Last Updated:
قیمت طرح ترافیک

قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۲ و تغییرات آن

فرمون

طرح ترافیک شهر تهران در سال ۱۴۰۲ با تغییرات جزئی در میزان عوارض تصویب شد. بر اساس این مصوبه میزان عوارض دریافتی در حلقه اول و دوم طرح ترافیک برای تمام خودروها از ابتدای سال ۱۴۰۲ ، 20 درصد افزایش خواهد یافت.

رقم پایه نرخ عوارض تردد در محدوده‌های کنترل ترافیکی شهر موسوم به حلقه اول و دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر در سال ۱۴۰۲ حدود یک پنجم افزایش یافته است.

در عین حال کلیات فرمول محاسبه نرخ عوارض مانند گذشته تابعی از زمان ورود و خروج در محدوده، نوع معاینه فنی خودرو (عادی یا برتر)، زمان پرداخت (دو سر پیک، یک‌سر پیک و غیرپیک) و محدوده تردد (حلقه اول یا دوم) خواهد بود هرچند میزان برخی از این ضرایب تغییر کرده و ضرایب تشویقی دیگری نیز برای اعمال تخفیف بیشتر به گروه‌هایی از شهروندان پیش‌بینی شده است.

از 3 سال پیش طرح زوج و فرد لغو و این محدوده به‌عنوان محدوده کنترل آلودگی هوا معرفی شد و عوارض این محدوده نصف عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک اصلی است و هر خودرو برای تردد در این محدوده فارغ از اینکه رقم آخر پلاکش زوج باشد یا فرد، مجوز تردد ۲۰ روزه را در هر فصل به‌صورت کاملا رایگان دارد و می‌تواند متناسب با نیاز خود در هر روز دلخواه به این محدوده وارد شود.

تعرفه های طرح ترافیک در صورتی که خودرو معاینه فنی برتر داشته باشد، با اعمال تخفیف 30 درصد محاسبه می شود.

مطلب پیشنهادی: نحوه خرید طرح ترافیک روزانه 1402

قیمت طرح ترافیک 1402

خودروهایی که بدون رزرو اقدام به ورود و تردد در محدوده‌ی طرح ترافیک نمایند، غیرمجاز تلقی شده و محاسبه‌ی عوارض آن‌‏ها براساس بیشینه‌ی ضرایب برای محاسبه‌ی عوارض و به مبلغ ۱.۱۸۲.۶۰۰ ریال است.

مبلغ نهایی عوارض ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، پس از بررسی ترددهای خودروی شما حداکثر ده روز پس از تاریخ آن، از مبلغ مسدود شده کسر و مابقی آن به حساب شما عودت داده خواهد شد و در صورتی‏که خودروی شما تردد نکند و یا توسط دوربین‌‏ها رویت نشود، درصدی از مبلغ مسدودی شما کسر و مابقی به حساب شما مسترد خواهد شد.

به منظور ثبت رزرو مجوز روزانه طرح برای ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، شما می‏‌بایست حتما یک خودروی تحت پوشش دارای معاینه فنی معتبر در حساب کاربری خود داشته باشید.

درخواست‏‌های ثبت‌‏شده برای رزرو مجوز روزانه طرح شما منحصر به پلاک خودروی مشخص است و در صورتی‏که شما دارای چندین خودرو در حساب کاربری خود هستید، می‏‌بایست برای تردد هر یک جداگانه اقدام به ثبت رزرو نمایید.

امکان جابه‏‌جایی رزرو از یک خودرو به خودروی دیگر وجود ندارد و می‌‏بایست رزرو خودروی اول لغو و در صورت وجود ظرفیت برای خودروی دیگر ثبت رزرو انجام شود.

برای ورود به محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیازی به رزرو نیست.