادن ممنوع و توقف ممنوع در این است که در تابلو ایستادن ممنوع راننده به هیچ عنوان حق ایستادن ندارد، اما در تابلو توقف ممنوع راننده می تواند برای چند لحظه در حالی که خودش پشت فرمان حضور دارد و نشسته است، توقف کند؛ از همین جهت است که تابلوی ایستادن ممنوع ضمیمه علامت حمل با جرثقیل شده است و در نهایت تابلوی حمل با جرثقیل را ساخته است.

محل های توقف ممنوع طبق آئین نامه راهنمایی و رانندگی

طبق ماده 163 قوانین راهنمایی و رانندگی توقف در مکان های زیر ممنوع است و پلیس می تواند به راحتی خودروی پارک شده در این مکان‌ها را جریمه و به پارکینگ منتقل کند:

  • پیاده رو و گذرگاه پیاده
  • مقابل ورودی خیابان ها و جاده ها و کوچه ها یا ورودی و خروجی اتومبیل روی ساختمان ها
  • داخل تقاطع
  • در فاصله ۱۵ متری میدان یا تقاطع یا سه راه ها یا تقاطع راه آهن
  • در فاصله ۱۵ متری شیرهای آب آتش نشانی و شیرهای آب نصب شده در راه ها
  • در فاصله ۱۵ متری اطراف چراغ های راهنمایی و رانندگی و یا محل هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علایم راهنمایی و رانندگی بشود
  • از ابتدا تا انتهای پیچ ها
  • در فاصله ۱۵ متری ورودی یا خروجی مراکز آتش نشانی، پلیس و بیمارستانها و فوریت های پزشکی
  • کنار وسایل نقلیه ای که خود متوقف می باشند (توقف دوبله)
  • روی پل ها و درون تونل ها و معابر در ارتفاع
  • در خیابان هایی که پیاده رو آن قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سواره رو عبور کنند
  • در ایستگاه های وسایل نقلیه همگانی و حریم آنها که با علایم راهنمایی و رانندگی مشخص است
  • در محل هایی که علایم راهنمایی و رانندگی مانند تابلوهای توقف ممنوع و یا ایستادن ممنوع و یا خط کشی های شطرنجی در سطح تقاطع و یا معابر نیز دلالت بر ممنوعیت توقف نماید
  • در هر نقطه از معابر در حال تعمیر، شستشو و تعویض روغن و نیز در طول مسیرهای ویژه اتوبوس و دوچرخه و همچنین در طول مسیر و خط های عبور آزاد راه ها
  • در جاهایی که دستگاه توقف سنج (پارکومتر) نصب شده و یا توقف با کارت پارک یا انواع دیگر تجهیزات توقف سنج با علایم مشخص کننده، مجاز می باشد، به علت پرداخت نکردن هزینه توقف و یا نداشتن کارت پارک مجاز و یا پایان زمان توقف

تبصره: مراجع مسئول موظفند هنگام استفاده از پارکومتر، کارت پارک و مشابه آنها و همچنین در محل هایی که تابلوهای ایستادن ممنوع، توقف ممنوع و حمل با جرثقیل و مانند آن نصب می نمایند، به وسیله تابلو مستطیل شکلی در زیر تابلوهای یاد شده زمان های ممنوعیت توقف و حمل با جرثقیل را اعلان کنند.

اگر قصد داریم کوتاه مدت پارک کنیم چه کنیم؟

کنار خیابان ها که به آن پارک حاشیه ای هم می گویند، معمول ترین مکان برای توقف خودروهاست. اگر هیچ علامتی مبنی بر ممنوعیت پارک نداشتند، می توانید پارک کنید. پارک کردن در بسیاری از حاشیه های خیابان ها البته رایگان نیست. پارکومترها و پارکبان ها وظیفه دریافت هزینه پارک کردن تان در معابر عمومی را برعهده دارند. البته که پارکومترها بیشتر به درد مدیریت زمان می خورند تا از حد تعیین شده بیشتر توقف نکنید و خودروهای بیشتری امکان استفاده از حاشیه خیابان را داشته باشند.

هر پارکومتر کنترل 8 جای پارک را برعهده دارد و شما می توانید با کارت شهروندی یا کارت بلیت حمل و نقل عمومی (همان کارت مترو خودمان) هزینه اش را به صورت الکترونیک پرداخت کنید؛ هزینه ای که نرخ مصوب شهرداری هاست. در صورت برخورد با پارکبان ها هم حتما کارت شناسایی معتبر پارکبانی ازشان بخواهید. به هر کس که یونیفرم طوسی داشت و ادعا کرد پارکبان پیمانکار شهرداری است، نمی شود اعتماد کرد.

اگر خودرو را با جرثقیل برده بودند، چه کنیم؟

اگر در محدوده پارک ممنوع پارک کردید، بعید نیست از خرید، مهمانی و قرار کاری تان برگردید و ببینید جا تر است و بچه نیست. حالا بد به دل راه ندهید و در قدم اول مطمئن شوید پای یک دزد در میان نیست. سپس با شماره 110 یا پلیس تماس بگیرید. کارت خودرو در دست تان باشد تا اطلاعات را سریع به پلیس بگویید. به پارکینگی که به شما می گویند بروید و مدارک را به قسمت اطلاعات بدهید تا مطمئن شوید خودرو همینجاست. بعد از اینکه به دارایی رفتید و مالیات دادید، به شهرداری هم عوارض پرداخت کردید، نوبت به شعب پلیس +10 و استعلام خلافی می رسد.

اگر جریمه داشتید که یکراست راهی بانک می شوید، اگر نه با پرداخت مجدد حق الزحمه پرینت عدم خلافی، یک برگ کپی از اصل برگه عدم خلافی، از اصل کارت ماشین، از گواهینامه، بیمه شخص ثالث معتبر، مدارک پرداخت مالیات و عوارض خودرو، کارت ملی مالک و یک کپی از همین برگه اعلام تهیه مدارک می گیرید و راهی راهنمایی رانندگی مرکز می شوید و به محل پاسخگویی و تحویل مدارک مراجعه می کنید.

البته لازم نیست خیلی عجله کنید چون خودروی توقیفی 24 ساعت بعد از تسویه حساب از پارکینگ قابل ترخیص است. بله تازه در اینجا 50 هزار تومان بابت حمل جرثقیل و 10 هزار تومان برای هر روز که ماشین پارک باشد هم باید بپردازید.

در اینجا اگر مالک خودرو پدر گرامی باشد یا مثلا شما خودرو را خریدید اما هنوز تغییر نام ندادید، با یک وکالتنامه از مالک خودرو می روید دفترخانه که آن را تاییدکند. همه اینها را که تحویل دادید، برگه ترخیص را دست تان می دهند. پس از 24 ساعت به محل پارکینگ مراجعه کرده و مدارک را تحویل می دهید و دنبال اتومبیل تان می گردید!