Last Updated:

لاستیک یخ شکن چیست و آیا استفاده از آن بهتر از استفاده از زنجیر چرخ است؟

فرمون

یکی از مهمترین تجهیزاتی که حتما در شرایط یخبندان و برفی زمستان باید همراه داشته باشید زنجیز چرخ است. زنجیر چرخ حرکت لاستیک ها را به روی برف راحت تر می کنند و مانع لیز خوردن ماشین می شوند. اما به غیر از زنجیر چرخ می توان از لاستیک هایی استفاده کرد که همان ویژگی های زنجیر چرخ را دارند و به لاستیک یخ شکن معروف هستند. اما استفاده از این لاستیک‌ها در شرایطی غیر از شرایط برفی و یخی مناسب نیست، زیرا استفاده از این لاستیک‌ها بر جاده‌های خشک و عادی باعث ایجاد سر و صدا و ترمزگیری نامناسب می‌شود، از طرفی با خراشیدن سطح آسفالت و جداسازی مواد سمی، تنفس را سخت و خطرناک می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با لاستیک های یخ شکن و مزایای آن بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

لاستیک یخ شکن چیست؟

لاستیک یخ شکن نوعی تجهیزات رانندگی در شرایط زمستانی محسوب می شود که تقریبا همان کارایی زنجیر چرخ را دارد. این لاستیک ها با تفاوت هایی که در طرح و شکل آج ها و مواد تشکیل دهنده خود دارند، رانندگی در شرایط برفی و یخبندان را ساده تر کرده و می توانند یک گزینه مناسب برای رانندگی در فصل زمستان و جاده های یخ زده، محسوب شوند.

لاستیک یخ شکن دقیقا همان وظیفه ای را دارد که زنجیر چرخ دارد و به طور کلی مانع از لیز خوردن خودرو در شرایط نامساعد جاده ای می شود. این لاستیک ها تنها برای رانندگی در شرایط برفی و یخبندان طراحی شده است و استفاده از آن ها در شرایطی که نیازی به آن ها نباشد، ممکن است عمر مفید این لاستیک ها را کاهش دهد.

هزینه خرید لاستیک های یخ شکن در مقایسه با استفاده از زنجیر چرخ، بسیار بالاتر است و همین موضوع یکی از عواملی است که باعث شده تا رانندگان به تهیه و استفاده از این لاستیک ها، علاقه کمتری نشان دهند. البته در مقایسه با زنجیر چرخ، لاستیک های یخ شکن یک سری مزایا و معایب نیز دارند که در ادامه به بررسی آن ها نیز پرداخته ایم.

اصلی ترین تفاوت لاستیک یخ شکن با لاستیک های معمولی، در طرح آج های لاستیک است. طرح آج در لاستیک یخ شکن به گونه ای است که بیشترین اصطکاک ممکن را با زمین داشته باشد و به سادگی سر نخورد. همچنین در برخی از مدل های این لاستیک ها، شاهد بکارگیری یک سری زائده های فلزی در روی لاستیک هستیم که سبب می شوند در هنگام حرکت در جاده های یخ زده و برفی، اصطکاک بیشتری ایجاد شود و در نتیجه لاستیک روی برف سر نخورد.

لاستیک یخ شکن بهتر است یا زنجیر چرخ؟

در پاسخ به این سوال، نمی توان به طور صریح پاسخ داد. لاستیک های یخ شکن در مقایسه با زنجیر چرخ از یک سری مزایا و معایب برخوردارند. لاستیک های یخ شکن در مقایسه با زنجیر چرخ از قیمت بالاتری برخوردارند اما در مقایسه عملکردی در زمستان چندان تفاوتی با زنجیر چرخ ندارند.

یکی از اصلی ترین مزایای لاستیک یخ شکن کم صدا بودن آن است. اگر شما تاکنون از زنجیر چرخ استفاده کرده باشید، حتما صدای آزار دهنده آن را در هنگام حرکت در سطوحی که برف زیادی ندارند، شنیده اید. لاستیک های یخ شکن فاقد صدای این چنینی بوده و در هنگام حرکت حتی در سطوح خشک و بدون برف نیز، صدای بسیار خفیفی ایجاد می کنند.

از دیگر دلایل ارجحیت لاستیک یخ شکن نسبت به زنجیر چرخ، استفاده از آن در سرعت های بالا و حتی در جاده های خشک و بدون برف است. شما می توانید این لاستیک ها را با شروع اولین برف زمستانی روی ماشین خود بسته و تا پایان زمستان آن ها را تعویض نکنید، در حالی که زنجیر چرخ را باید پس از خشک شدن زمین باز کرد. از طرفی شما با این لاستیک ها می توانید سرعت خودرو را تا صد کیلومتر در ساعت در شرایط جاده ای خشک نیز افزایش دهید اما در زنجیر چرخ امکان چنین عملی وجود ندارد و باید تا حد امکان با سرعت کم رانندگی کنید.

اما مهمترین دلیلی که بسیاری از افراد استفاده از زنجیر چرخ را ترجیح می دهند، قیمت کم این تجهیزات نسبت به لاستیک یخ شکن است. علاوه بر این باز و بست لاستیک های یخ شکن نسبت به زنجیر چرخ بسیار وقت گیر تر بوده و لازم است که هر بار زیر ماشین جک زده و لاستیک ها را تعویض کنید. اما چون این لاستیک ها قابلیت استفاده در شرایط هوای خوب را نیز دارند، چندان نیاز نیست که هر بار باز و بسته شوند.

نکته دیگری را که در خرید لاستیک های یخ شکن باید به یاد داشته باشید این است که این لاستیک ها نیز از قاعده عمر مفید لاستیک ها مستثنی نبوده و پس از مدتی منقضی می شوند. لذا استفاده از آن ها در مناطقی که زمستان طولانی مدت یا سختی ندارند، چندان به صرفه نخواهد بود. چراکه لاستیک ها بدون اینکه استفاده شوند، منقضی شده و هزینه ای که برای آن ها شده است، هدر می رود. به هر حال همان طور که گفته شد، یکی از مهمترین دلایلی که بیشتر افراد از زنجیر چرخ استفاده می‌کنند قیمت کم و پایین آن نسبت به لاستیک‌ یخ شکن است.

ولی اگر از لاستیک های یخ‌ شکن استفاده می کنید بهتر است آن را برای هر چهار چرخ به کار ببرید. چون استفاده از آنها تنها در دو محور جلو و عقب اتومبیل موجب عدم تعادل در هندلینگ دو بخش عقبی و جلویی خودرو می‌شود و اگر از آن ها فقط در قسمت جلوی خودرو استفاده کنید، باعث از بین رفتن کنترل و در بیشتر موارد منجر به انحراف و یا چپ شدن خودرو خواهد شد.

اما توصیه می‌ کنیم که اگر به علت گرانی این تایرها فقط دو حلقه لاستیک از لاستیک های یخ شکن را در اختیار دارید، بدون توجه به اینکه سیستم انتقال قدرت در اتومبیل شما چگونه است، یعنی خودروی دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و یا چهار چرخ متحرک دارید، این لاستیک‌ها را در محور عقب اتومبیل نصب کنید.